Gå til innhold

Bør våpen forbys i Norge ? En radiodebatt.


Anbefalte innlegg

Uansett er det som jeg sa ingen grunn til at sivile skal eie skytevåpen. Og det støtter faktisk all statistikk. Det eneste argumentet for at folk skal få eie skytevåpen privat er emosjonelt og frykt- basert.

Emosjenell- og fryktbasert grunn er ikke en lovlig årsak å erverve våpen på i dag. Da er det jakt og sport. Fortell meg hvordan jakt ikke er viktig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var logisk at folk i USA eide musketter i 1776 når kongens menn også kjempet med musketter.

 

Syns du det er "logisk" når myndighetene i USA har kjøpt tusenvis av automatvåpen og pansrede biler, og over to milliarder skudd til bruk mot folket, mens de samtidig vil at folket skal avvæpnes og fratas sine halvautomatiske våpen ?

Lenke til kommentar

Det dere foreslår er at myndighetene våre plutselig skulle snu seg mot folket.Da ville de neppe være så sparsommelige og forsiktige i sin fremtreden som ISAF.

 

Dette har allerede skjedd. Myndighetene har snudd seg mot folket. Og det skjedde mens du sov.

 

Grunnen til at de ikke vinner i Afghanistan er fordi de ønsker å vinne. De vil ha en situasjon som nå, med krig og kaos.

Lenke til kommentar

Emosjenell- og fryktbasert grunn er ikke en lovlig årsak å erverve våpen på i dag. Da er det jakt og sport. Fortell meg hvordan jakt ikke er viktig?

 

Hva er jakt godt for? Tøyt skogene over av elg før menneskene bosatte seg i Nord-Europa? Og dersom det er helt rivende nødvendig å tynne ut diverse flokker, burde ikke det være en jobb for et villtoppsyn? Ikke hvermansen som løper rundt i skogen og skyter på alt som rører seg?

 

Syns du det er "logisk" når myndighetene i USA har kjøpt tusenvis av automatvåpen og pansrede biler, og over to milliarder skudd til bruk mot folket, mens de samtidig vil at folket skal avvæpnes og fratas sine halvautomatiske våpen ?

 

Vel, USA er ikke Norge. Der er vi i det minste enige. Men dersom myndighetene noengang skulle snu seg mot befolkningen ville ikke håndvåpen utgjøre noen forskjell.

 

Jeg kan stoppe en tanks eller et pansret kjøretøy uten skytevåpen. Skytevåpen er bare effektive mot sivile.

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal tråkke noen Utøya overlevene, etterlatte eller andre på tærne her nå.

 

Jeg synes ikke at man skal forby skytevåpen i sin helhet. Det er greit nok at man vil forby halvautomatiske rifler etc (for privat bruk). Man bør heller gjøre det så strengere å skaffe seg/oppevare skytevåpen enn det allerede er.

 

Når det er sagt, så ser jeg ingen grunn til at personer skal kunne oppevare og benytte seg av halvautomatiske rifler. Det er sikkert kjekt å bruke til jakt, med flertallet av norske jegere bruker jaktrifler med vanlige manuelle sluttstykker, som da har betydlig lavere "rate of fire" enn en halvautomatisk rifle.

 

Om man ser på dødeligheten i disse forkjellige riflekategoriene, så er det små forskjeller. Skyter man noen er dem ferdig uansett om de blir skutt av en jaktrifle eller en halvautomatisk rifle. Ser man på brutal fakta, så er de eneste forskjellene, hvor mange du rekker å skyte før politiet dukker opp.

 

Om man ser på pistoler, så er da de aller fleste postoler halvautomatiske. Så her snakker vi også et totalforbud. Skal man ha en pistol som ikke er halvautomatisk, snakker man fort revolver. Og disse er da så kraftige at de vil bli forbudte uansett.

Pistoler er også mye mindre, og lettere å holde skjult enn jaktrifler. Så jeg tror at pistoler utgjør en større fare for folk flest enn hva en rifle gjør.

 

Folk vil aldri slutte å drepe hverandre. Drap er desverre noe av det mest naturlige som finnes her i verden. Og jeg tror ikke det vil bli mindre drap i Norge om man velger å forby skytevåpen. Det vil snarere bli langt flere ulovelige skytevåpen i bruk, og jeg tror folk mister mer respekt for de lovene som allerede finnes.

 

Jeg tror ikke vi er helt der ennå - at man kan forby skytevåpen for en hel nasjon, fordi at man har enkelte ustabile mennesker, som ALDRI burde ha fått eid eller rørt et skytevåpen. Man må heller stramme inn der man kan, og man må gjøre det vanskeligere for slike mennesker å skaffe seg våpen.

 

Jeg eier ikke skytevåpen selv, og har heller ingen planer om å eie dette. Men jeg mener dog at det ikke bør bli forbudt.

 

Man har og tilfeller atter det som skjedde på Utøya, episoder hvor pårørende og etterlatte har gått ut å sagt at skytespill bør forbys, fordi at folk blir gale, og ustabile av å spille dette. Jeg har spillt skytespill siden jeg var veldig ung, og dette har aldri gjort meg gal.

 

Det som skjedde på Utøya var fælt og det burde ikke ha skjedd. Men jeg mener likevel at det blir feil å svartmale alt som har med våpen, skytespill etc... Til syvende og sist, så er det tross alt ikke våpenene som dreper. Det er brukeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg henger meg og litt opp i at Bøsei mener at 22. juli HELT SIKKERT HADDE vert forhindret om rifler var forudt..

