Gå til innhold

[Løst] Bør jeg si i fra til sjefen?


Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år og jobber i en sportsbutikk. Jeg er veldig glad i hovedsjefen min, men mestsjefen min som er ansvarlig for å sjekke kasseoppgjøret i sånt syns jeg er litt skummel eller ikke sånn supergrei. Jeg har tidligere gjort en feil i kassen (selvfølgelig ikke med vilje) som gjorde at nestsjefen min ringte me fordi han hadde sett i overvåkningskameraene at det var jeg sol stod i kassen da feilen skjedde- men den gang ordnet det seg. Men i går gjorde jeg igjen en ganske stor feil når jeg stod i kassen (var veldig trøtt og sliten og var ved stengetid), jeg betalte ut hele 1000,- til en kunde fordi jeg trykket feil med betal med "kort" eller "kontant", sånn at jeg måtte ta varen i retur og selge på nytt. Der og da tenkte jeg at det jeg gjorde var riktig, men dagen etter stod jeg opp om morgenen og det første jeg tenkte på var denne hendelsen og da forstod jeg at jeg hadde gjort en skikkelig feil, og den MÅ ha blitt feil i oppgjøret( jeg tok ikke oppgjøret den dagen). Spørsmålet er at jeg har SYKT dårlig samvittighet for å ha betalt ut så mye penger tip en kunde sol jeg ikke skulle gjort ( kunden var en jævel som ikke sa i fra, jeg kjente han selvfølgelig ikke). Nå lurer jeg på om jeg skal si i fra til nestsjefen som fra før ikke er så veldig glad i meg, eller skal jeg drite i det og bare la det gå sin gang? Sannsynligheten er like stor for om de vil oppdage feilen Å finne ut at det er JEG som har gjort feilen, og at de finner ut at det har skjedd en feil men at de ikke henger seg opp i det fordi sluttsalget den dagen var på nesten 200 000.- , en annen sak er at det nesten er alltid feil i kasseoppgjøret, men jeg vet ikke hvor nøye sjefen er på å rette opp i det og finne ut av saken, noen som vet? Jeg er veldig lei meg for det jeg gjorde selvom det absloutt ikke var med vilje og jeg har veldig lite lyst å bli oppringt og bli tatt på "fersken" , når jeg egentlig vet at jeg har gjort en feil... Hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedre å si ifra om slikt enn å bli tatt for det i etterkant.

Er stort sett alltid bedre det.

 

Men, ble det bare feil i oppgjøret eller betalte du ut 1000kr du ikke skulle betalt ut sånn at butikken tapte penger?

Ta det opp med hovedsjefen din om du liker han bedre, ser ikke på det som noe bakdel uansett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta det opp, og om du er usikker kan du si det sånn at du tror du gjorde feil, og du lurte på om det var blitt feil i oppgjøret. Om han da bekrefter at oppgjøret ikke stemte, så har du i alle fall stått fram.

 

Det viser karakter å innrømme feil. Og sannsynligheten er at han vet/finner ut av det uansett, og da kommer du mye bedre ut om du sier det selv.

 

Bare pass på at han ikke er drittsekk og prøver at du skal erstatte de 1000 kr selv. Nå er det sikkert ikke så farlig i en større butikk, men på litt mindre kiosker osv. er det mange som har prøvd seg på at ansatte må dekke det selv. Det skal du ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ta det opp, og om du er usikker kan du si det sånn at du tror du gjorde feil, og du lurte på om det var blitt feil i oppgjøret. Om han da bekrefter at oppgjøret ikke stemte, så har du i alle fall stått fram.

 

Det viser karakter å innrømme feil. Og sannsynligheten er at han vet/finner ut av det uansett, og da kommer du mye bedre ut om du sier det selv.

 

Bare pass på at han ikke er drittsekk og prøver at du skal erstatte de 1000 kr selv. Nå er det sikkert ikke så farlig i en større butikk, men på litt mindre kiosker osv. er det mange som har prøvd seg på at ansatte må dekke det selv. Det skal du ikke.

Problemet er at han allerede har gjort en feil. Har han råd til å fortelle at han har gjort en ny feil da?

Lenke til kommentar

Problemet er at han allerede har gjort en feil. Har han råd til å fortelle at han har gjort en ny feil da?

Om det er såpass alvorlig feil at han kan risikere jobben, så burde han få en siste sjangse. 3 strikes and you're out-lignende. En advarsel at skjer dette en gang til så ryker han. Det er ikke såpass alvorlig at han får fyken nå av dette, men en advarsel om at skjer det igjen så må han gå tror jeg kan være på plass. Men igjen, det er småkroner for en stor bedrift.

