Gå til innhold

De 10 verste virusene opp gjennom historien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Windows XP burde jo vært øverst på denne listen. Drepte jo OS/2 og tok nesten livet av UNIX til UNIX kom i den sterkere utgaven Linux.

Lenke til kommentar

Har ikke hatt noe virus siden midten av nittitallet når det kom en trojaner med en PC Gamer demo på floppy. Aldri brukt noe antivirus heller annet enn å installere periodevis for verifikasjon.

 

Det er ikke rart at virus og trojanere sprer seg fort, du er neppe den eneste som ikke beskytter maskinen din.

 

Jeg skjønner ikke tankegangen om at det ikke er nødvendig å beskytte seg om man selv er forsiktig, dette gjelder både for antivirus på datamaskiner og bilbelter i bil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dere har glemt et av de aller værste... CIH aka Tsjernobyl. Dette overskrev BIOS, og drepte i praksis mange hovedkort. De som hadde BIOS i sokkel kunne hot-flashe, men det var ikke noe for hvermansen.

 

Jeg savnet også denne på listen. Jeg fikk ødelagt en PC med loddet BIOS på hovedkortet.

Lenke til kommentar

I fjor fikk jeg en trojaner på maskinen ved å surfe på nettsidene til Teknisk Ukeblad, men antivirusen på jobbmaskinen gav beskjed om dette og fikk fjernet filen. TU innrømmet senere at dette kom via annonser på nettsiden deres.

 

Jeg ville aldri surfet med en Windows-PC uten beskyttelse, men hadde nok følt meg delvis trygg med en Linux-maskin. Det sikreste er en eller annen Linux Live-CD uten tilkoblet harddisk, men selv denne kan spre videre virus inntil man slår av strømmen og nullstiller den.

 

Foreløpig har jeg ikke beskyttelse på mobiltelefon eller nettbrett, men regner med at selv disse må beskyttes snart...

Lenke til kommentar

Jeg var vel noe u-presis : Jeg har aldri hatt virus, og jeg vet dette fordi jeg bruker scannere på nettet en gang iblant, noe en må gjøre hvis en ikke har en installert antivirus.Da slipper en å trege ned maskinen.

 

De fleste som plages med virus er folk som ikke mestrer grunnleggende PC-bruk. Den typen folk som har hatt en PC i flere år uten å ha satt seg inn i virkemåten og heller ikke har noen planer om å gjøre det.

 

Selv om oppegående brukere muligens ikke har aktive virus på maskinen kan det likevel tenkes at de har filer som er infisert med virus, og dette bør de få ryddet opp i fra tid til annen. Det er også mulig å ha virus uten at man legger merke til det eller får merkbare problemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med Blaster?For oss som jobba med IT så var det et helvete. 700 maskiner + som måtte renses... og alle slo seg av etter 1min.

 

Første jeg og tenkte på var denne!! "shutdown -a" ble flittig brukt en periode :)

 

Edit: Burde kanskje nevne at Stuxnet er noe av det mest utrulige som er programmert noen gang? Det tok ned et helt atomkraftverk, kom seg inn til utstyr som ikke er tilkoblet internett, og inn på systemer som kjører "propitær" programvare.

 

Jeg var på et sikkerhetsseminar for et år eller 2 tilbake, og der fortalte en kar om Stuxnet, hvordan "ormen" kunne ta seg inn i PLS systemer og lukkede alarmsystem. Noe ingen skjønte noe av.

Endret av Missy TommeN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...