Gå til innhold

Bør våpen forbys i Norge ? En radiodebatt.


Anbefalte innlegg

Ja. Hva er useriøst med det?

Mye mer utfordrende og vanskelig å treffe enn på en hjort som står stille fra liggende stilling med en rifle og et enormt kikkertsikte...

 

Den står ikke alltid stille, det gjør heller ikke du (forskjell på om du driver eller ligger på post, og hvordan skogen ser ut). Kikkertsiktet er til for å treffe dyret. (å treffe dyret er ikke godt nok, man må sikte på hjertet).

Størrelsen på siktet har med hvor mye lys det slipper inn, men uansett hvor dyrt et sikte er så dugger det hvis det er regn etc etc...

 

Hva du synser, mener, liker og trenger er irrelevant. Det er ikke noe mer "behov" for en gjeng middelaldrende menn som har et eller annet selvrealiseringbehov som går rundt i skauen og jakter enn en som skyter på blink for moro skyld. Begge er en hobby som man gjør fordi man liker det, ikke noe som er nødvendig.

 

Hvorfor henger du deg opp i ordbruken? Er det ikke normalt understreke at man har egne meninger om en ting?

 

Det er forskjellige klasser, men noen har f.eks slike:

79467145.kA4o9IJD.jpg

 

Og jo det er i høyeste grad et spesialbygd våpen som egentlig ikke er så veldig brukbart i andre roller enn konkurranse. Og ihvertfall en av dem i videoen jeg postet brukte noe slikt noe.

 

Pistol er et pekevåpen på samme måte som en hagle. Hva skal du med rødpunkt, flammedemper?, ekstra håndgrep/vekt? og crome deler på en pistol hvor du skal treffe en blink på 5 m avstand?

 

Det er få pistoler det faktisk har noe for seg å sikte med... Dette er også for det meste revolvere med langt løp.

 

Og hvordan du kan se hvilket kaliber det er på pistolen ut fra den videoen er bortenfor min forståelse. Og en eller annen 1911 variant er mer populær til slik skyting enn en glock og jeg vet ihvertfall at flere av de i klippet brukte en 1911, men vet ikke om noen av de brukte noe glock.

 

en på slutten brukte en glock 17 uten noe som helst av gadgets på. Det finns mange utstyrsfriker i slike sporter, derav kommer slike romskip du linket bilde av.

 

Faktum er vel at flertallet begynner å anse at du ikke trenger våpen i det hele tatt. ;)

 

Flertallet? hvilket flertall? hvem mener du egentlig?

 

-------------------------------

 

Jeg er ikke noen våpenmotstander, men jeg er likevel for en viss begrensning av våpen.

 

Hvis jeg skulle følge samme logikk som mange her inne, så skulle jeg fått lov å eie en bazooka, fordi jeg vil drive med en sport hvor jeg sprenger blinken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å forby våpen i Norge nå vil bare forhindre dem som anskaffer seg våpen på lovlig vi, resten vil ha ganske grei tilgang på det illegale markedet som for våpen allerede er ganske utbredt i Norge.

Det er restriksjoner på hvem som får ha våpen og ikke, vi har også akkurat fått et oppegående register som holder track på en del av disse våpena.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pistol er et pekevåpen på samme måte som en hagle. Hva skal du med rødpunkt, flammedemper?, ekstra håndgrep/vekt? og crome deler på en pistol hvor du skal treffe en blink på 5 m avstand?

 

Det er få pistoler det faktisk har noe for seg å sikte med... Dette er også for det meste revolvere med langt løp.

 

Jeg er ikke noen våpenmotstander, men jeg er likevel for en viss begrensning av våpen.

Pistol et et pekevåpen, skriver du! Tja...... på 2 - 4 meter, er den nok det. Da tenker du vel mer selvforsvar/angrep. Konkuransskyting er sport og det blir stadig utviklet nye former for konkuranseskyting.

