Gå til innhold

Bør våpen forbys i Norge ? En radiodebatt.


Anbefalte innlegg

Link til radiodebatt

 

Å høre på dette radio-intervjuet med Bøsei som hisser seg opp og nekter å ta inn over seg andres syn og meninger er frustrerende,retorikken han bruker er jo rimelig banal.

 

At han har pratet med noen få jegere,som i beste fall er noen få promille av det totale antallet jegere i Norge,som sier at det er helt unødvendig med halvauto-rifler på jakt gjør ikkje den påstanden universalt riktig.

 

Jeg skjønner at Bøsei snakker/handler i affekt rundt emnet, men det blir ikke mer saklig av den grunn..

 

Bøsei har startet på en for samfunnet svært farlig vei, der man i økende grad kriminaliserer egne innbyggere, og fjerner de gode kreftene som sikrer minimal våpenvold i landet, og ikke minst driller folk i at våpen er ett verktøy som skal brukes med vett.

 

Får han gjennomslag for sitt forslag har han oppnådd det stikk motsatte av det han tror han er i ferd med å gjøre.

 

Vi får håpe han får fred for sine indre demoner, uten å bli ansvarlig for tituseners velferd og fritid blir ødelagt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ligger ikke i lovlige våpen, men illegale våpen. Fjerner man de lovlige våpen, som er eid av stort sett lovlydige borgere (selvsagt finnes det utskudd, men det er et klart mindretall) - så sitter man igjen med en haug ulovlige våpen som er i hendene til de kriminelle.

 

Forbyr man våpen i Norge, forbyr man også sport som skiskyting, pistolskyting, lerdueskyting og konkurranseskyting. Ikke minst så er Norge er land hvor jakt står sterkt. Se også hvor populært f. eks. landsskytterstemnet er. I sesongen 2011/2012 så var det i følge SSB 147 000 aktive jegere. http://www.ssb.no/jeja

 

Og at halvautomatiske våpen er ubrukelige til jakt, er tull. Det er i mange tilfeller tryggere med halvautomat, siden dersom man er så uheldig og skadeskyter - så har man rask mulighet til oppfølgingsskudd. Jeg er også jeger, burde ikke mitt ord dermed gjelde like mye? :) Forbyr man halvautomat, så forbyr man også i samme slengen pistol- og revolverskyting.

Endret av Quote
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Problemet er i første omgang når det blir mye våpen som flyter rundt omkring. Da spiller det ikke noen rolle om det er "de snille" som eier dem. Det er fullt av idioter rundtomkring og uhell vil skje i hyppigere grad desto større flyt. Skrekk eksempelet er jo USA. Der er flyten så stor at selv barn & ungdom med letthet kan få hendene på ekstremt dødelige våpen.

Nå er det jo vanskelig å sammenligne situasjonen her i Norge med USA sin, som er fullstendig hinsides skakkjørt rett i grøfta og langt utover åkeren, men noen liberalisering av våpenloven er Norge absolutt ikke tjent med.

Debatten bør ikke foreløpig gå på om man skal tillate semi-auto, men man bør heller ha en debatt på om våpen er for lett tilgjengelige i Norge idag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er jo ikke akkurat noe som sier at man må klassifisere pistoler og rifler likt da...

Som sagt; dersom man ulovliggjør halvautomatiske våpen - så blir rifler, hagler, pistoler og revolvere forbudt. At man kan gjøre det på forskjellige måter, er selvsagt klart, og jeg har aldri hevdet noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet ligger ikke i lovlige våpen, men illegale våpen. Fjerner man de lovlige våpen, som er eid av stort sett lovlydige borgere (selvsagt finnes det utskudd, men det er et klart mindretall) - så sitter man igjen med en haug ulovlige våpen som er i hendene til de kriminelle.

Ehh det blir vel ikke noe særlig flere illegale våpen om man fjerner de lovlige.

 

Om du ønsker å gjøre noe kriminelt med våpen så skaffer du deg vel et våpen på det illegale markedet uansett om våpen er lovlige eller ikke på det lovlige markedet.

 

Og at halvautomatiske våpen er ubrukelige til jakt, er tull. Det er i mange tilfeller tryggere med halvautomat, siden dersom man er så uheldig og skadeskyter - så har man rask mulighet til oppfølgingsskudd. Jeg er også jeger, burde ikke mitt ord dermed gjelde like mye? :) Forbyr man halvautomat, så forbyr man også i samme slengen pistol- og revolverskyting.

Det er ikke snakk om de er ubrukelige eller ikke. Det er snakk om de er nødvendige.

 

Og til jakt i Norge er det ikke nødvendig med halvauto rifler (da ville det vært påbudt å bruke akkurat det).

 

Og når ble revolver halvautomat?

 

 

Jeg er selv pistolskytter og syns det er gøy, men det er på ingen måte en nødvendighet. Og det ville ikke vært verdens undergang akkurat om det hadde blitt ulovlig, men litt trist selvsagt (og jeg mener ikke det burde bli ulovlig selvsagt).

 

I flere former for konkurranseskyting er halvautomat en nødvendighet, men i jakt er ikke halvauto noen nødvendighet. Men konkurranseskyting i seg selv er jo ikke noen nødvendighet, men heller et privilegie.

