Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Blåskjerm begynner å bli desperat...


Anbefalte innlegg

Nå begynner heile pc`en å gå meg på nervene.

Fra begynnelsen av så har jeg vært plaget med blåskjerm på min selvbygde pc, og når man ikke er noe flink til å lese av feilkoder så legger jeg ved alle minidump filene sånn at andre som faktisk kan dette får en sjanse på å skjønne noe utav dette.

 

her har man byttet en del av komponenter over 1 års tid uten at noe har hjulpet.

 

første som man gjorde var å bytte strømforsyningen, tenkte at den gamle (650w) ikke var stor nok til 7950 oc skjermkortet. byttet til 850w

har også byttet RAM da en tenkte at noen av årsakene kunne ligge her, kjørte memtest86 både på gammel og ny ram uten noen form for feil på alle testene.

byttet også hovedkortet uten noen bedring.

hadde før AMD phenom II BE 965. byttet cpu til en identisk en som jeg fikk av en kompis uten noen bedring.

Alt av drivere til alt av komponenter var oppdatert inkludert bios å firmware.

 

Nå i mars mnd. kjøpte jeg nytt hovedkort prosessor og skjermkort å gikk over til intel og tenkte lykkelig at nå la jeg alle problemene bak meg.

Joda hvor lenge var adam i paradis tenkte jeg da første blåskjerm kom.

første blåskjerm som kom var under en restart av maskinen da jeg instalerte oppdateringene til windows 7, tenkte da at det var denne fast boot greia til intel som gjor at man fikk blåskjerm. for jeg la merke til at windows 7`en fikk blåskjerm for vær gang den måtte restarte etter en instalert oppdatering.

Gikk inn i bios oppsettet å slo da av fast boot greiene til intel å tenkte da at problemet var over.

Alt gikk egentlig helt greit helt til jeg la inn spill. spiller en del call of duty seriene å ved vær gang jeg starter et spill (uansett hva det er) så tar det rundt 5-10 min før maskinen kræsjer. av og til kan det gå opp til timer før en kræsj men den kommer uansett.

Har også kjørt seageate sin seatools for windows for å sjekke diskene for feil uten noen feilraporter.

 

skriver ned en liste om hva slags komponenter jeg har i maskinen.

 

hovedkort : ASUS SABERTOOTH Z77, Socket-1155

skjermkort : Sapphire Radeon HD 7970

RAM : Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

CPU : Intel® Core i5-3570K

PSU : OCZ ZX SERIES 850 WATT PSU80 Plus Gold

Hardisk 1 : OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 240GB

Hardisk 2 : 2TB lagringsdisk (husker ikke navnet på denne)

Kabinett : Corsair Obsidian 650D

 

Nå har jeg googlet meg gal på alt å alle mulige feil men kommer ingen veier.

Det var da en kompis av meg som tipset om forumet på hw.no fordi der er det mange geniale folk som kan mye om alt mulige greier på pc.

håper da et noen kan gi meg en pekepinne om hvor jeg skal starte å eventuelt hvordan fremgangsmåte.

 

MVH Arnt Vidar

BSOD.zip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Arnt Vidar. I dump filene du la frem så var 4 av typen generell feilmelding og 2 pekte på Windows systemprosesser.

  1. Når du fikk nytt HK, installerte du Windows på nytt? Dette må gjøres.
  2. Det er relativt vanlig for virus/trojanere å lagre seg med samme navn som disse to systemprosessene. Det er sjeldent, men ikke uhørt at disse kan lage BSOD. Kjør en scan med et program som er laget for å ta seg av Malware, f.eks Malwarebytes. Vanlige antivirus programmer er ofte sløve når det gjelder Malware.
  3. Hvis du ikke finner noe under scanning så kan du ha en korrupt Windows installering.
  4. Du kan også sitte på en defekt SSD. Vanligvis så ville jeg anbefalt å oppdatere firmware først, men du skrev at dette allerede var gjort.

EDIT: Sette SSDen til AHCI i BIOS er også anbefalt.

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

hei bjoolz takker for svar.

 

skal svare på følgende spørsmål.

1. jepp instalerte windows på nytt. fjerna partisjonen under instalasjonen å laga den på nytt.

2. ja har kjørt scan på malvare ingen funn dette var med spybot search and destroy.

3. har prøvd å reinstalere windows 7 opptil flere ganger uten hell.

4.firmware er oppdatert

og på editen din, achi moden default på i bios. på den porten som disken står i.

