Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alternativ til koffein


Anbefalte innlegg

Heisann folkens, skoleåret nærmer seg slutten og nå er det tiden for å sette en selv i høy gir. Dette har jeg tenkt til, men kroppen min greier ikke dette. Jeg har derimot tenkt til å hjelpe den med å holde seg gående ved å begynne med koffeinpiller.

 

saken er den at jeg som omtrent aldri drikker kaffe har planer om å bruke koffein fram til sommerferien som en energinøkkel. Og da lurer jeg på dette med tolleranse. Vil ikke jeg ha bygget en ekstremt stor tolleranse mot koffein mot slutten av "kuren"?

 

Bør jeg skaffe noe jeg kan variere med som går på andre reseptorer for å holde dosene lave og få mest effekt.

 

istedet for 100mg koffein hverdag, så kjører jeg:

først en uke med koffein 100mg, så en uke med (en annen stimulant) (idiell dose) deretter koffein igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre livet ditt allerede er ekstremt "etter boka", er det garantert rom for endringer som vil frigjøre vel så mye energi som koffein og andre lovlige stimuli.

Jeg er veldig interessert i biologi og å holde seg i form. Jeg vil si jeg har et overgjennomsnittlig bra kosthold, og driver aktivt med trening. Etanol og Nikotin bruker jeg ikke som rusmiddel.

 

Er fult klar over at det er mange endringer som kan gjøres og de holder jeg også på med. Det er bare at disse endringene tar lang tid å gjennomføre(bli topptrent blir man ikke på kort tid). Jeg har ikke tid til å vente.

Lenke til kommentar

Hva driver du med, som gir deg dette behovet; om jeg får spørre?

Trøtt i skoletimene og grunnet det følger jeg ikke ordentlig med og nå skal jeg ta meg en deltidsjobb.

Jeg vil rett og slett bli en person som greier å jobb, studere og trene og få maks ut av studiene jeg faktisk holder på med. Dette greier per i dag ikke kroppen min bare med selvregulering. Derav behovet for å selv bestemme når kroppen skal være sliten/fokusert.

Lenke til kommentar

Du må jo regulere inn hva du gjør etter hva du har kapasitet til.

All form for overstimulering og understimulering for den saks skyld blir som et dyrt forbrukslån. Det er heftige renter.

Dette blir et artig prosjekt. Jeg vil selvfølgelig veie opp fordelene mot ulempene(rentene). Hvis jeg går i pluss så vil dette være gunstig. Jeg er helt sikker på at kroppen er som omtrent alle andre tin. med over dimensjonerte sikkerhetsmarginer, altså den lar seg "overklokke" i moderasjon uten noen som helst bivirkninger. Men det gjensår å se :D

Lenke til kommentar

Kjøpte en boks med koffeinpiller selv fra iherb for en stund siden, drikker aldri kaffe selv, men jeg kjenner null forskjell av dem. Har prøvd opp mot 350mg, men jeg merker ingenting. Syns det høres unødvendig ut å skulle bli avhengig av et tilskudd for å fungere, spiser du så bra som du påstår, trener og forhåpentligvis sover nok, så er det bare disiplin fra deg selv som gjenstår for å lykkes med skolen i tillegg. Jeg trener selv mye og har full kontroll på hvor mye proteiner, karbs og fett jeg får i meg hver dag i tillegg til å ha universitetet ved siden av, har gått fint hittil. Men jeg bor i England, så slipper å måtte jobbe ved siden av for å ha råd til alt :p Så det hjelper gjerne litt på. Foreslår du leser denne: http://mennohenselmans.com/caffeine-is-a-femme-fatale

 

Skulle du ikke ha noen effekt av det (som meg) eller bygge opp toleranse fort og dermed øke dosen enda mer for å få noe ut av det, kan det gi bivirkninger som dårlig søvn, angst osv. Kjenner et par som har hatt ubehagelige opplevelser fordi de har tatt for mye koffein på én gang.

 

Utdrag fra linken over:

...side effects already occur at ~200 mg/day, including increased anxiety. Sleep disruption is also very common, as caffeine has a half-life of 5 hours, meaning a strong cup of coffee (120 mg) taken 10 hours before bed still leaves 30 mg caffeine active in your system. People don’t experience these effects this way, because human psychology is set up to detect only differences in our mental state and is generally poorly equipped to detect absolutes. This causes you to think caffeine is only working when the effects are still accumulating, which takes 30 to 90 minutes, and think it’s wearing off when it’s only just past its peak.

 

Skal du absolutt bruke det syns jeg det bør bare være innimellom. Men kommer selvsagt an på hvordan du responderer på det, så du får prøve deg fram.

Endret av MonsterTurbine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...