 

Og hva er verst?

 

1. Bli oppdaget gang nummer 2, og så få kjeft. Ikke minst må han gå og være nervøs hele tiden da han ikke vet om sjefen har oppdaget det.

 

2. Innrømme feilen, kanskje få litt strekk, og få saken ut av verden.

 

 

Nummer to er nok vanskeligst, da det ikke er gøy å innrømme slikt, men det er det jeg hadde gjort personlig. Da viser man at man har fått med seg feilen (mindre sjangse for at det skjer igjen), man innrømmer feilen (viser karakter), og man tar ansvaret for det man har gjort (selv om det kan få konsekvenser).

 

I det lange løp er det vel ingen tvil om hva som lønner seg mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at han allerede har gjort en feil. Har han råd til å fortelle at han har gjort en ny feil da?

 

Hvis det ikke skjer ofte, så vil hun nok med stor sikkerhet beholde jobben. Alle kan gjøre en feil i blant og det vet sjefene hvis dette er snakk om en seriøs og vellykket bedrift. Dessuten er det kostbart å si opp ansatte og lære opp nye.

 

Det er lenge siden sist nå, men da jeg var ferskere i jobben min, gjorde jeg feil som både direkte og indirekte sikkert har kostet tusener av kroner, selv om det er vanskelig å si ettersom jeg ikke har noen tall å legge sammen. En grunn er nok at det er vanskelig og lite hensiktsmessig for arbeidsgiveren min å kople kostnader til enkeltpersoner. Den viktigste grunnen er at det er kostbart og tidskrevende å finne og lære opp pålitelige, erfarne ansatte. Jeg har uansett aldri vært redd for å miste jobben min når jeg har innrømmet at jeg har gjort en stor eller liten feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riktignok en annen bransje, men jeg var over ett par år i praksis og delvis på papiret sjef over mitt team. Nå er sikkert ikke alle som meg, men jeg oppfordret alle til å si ifra om alle feil de gjorde. Ikke får å ta de for dem, bruke det mot de senere eller noe slikt, men fordi jeg kunne ta tak i feilen, fikse de eller forhindre at det skjer senere. Feil skjer alle og så lenge det ikke blir overdrevent mange burde det i mine øyne ikke ha noen negativ konsekvens. Den positive siden, at man melder ifra og er ærlig teller i mine øyne mye mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er viktig i en bedrift å ha en kultur som tillater at ansatte gjør feil.

Videre må man også ha kultur for å hindre at slike feil skjer igjen.

 

Så lenge man har mennesker ansatt vil folk gjøre feil, det er rett og slett ikke til å unngå.

 

Dersom vedkommende føler seg mer fortrolig med vedkommende som er hakket over den direkte sjefen vil jeg anbefale å gå dit for å si fra, og da gjerne opplyse om at man har problemer med denne nestlederen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var og sa i fra til hovedsjefen min først, før jeg måtte forteller hele historien på nytt til nestsjefen min. Er veldig glad for at jeg fortalte da de mest sannsynlig ville funnet ut av det. Følte jeg var i retten å måtte tiltale for noe, haha! Hovedsjefen min er bare alt for snill så jeg fikk elendig samvittighet fordi han ikle blir sint på meg eller noe, jeg stod der helt skjelven og med hakkete stemme og beklaget meg, og hovedsjefen min ga meg klem og skyss på pannen og sa at alle gjorde feil og de ville rette opp i det. Drit flaut!! Følte meg som et bitte lite barn, og jeg er den yngste medarbeideren de noen gang har hatt på jobben, og han hovedsjefen min behandler meg som om jeg er hans datter (han har en datter på min alder som han har mistet kontakten med). Jeg sa at jeg var mer enn villig til å betale de pengene tilbake selv, og det er helt sant, jeg hadde lyst å få dette ut av verden. Men er redd han nestsjefen som hørte på alt dette ville tro at dette var ren skuespill fra min side eller noe... Var helt våt i øyene som gjorde alt mye verre... Har no lært noe for livet i hvertfall!!

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Alle kan gjøre feil, og så lenge du er ærlig om det og ikke lar samme feil gjenta seg så går det nok bra.

 

Jeg lånte med utstyr hjem fra jobben for privat bruk en helg. Klarte å ødelegge det totalt, og forsikringselskapet mente jeg hadde handlet uaktsom, så de betalte ikke ut. Tap for bedriften ca 300 000 kr. Dette skjedde mens jeg var midlertidig ansatt mellom læretid og vanlig, fast ansatt. Fikk allikevel fast kontrakt etterpå. Gikk en stund før jeg turde å spørre om å låne noe med meg hjem igjen, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...