 

Mvh Arnt Vidar

Endret av Arnt V
Lenke til kommentar

Sikker på at HDD ikke er defekt. Tviler på at det har noe med Bios å gjøre siden du også har hatt denne feilen med tidligere hk.

Som du sier selv har du nesten byttet ut alle koponentene i pc`en, Ram, cpu, hk, psu. Da ville jeg prøvd å bytte hardisken for å se om den kan gi deg problemer. Du kan få slike feil fra en hdd hvis disken er skadet. Husk at denne er mekanisk så det er fult mulig med perodisk feil på den....Har hatt lignende problemer selv og da var det psu som var synderen. Var så uheldig å få 2 nye som var defekt så man kan være uheldig med nye produkter også:)

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Nå begynner heile pc`en å gå meg på nervene.

Fra begynnelsen av så har jeg vært plaget med blåskjerm på min selvbygde pc, og når man ikke er noe flink til å lese av feilkoder så legger jeg ved alle minidump filene sånn at andre som faktisk kan dette får en sjanse på å skjønne noe utav dette.

 

her har man byttet en del av komponenter over 1 års tid uten at noe har hjulpet.

 

første som man gjorde var å bytte strømforsyningen, tenkte at den gamle (650w) ikke var stor nok til 7950 oc skjermkortet. byttet til 850w

har også byttet RAM da en tenkte at noen av årsakene kunne ligge her, kjørte memtest86 både på gammel og ny ram uten noen form for feil på alle testene.

byttet også hovedkortet uten noen bedring.

hadde før AMD phenom II BE 965. byttet cpu til en identisk en som jeg fikk av en kompis uten noen bedring.

Alt av drivere til alt av komponenter var oppdatert inkludert bios å firmware.

 

Nå i mars mnd. kjøpte jeg nytt hovedkort prosessor og skjermkort å gikk over til intel og tenkte lykkelig at nå la jeg alle problemene bak meg.

Joda hvor lenge var adam i paradis tenkte jeg da første blåskjerm kom.

første blåskjerm som kom var under en restart av maskinen da jeg instalerte oppdateringene til windows 7, tenkte da at det var denne fast boot greia til intel som gjor at man fikk blåskjerm. for jeg la merke til at windows 7`en fikk blåskjerm for vær gang den måtte restarte etter en instalert oppdatering.

Gikk inn i bios oppsettet å slo da av fast boot greiene til intel å tenkte da at problemet var over.

Alt gikk egentlig helt greit helt til jeg la inn spill. spiller en del call of duty seriene å ved vær gang jeg starter et spill (uansett hva det er) så tar det rundt 5-10 min før maskinen kræsjer. av og til kan det gå opp til timer før en kræsj men den kommer uansett.

Har også kjørt seageate sin seatools for windows for å sjekke diskene for feil uten noen feilraporter.

 

skriver ned en liste om hva slags komponenter jeg har i maskinen.

 

hovedkort : ASUS SABERTOOTH Z77, Socket-1155

skjermkort : Sapphire Radeon HD 7970

RAM : Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

CPU : Intel® Core i5-3570K

PSU : OCZ ZX SERIES 850 WATT PSU80 Plus Gold

Hardisk 1 : OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 240GB

Hardisk 2 : 2TB lagringsdisk (husker ikke navnet på denne)

Kabinett : Corsair Obsidian 650D

 

Nå har jeg googlet meg gal på alt å alle mulige feil men kommer ingen veier.

Det var da en kompis av meg som tipset om forumet på hw.no fordi der er det mange geniale folk som kan mye om alt mulige greier på pc.

håper da et noen kan gi meg en pekepinne om hvor jeg skal starte å eventuelt hvordan fremgangsmåte.

 

MVH Arnt Vidar

 

1. Du skriver at SSD står som AHCI i BIOS. Har du prøvd å kjøre den i IDE mode? Du vil miste mye hastighet, men mange SSD'er vil oppføre seg "mere normalt/stabilt da.

2. På SSD'en din sitter det en SandForce kontroller. Hvis du har en "gammel/tidlig kjøpt" OCZ SSD så er det STORE sjanser for at det er denne som lager problemene. Kjøpte mange SSD'er med SandForce kontrollere da SSD'er ble lansert og denne kontrolleren er det værste jeg har vært borti, selv ved oppdatering av firmware. (Den har blitt bedre på nyere SSD'er)

3. Ta ut kablene fra din snurredisk og test en annen SSD/hardisk som Du installerer Win7 på.

4.Ved mistanke om feil på SSD'er husk også alltid å deaktiver all ¨

strømsparing (dvalemodus etc).