Nei, den svelger jeg ikke. Dersom ABB greide å lage denne bomben, greide å sette Oslo-politiet så ut av spill (ikke ut av spill, men når man smeller av en bombe i Oslo sentrum, så får da naturlig nok politiet hendene fulle), ja da mener jeg også at han hadde greid å skaffe seg noen våpen på det ulovelige markedet, uten de store anstrengelsene.

 

Jeg synes den påstanden var veldig naiv, jeg tror ikke 22. juli hadde vert forhindret med våpeforbud. Det er desverre ikke alt som kan forhindres...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, våpen bør forbys. Det er en potensiell tidsbombe. Politiet skal bevæpnes, så vil kriminelle ha våpen og vips, så står vi ovanfor det ville vesten i bykjernen om 20 år.

 

Flytt på landet, som meg! Omtrent det eneste jeg lærte av å bo 4 år i Oslo, var at den byen er skrytt opp i skyene.. Og at Oslolivet hvertfal ikke passet for meg.

Lenke til kommentar

Individets rettigheter må vike når de rettighetene truer andre. Min frihet slutter der din frihet begynner. Det finnes ikke noe behov i Norge for private skytevåpen. Vårt demokrati og vårt land er ikke spesielt truet av noen indre eller ytre fiende. Alle private skytevåpen eies med formål å drive jakt eller sport. Begge deler er unødvendige.

 

Bruker dere ikke skytevåpen i Piratpartiet? Bare sverd og sabler der kanskje.... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, den svelger jeg ikke. Dersom ABB greide å lage denne bomben, greide å sette Oslo-politiet så ut av spill (ikke ut av spill, men når man smeller av en bombe i Oslo sentrum, så får da naturlig nok politiet hendene fulle), ja da mener jeg også at han hadde greid å skaffe seg noen våpen på det ulovelige markedet, uten de store anstrengelsene.

han prøvde jo å skaffe våpen på det ulovlige markedet, men han greide det ikke. Han dro til og med ut av landet for å prøve å skaffe våpen der også, men greide ikke det heller. Til slutt måtte han bite i det sure eplet og ta jegerkurs og melde seg inn i pistolskytterklubb for å skaffe våpen på lovlig vis.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det var logisk at folk i USA eide musketter i 1776 når kongens menn også kjempet med musketter.

 

I dag er det 2013, verken vi eller amerikanerne står i fare for å bli invandert, og jaktvåpen gjør ikke særlig mye mot jagerbombere og tanks. De er kun effektive mot ubevæpnede sivile.

 

Vi er et demokratisk land med en hær og et politi som består av vanlige kvinner og menn.

 

Vi lever i et demokratisk land, der slike som deg skal bestemme. Desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er jakt godt for? Tøyt skogene over av elg før menneskene bosatte seg i Nord-Europa? Og dersom det er helt rivende nødvendig å tynne ut diverse flokker, burde ikke det være en jobb for et villtoppsyn? Ikke hvermansen som løper rundt i skogen og skyter på alt som rører seg?

Så ditt forslag er å ansette rundt 200 000 personer for å drive viltoppsyn? Makan altså. Trodde det var mulig å forstå at jakt i bunn og grunn er regulering av bestander. Staten har alt å tjene på dette. De slipper å gjøre det selv, de kan kreve inn avgift for det, og bestandene blir holdt nede. Bare registrerte elgpåkjørsler med bil, kostet 285 millioner kroner i fjor.

 

Hvert år blir det felt ca 35 000 elg, og ca 30-37 000 hjorter (statistikk på vei ned). Dette er alvorlig store mengder kjøtt av ypperste kvalitet, som er stort sett mye sunnere enn det meste du får kjøpt i butikk. Kjøttet er også mer miljøvennlig enn selv gresset du får kjøpt i butikken.

 

Og dette ønsker du å forby ved å mistenkeliggjøre rundt 500 000 uskyldige personer, på bakgrunn av at du "føler deg truet"? Ta deg en bolle.

 

Germany+Biathlon+World+Cup+-G-Tittel-sx961877.jpg

 

Er du redd for Bjørndalen, også?

Endret av Quote
  • Liker 6
Lenke til kommentar

han prøvde jo å skaffe våpen på det ulovlige markedet, men han greide det ikke. Han dro til og med ut av landet for å prøve å skaffe våpen der også, men greide ikke det heller. Til slutt måtte han bite i det sure eplet og ta jegerkurs og melde seg inn i pistolskytterklubb for å skaffe våpen på lovlig vis.

 

Ok, jeg har ikke satt meg så alt for mye inn i hvordan ABB fikk til det han gjorde. Men er temmelig sikker på at man greier å skaffe seg ulovlige våpen om man kjenner de "rette" folka.

Lenke til kommentar

Ok, jeg har ikke satt meg så alt for mye inn i hvordan ABB fikk til det han gjorde. Men er temmelig sikker på at man greier å skaffe seg ulovlige våpen om man kjenner de "rette" folka.

Poenget er jo at han kjente ikke "de rette folka". Og det gjør heler ikke de aller fleste andre nordmenn. Faktisk vil jeg påstå at de fleste små kriminelle heller ikke "kjenner de rette folka".

 

Ja B-gjengen, ol har tilgang på ulovlige våpen. Men de aller fleste innbruddstyver, biltyver og folk som er voldelige på byen har ikke det. Det er en myte at det er så god tilgang på ulovlige våpen i Norge (annet enn gamle hagler fra før forbudet). Og denne myte stammer vel fra USA som det meste annet tenker jeg. Nordmenn som resirkulerer amerikanske våpenpåstander.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det kan så være. Uansett, så vil det etter min mening være naivt å gå ut i fra at det knapt eksisterer ulovlige våpen i Norge i dag som lett kan bytte hender. Det er bedre at politiet setter et større fokus på å hindre ulovlig våpenhandel, istedet for at man forbyr våpen som er lovlige og registrerte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...