Lenke til kommentar

Som sagt; dersom man ulovliggjør halvautomatiske våpen - så blir rifler, hagler, pistoler og revolvere forbudt. At man kan gjøre det på forskjellige måter, er selvsagt klart, og jeg har aldri hevdet noe annet.

Men nå kan jeg ikke skjønne at denne karen på radio skulle snakke om pistoler? Hvem i all verden driver og skyter med pistol når de er på jakt? Hvem snakker om å evt. forby pistoler?
Lenke til kommentar

Nytter ikke å forby våpen. Vi må forby mennesker :wee:

Guns don't kill people - people kill people.

 

Mens vi flasher ABB-greiene og lager en stor sak av det, tragisk nok for dem det involverer men en dråpe i havet, hva skjer på vår egen kjære Kongsberg våpenfabrikk og klasebombeselskapene staten har investert i ? Det er vel bare til forsvar ? Kan jo ikke tenkes at det brukes aktivt i kriger ?

Endret av vidor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selvsagt har kriminelle tilgang til våpen idag. Men de er ingen ensarted gruppe. De færreste av dem er Nokasranere, de er småkriminelle. De foretrekker faktisk å ikke bruke våpen, fordi det gjør forbrytelsen (og dermed potensielt straffen) mindre alvorlig. Kan de true/rane noen med en sprøytespiss så gjør de det.

 

Problemet oppstår når sannsynligheten øker for at offeret er bevæpnet. Da øker den kriminelles incentiv til å være bevæpnet også. Man kunne tenke seg at det minsket hans incentiv til å være kriminell, men den sammenhengen er ikke åpenbar.

 

Og så blir det åpenbare dillemmaet: Hvis en kriminell med lite å tape og som har brukt vold før, står overfor en uskyldig sivilist med normale moralske sperrer: Hvem skyter hvem? Hadde du gitt meg en rifle og et jegerkurs, hadde jeg allikevel nølt noen sekunder før jeg brukte den på et menneske.

 

Guns don't kill people - people kill people.

Og allikevel er det slik at mennesker uten våpen ikke like lett klarer å ta livet av noen.

 

Jeg er ambivalent her. Liberalisten i meg er motstander av forbud på dette området også.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som sagt; dersom man ulovliggjør halvautomatiske våpen - så blir rifler, hagler, pistoler og revolvere forbudt.

Det er vel strengt tatt bare pistoler som helhetlig gruppe som vil rammes av et slikt forbud, samt enkelte typer rifler og hagler, men verken boltrifler, pumpehagler eller dobbeltløpede hagler vil rammes. Heller ikke revolvere, verken med eller uten "double-action". Enten omladingen skjer med tommelen (separat, manuell spenning av hanen) eller pekefingeren/avtrekkeren, er den uansett ikke halvautomatisk etter dagens definisjon, som selvsagt kan endres...

Lenke til kommentar

Jo fler våpen, jo fler voldsepisoder hvor våpen er involvert. Ganske enkelt.

 

 

Dette er ikke riktig.

 

I USA hr de skhøy kriminalitet i de statene der folk ikke har lov til å ha våpen, mens i statene der folk har lov til å eie ofg bære våpen der er det nesten ingen kriminalitet.

Sveits er det landet som har minst kriminalitet i europa, og der har folk også lov til å ha våpen, og i mange tilfeller er det påbudt å ha våpen av forsvarsgrunner.

 

Ellers så kan vi jo se på svalbard, der de fleste også har lov til å ha og bære våpen til forsvar mot isbjørn. Hvor mye kriminalitet ser vi på svalbard ?

 

Vi kan jo også se på fastlandet i Norge, vi har restriksjoner, men likevel er det ganske mange som har våpen i Norge. Hvoe mye kriminalitet ser vi som blir begått med skytevåpen i Norge ?

Det meste av voldskriminalitet blir begått med kniver, eller med bare nevene.

 

Luftvåpen om fattes ikke av våpenloven og er i fritt salg i Norge, likevel ser vi at nesten ingen kriminaitet blir utført med luftvåpen.

 

Så den idiotiske påstanden om at Jo flere våpen, jo flere voldsepisoder hvor våpen er involvert, er så til de grader motbevist at det er ganske uforståelig at det ennå fins folk som tror på dette propagandasprøytet fra staten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, våpen bør forbys. Det er en potensiell tidsbombe. Politiet skal bevæpnes, så vil kriminelle ha våpen og vips, så står vi ovanfor det ville vesten i bykjernen om 20 år.

 

Kriminelle har tlgang på våpen.

De er jo kriminelle, og det betyr for dem som ikke vet det at de bryr seg ikke om lover og regler, de kriminelle har god tilgang på våpen og de kan fritt skaffe seg de våpen de vil ha, selv i England hvor våpen er forbudt, har de kriminelle ikke store problemer med å skaffe seg våpen.

 

Så det som skjer i et samfun hvor folk flest ikke har lov til å ha våpenm og spesielt også slik som i Norge at folk ikke har lov til å forsvare seg uansett, så øker kriminaliteten fordi de kriminelle kan skaffe seg de våpen de vil, mens lovlydige borgere adlyder loven men er gjort totalt forsvarsløse av myndighetene ved de samme lovene.

Og dermed kan de kriminelle herje som de vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...