 

Når vi er inne på håndvåpen, kan en god pistolskytter treffe bedre på 100 og 200 meter, enn de fleste jegere, som består jegerprøven! Og da nytter det ikke bare å peke! Husker ikke rekorden for bentch rest skyting med pistol på 100 meter/yards, men mener den er på 12- 14 mm. Har selv skutt 3 skudds samlinger gjentatte ganger, innenfor 30 mm, på 100 meter. Og det var ikke med et bentch rest våpen, men en Thompsen Contender med 10" løp og kikkert. Kan også nevne at med åpne sikter, kunne jeg (og mange andre) plassere 5 skudd innenfor 20 cm på 200 meter. Og da trenger en siktemiddler på pistol. Alle programmer for "langtholdsskyting må ha siktemiddler! Også programmer for "rask" skyting (alla Praktisk) med håndvåpen, må ha siktemidler, da skytingen er på hold fra 5 - 60/70 meter. Siktemidlene må være egnet for programmet og dermed kan bruk av siktemidler variere, fra programm til porgram. Kompensatoerer, øker skuddhasigheten. Og konkuranseskyting har drevet utviklingen i mange år nå og det er også politi og forsvar tjent med, da de får nye muligheter.

 

Virker som om du er jeger og ikke liker at andre driver en sport, som skyting! Det hadde vært bedre om vi skyttere og jegere holdt i sammen mot forbudsfolket, istenden for å krige innbyrdes. Vi trenger ikke flere restriksjoner! Du får uansett ikke hindret krimenelle, i å skaffe seg våpen. Heller ikke terrorister!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pistol et et pekevåpen, skriver du! Tja...... på 2 - 4 meter, er den nok det. Da tenker du vel mer selvforsvar/angrep. Konkuransskyting er sport og det blir stadig utviklet nye former for konkuranseskyting.

 

Bare for å ta det først, så mente jeg det ikke som om man skulle skyte fra hofta. Min erfaring med pistol, og skyting generelt er at det er mye viktigere (for å få gode samlinger) at man fokuserer på å holde riktig, er kjent med hvilke bevegelser gjør hva osv. Helt teoretisk skal pistolen bli pekefingeren din, å i den ligger motorikken inne helt inn i genene til et menneske.

 

Skal ikke si at jeg er noen ekspert, men første gang jeg skjøt med pistol traff jeg ikke blinken selv om siktet var helt sentrert.

 

Når vi er inne på håndvåpen, kan en god pistolskytter treffe bedre på 100 og 200 meter, enn de fleste jegere, som består jegerprøven! Og da nytter det ikke bare å peke! Husker ikke rekorden for bentch rest skyting med pistol på 100 meter/yards, men mener den er på 12- 14 mm. Har selv skutt 3 skudds samlinger gjentatte ganger, innenfor 30 mm, på 100 meter. Og det var ikke med et bentch rest våpen, men en Thompsen Contender med 10" løp og kikkert. Kan også nevne at med åpne sikter, kunne jeg (og mange andre) plassere 5 skudd innenfor 20 cm på 200 meter. Og da trenger en siktemiddler på pistol. Alle programmer for "langtholdsskyting må ha siktemiddler! Også programmer for "rask" skyting (alla Praktisk) med håndvåpen, må ha siktemidler, da skytingen er på hold fra 5 - 60/70 meter. Siktemidlene må være egnet for programmet og dermed kan bruk av siktemidler variere, fra programm til porgram. Kompensatoerer, øker skuddhasigheten. Og konkuranseskyting har drevet utviklingen i mange år nå og det er også politi og forsvar tjent med, da de får nye muligheter.

 

Enig med det du sa om jegerprøven, er heller ikke uenig med det du skriver videre...

 

Virker som om du er jeger og ikke liker at andre driver en sport, som skyting! Det hadde vært bedre om vi skyttere og jegere holdt i sammen mot forbudsfolket, istenden for å krige innbyrdes. Vi trenger ikke flere restriksjoner! Du får uansett ikke hindret krimenelle, i å skaffe seg våpen. Heller ikke terrorister!