5.Hvis du tester/installerer Win7 på en ny SSD/hardisk last ned alle tilgjengelige Win7 oppdateringer med en gang. Oppdater hovedkort drivere/BIOS.

Lenke til kommentar

jeg har et asus hovedkort på min pc.

misstenkte at det var noe galt både med det ene og det andre da pc'en kjørte bsod'er i fleng.

 

en kamerat var innom og justerte på strømverdiene til rambrikkene, ikke hatt bsod etter dette.

 

så et tips, finn ut hva som er korrekt strømsetting for dine rambrikker og still inn dette.

(finner sikkert masse info om dette hvis du googler rambrikker og hovedkort)

Lenke til kommentar

nå har blåskjermen tatt helt av... får mange ganger ikke bootet skikkelig inn i windows før blåskjermen kommer seilende.

 

Trodde jeg hadde en løsning på problemet da jeg nappet ut 2 av ram brikkene mine, å systemet gikk knirkefritt i 2 dager.

så på dag nummer 3 (i dag) så reboota jeg maskinen. å da starta helvete med en gang. blåskjerm på blåskjerm.

Nå er jeg såpass forbannet at jeg ringt til komplett.no (der disken å rammen er bestilt) for å sende jævelskapen i retur.

så nå skal det nappes ut av maskina for videre behandling hos dem. gidder ikke å plages mere med en maskin som man ikke kan bruke engang før det kommer blåskjerm.

 

skal holde forumet oppdatert me hva dem kommer fram til.

 

Mvh Arnt vidar

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De 7970 og 7950 serien til sapphire og spesielt de overklokkete har endel problemer, fikk et defekt selv. Gøy! :w00t: Du kan prøve å koble ut skjermkortet å installere windows med bare innebygget grafikk fra prosessoren. Dersom dette funker er skjermkortet defekt/ ustabilt. Er ren gambling å kjøpe et fabrikkoverklokket kort, hjelper ikke å klokke det ned med mindre du kan flashe ene biosen-på det til en som har lavere frekvenser - kortet uten oc. Ville testet dette og sendt kortet i retur om det stemmer :)

Lenke til kommentar

Forsøkte du med en alternativ sata kabel?

 

Får du startet maskinen til "Safe Mode"?

 

jepp annen sata kabler skiftet flere ganger. å det hjelper ikke med safe mode. får bluescreen der under bootinga på akkurat samme måte som som man booter vanlig.

Lenke til kommentar

De 7970 og 7950 serien til sapphire og spesielt de overklokkete har endel problemer, fikk et defekt selv. Gøy! :w00t: Du kan prøve å koble ut skjermkortet å installere windows med bare innebygget grafikk fra prosessoren. Dersom dette funker er skjermkortet defekt/ ustabilt. Er ren gambling å kjøpe et fabrikkoverklokket kort, hjelper ikke å klokke det ned med mindre du kan flashe ene biosen-på det til en som har lavere frekvenser - kortet uten oc. Ville testet dette og sendt kortet i retur om det stemmer :)

 

 

hehe mulig at man har fått 2 mandagsprodukter etter hverandre. hadde tidligere et 7950 oc versionen til sapphire med akkurat samme problemene som jeg har nå. det var på et amd setup. bare det at med amd setupen var ikke blåskjermen så vannvittige. fikk jeg bluescreen der så kunne jeg boote opp uten blåskjerm på maskinen, å den kunne gå problemfritt i mange mange timer før bsod oppstod. holder enda en finger på ram og eventuelt ssd disken.

Lenke til kommentar

Da er ssd disken å minne på tur i posten til komplett.

Fikk nå lånt meg en gammel spinndisk å noe minne fra en kompis, å alt av problemer er borte.

Fant da ut at man skulle ringe til komplett å oppdatere dem om problemet mitt med evt rammen og disken, han la da en merknad på disken sin retur på problemstilling, at jeg ikke ønsket en ny disk i retur MED sandforce kontroller.

Denne karn på komplett virket meget imøtekommende da han hørte at problemene mine med blåskjerm var borte som dugg for sola da jeg byttet disk å minne.

Så nå sitter man bare å venter på at postgangen skal gå sin vante gang sån at komplett får motta disken å sjekket denne, men regner med at det ikke blir noen ny disk før etter påsken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...