Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for tips!

 

Det står følgende på det ene produktet: "Et tips er å bruke den under en pre wash såpe som Bilt-Hamber Autofoam som du legger på med Skumkanon, da får du lengre virketid på Prickbort samt egenskapene som såpe tar med seg". Vil det si følgende fremgangsmåte?

 

- Legg prickbort på tørr (møkkete) lakk (ikke sol)

- Vent 5 - 10 min (ikke la den tørke)

- Legg på skum (Bilt-Hamber Autofoam) med såpepistol

- Vent i 5 - 10 min

- Høytrykkspyl bilen

Lenke til kommentar

Det er en veldig bra fremgangsmåte som gir deg en nesten helt ren bil. Siste steget vil da være en håndvask med egnede produkter.

 

Jeg spyler av Prickbort før jeg legger på Surfex/Autofoam fordi jeg føler det gir litt bedre effekt. Så Prickbort->Spyl->Surfex->Spyl->Håndvask->Spyl->Tørk->Evt Voks :)

 

Autofoam er basert på surfex og ment for bruk i skumkanon/foamlance, mens surfex blandes ut med vann i en lavtrykkskanne og sprøytes på. De gir ca samme effekt, men det er gøyest med skum :)

 

Anbefaler en tur til dcn.no hvis du vil lære mer om bilpleie. Et fantastisk forum med masse hyggelige og kunnskapsrike folk :)

Endret av sungun
Lenke til kommentar

Dessuten er ikke skumkanonen til Nilfisk noe særlig. Den bruker masse produkt og gir dårlig skum. Den de selger hos Bilnerden eller Scandicshine fungerer mye bedre og da har du muligheten for å justere blandingsforhold og spredning selv. Skumkanonen fra Bilnerden gir 1:13 som maks såpeblanding.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt følgende:

- Bilt-Hamber autofoam 5 liter

- Skumkanon m/Nilfisk overgang

- Swissvax Luksus vaskepakke

 

Så tester jeg dette ut og ser an om jeg trenger Prickbort.

 

Kan si allerede nå at ja det "trenger" du :)

 

Ettersom BH Autofoam er vannbasert avfetting vil den ikke ta asfaltnuppene i lakken. Disse nuppene kan løsne under håndvask og lage riper. Prikkbort er "må ha" for meg i alle fall. Bruker det ved behov (du kan kjenne nuppene i lakken), ca hver 3-4 vask. Ellers er det veldig gode produkter du har handlet :)

Lenke til kommentar

Ser den, bilpleie er garantert ikke en billig hobby! Men veldig gøy :)

 

Vil anbefale deg å legge en form for beskyttelse på bilen din, voks eller sealer. Da fester ikke møkka seg like godt og rengjøring blir enklere. En veldig god og billig voks er Collinite 845, gir deg 4-6 mnd med beskyttelse og vannskrekk :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ser ut til at jeg må kjøpe meg Prickbort. Satt igjen nupper på bilen, spesielt ved hjulbuene, etter jeg hadde brukt Autofoam.

 

Bruker dere bare Autofoam i skumkanonen, eller blander dere denne ut med vann? Hvilket blandingsforhold da i så fall? Jeg prøvde å blande 1:4, men syns det var igjen en del møkk på bilen etterpå. Kanskje jeg må prøve meg litt mer fram med blandingsforhold og justeringsskruen på skumkanonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...