 

Jeg diskuterer mest for å diskutere, jeg driver ikke med politikk, og dette ville heller ikke vært en kjernesak for meg. Men når det er sagt, så syns jeg alle kan være villige til å ofre litt og inngå kompromiss. Revolvere er jo stilige, mer robuste og med hurtiglader så lader du like fort som hvilken som helst annen pistol. Det krever litt teknikk å få en revolver til å fungere like effektivt som en halvauto, men dette skal jo ikke være noe problem for en seriøs skytter? Hvilken som helst idiot kan tømme et magasin på en halvauto, det er dette som irriterer meg.

 

Jeg taper jo på det selv. I en perfekt verden hadde vi ikke trengt regler, men desverre er det alltid noen som ødelegger for alle andre.

Lenke til kommentar

Den står ikke alltid stille, det gjør heller ikke du (forskjell på om du driver eller ligger på post, og hvordan skogen ser ut). Kikkertsiktet er til for å treffe dyret. (å treffe dyret er ikke godt nok, man må sikte på hjertet).

Størrelsen på siktet har med hvor mye lys det slipper inn, men uansett hvor dyrt et sikte er så dugger det hvis det er regn etc etc...

Det er ikke noe stort problem å treffe riktig på et dyr under jakt. Og det er jo også mye av poenget da man helst ikke vil ha så mye skadeskyting. Derfor skal man helst ha et godt optisk sikte, godt anlegg for våpenet, ikke for lang avstand, ta seg tid til godt sikte og avtrekk og helst skyte når dyret står stille og i riktig vinkel.

 

Hvorfor henger du deg opp i ordbruken? Er det ikke normalt understreke at man har egne meninger om en ting?

Fordi "nødvendighet" er likt for begge saker, Det er ikke nødvendig, det er en hobby man gjør for at man liker det.

 

Pistol er et pekevåpen på samme måte som en hagle. Hva skal du med rødpunkt, flammedemper?, ekstra håndgrep/vekt? og crome deler på en pistol hvor du skal treffe en blink på 5 m avstand?

Du fortsetter å vise din ignoranse ser jeg.

 

Uten å bruke siktet ville du ikke ha truffet et eneste av målene i klippet jeg linket til. Og det er mye mer enn 5 meters avstand til flere av målene.

 

- Rødpunkt siktet er for å kunne line opp siktet raskt, mye raskere enn med et vanlig stålsikte. Og hurtighet er essensielt i denne typen skyting

- Det er ikke en flammedemper, det er en rekyl kompensator som retter avgassene oppover for å minske effekten av rekylen som gjør at løpet går oppover. Igjenn for å kunne skyte raskere oppfølgerskudd som er essensielt i denne sporten.

- Det er ikke en vekt, det er en utvidet magasinbrønn for å lettere kunne sette inn et nytt magasin raskt. Igjen for å kunne lade om raskere som er essensielt i denne sporten.

 

Desto mer du skriver i denne tråden desto mer kunnskapsløs klarer du å fremstille deg selv...

 

Prøv dette med rifla di og last opp film av det her etterpå:

 

Det er få pistoler det faktisk har noe for seg å sikte med... Dette er også for det meste revolvere med langt løp.

Hahaha du dummer deg bare mer og mer ut. At det går an.

 

her er en pistol på bare .22 cal og som sagt ikke en revolver, men en halvauto pistol på ca 400 meter:

 

Ja du kan jo prøve å gjøre det ved bare å peke og skyte uten å bruke sikte...

 

De aller fleste både pistoler og revolvere har rimelig god presisjon, det er som regel hvor god skytteren er som avgjør og ikke presisjonen til våpenet.

 

en på slutten brukte en glock 17 uten noe som helst av gadgets på. Det finns mange utstyrsfriker i slike sporter, derav kommer slike romskip du linket bilde av.

Som sagt det er flere klasser, og folk har også forskjellige beløpsgrenser de er villige til å bruke på sporten. Et slikt romskip som du kaller det koster ikke akkurat lite, og mange nøyer seg da med en standard pistol.

 

Og den gjennomsnittlige jeger er en langt større utstyrsfrik enn den gjennomsnittlige praktisk pistolskytter. De har jo med seg halve XXL sport ut i skauen.

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...