Gå til innhold

De 10 verste virusene opp gjennom historien


Anbefalte innlegg

post-3851-0-03513500-1362132912.png

Slik var verden før i tiden ja, men nå er det gjerne Java Applets, Flash eller hull i nettlesere som gir mest problemer.

 

Slike infiseringer får også mac-folket og andre som bruker webteknologi som baserer seg på det samme rammeverket. Det farlige med slike webinfiseringer, er at man av og til ikke trenger å klikke på en lenke en gang - før viruset kommer. Før i tiden måtte man gjerne åpne et vedlegg eller laste ned en trojansk hest som var bakt inn i noe warez. Men den tiden er nok forbi, nå er det for det meste infeksjoner som kommer uten at brukeren har "gjort noe gale".

 

Virusene kan komme via kjente nettsteder, for ikke lenge siden var det bla.a. virus som ble spredd via flashbaserte reklamer (som du har på nettaviser, m.m.).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe arroganse ute å går her ser jeg.

 

Det er mulig å få virus uten å gjøre noe som helst (åpne e-post, klikke på linker/reklame osv.). Så hvordan kan man da vite at man aldri har hatt virus når man ikke har ett program som sier i fra og man selvfølgelig har deaktivert UAC o.l.? Med mindre man sitter å saumfarer aktive prosesser og gud vet hva selv, men det er bare unødvendig slitsomt, skulle man tro...

 

Det er ikke alle virus som er like lette å oppdage heller. Det er faktisk noen som ikke har latterlig opplagte navn, som ikke brenner ressurser eller på andre måter sinker PCen din, eller gjør noe som helst annet enn å ligge skjult i bakgrunnen og bruke minimalt med ressurser - med et "legit" prosessnavn som ikke vekker oppsikt for de av oss som ikke kan ramse opp alle sammen.

 

Jeg klarer dog å se saken fra begge sider, og kjørte selv en periode uten antivirus - men det var da jeg var "ung og dum". Nå mener jeg antivirus er undervurdert, og med tanke på at vi nå har opptil mange gratisalternativer som både er bra og krever lite ressurser - vel, da er det ikke lenger noen grunn til å ikke bruke antivirus!

 

 

Det er mulig, men det er relativt sjelden med oppdatert software og brannmur. Det går faktisk fint ann å klare seg i det store og det hele uten AV. Og de få tingene man evt ikke plukker opp om man er en "flink bruker er det ikke sikkert AV tar heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

På tide å skremme svake sjeler til å kjøpe antivirus igjen ?Har ikke hatt virus på noen av mine maskiner siden jeg av-installerte internet Security 2oo3.Har enda en maskin som kjører XP og ikke den engang får virus. Gled dere - fryktens tid er over for lengst !

 

Kjøpe AV? Finnest jo flust av oppegående gratis program. Stuxnet har eg hørt skal være fin :p

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Det er mulig, men det er relativt sjelden med oppdatert software og brannmur. Det går faktisk fint ann å klare seg i det store og det hele uten AV. Og de få tingene man evt ikke plukker opp om man er en "flink bruker er det ikke sikkert AV tar heller.

 

AtW

 

Ja, det går helt fint og det er riktig som du sier, men det kan likevel forekomme tilfeller hvor AV kan ta noe av det man ikke plukker opp selv. Og når man da tenker på hvor lite ressurskrevende mange antivirusprogram begynner å bli, også av gratisvariantene, ser jeg ingen grunn til å ikke bruke det.

 

@omnomnomnivore, ja det er faktisk så enkelt, for noen av oss - stort sett. Det er ikke alle det er like enkelt for, men til gjengjeld bruker vel disse AV - med unntak av de som virkelig er grønn, men det er en annen sak. Men tilbake til "oss", så er det som nevnt mulig å få virus uansett hvor forsiktig man er, og det er ikke alle som er like lett å oppdage heller. Som AtW understreker er det ikke alt AV klarer å finne heller, men det kan være at det oppdager noe du ikke ser selv. Men for all del, det er fullt mulig! Jeg for min del, ser bare ikke problemet med å bruke AV når både pris og ressursbruk i dag er et ikke-tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/CIH_(computer_virus)

 

Jeg også savner CIH, det eneste virus på denne listen som har laget problemer for meg. Fattern's maskin ble i sin tid satt ut av dette, men heldigvis hadde storebroren til en venn av meg utstyr til å flashe BIOS-EEPROM-en, så maskinen trengte ikke gå på dynga. Det var en del datamaskiner som den våren fikk den skjebnen.

 

Windows XP burde jo vært øverst på denne listen. Drepte jo OS/2 og tok nesten livet av UNIX til UNIX kom i den sterkere utgaven Linux.

Dette er en blanding av feil, ukorrekt og ulogisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har en egen dedikert skjerm til process explorer/firewall/skype osv, det skjer svært lite som jeg ikke umiddelbart ser effekten av.

 

selvfølgelig fortsatt mulig å få virus/trojans o.l. samt at ett målrettet angrep utført av noen som vet hva de driver med vil nesten alltid være vanskelig å oppdage/hindre "on the fly" med mindre man har sinnsykt noia når det gjelder sikkerhet.

 

like forbanna har jeg kommet unna med bare noen få virus siden slutten av 90 tallet, og de oppdaget jeg ganske raskt og slettet umiddelbart.

 

kjører online scans ca 1 gang i uka for å være helt sikkert på at jeg ikke har oversett noe/noe skjuler seg aktivt på boxen.

Lenke til kommentar

Samme sak som steam og det er vel så elsket at det ikke regnes som virus,hehe

 

Steam har flere positive sider enn negative. Og det samler ikke inn info fra PCen din uten å si ifra (så riktignok option om jeg ville dele hw info nylig, men ikke i starten). For all del, mulig Steam også gjør det, men vil tro noen har kjørt det sammen med feks wireshark, og sjekka.

 

Stoler mer på Valve enn EA tho. Kunne frivillig gitt Valve, det EA tar uten å spørre.

 

Gaben is my hero.

Lenke til kommentar

Dere har glemt et av de aller værste... CIH aka Tsjernobyl. Dette overskrev BIOS, og drepte i praksis mange hovedkort.

De som hadde BIOS i sokkel kunne hot-flashe, men det var ikke noe for hvermansen.

 

Jeg savnet også denne på listen, særlig med tanke på at i en liste som angivelig inneholder 10 virus, så er det så vidt jeg kan se ingen virus, bare ormer og trojanere. CIH var et ekte virus som faktisk infiserte andre programmer med seg selv, og som i tillegg hadde potensiale for å ødlegge hardware for mange tusen - flaks at den ikke var kompatibel med BIOS-en vår.

 

Prøv å parre CIH med spillet Settlers 3 for et interessant resultat - produksjonskjeden blir ikke helt den samme lenger, eks jern pluss kull blir til gris(nøff nøff) - årsak en utspekulert kopibeskyttelse som ikke nekter deg å starte spillet med en kopi, men som heller ødelegger spilloplevelsen godt uti spillet. Det var sånn vi oppdaga at CHI hadde fulgt med i pakka med disketter som flittig hadde blitt transportert med bakpå sykkelen.

Lenke til kommentar

Gratis antivirus er vel omtrent som gratis Heroin ?

Vil du ha det ?

Så ser jeg mange maskiner med installerte antivirusløsninger som stadig får virus likevel.

Systemene er også så sleipe at de gir beskjed om at de har stoppet et virus bare det banker på NAT-døra. Det hadde jo ikke kommet inn likevel.

Lenke til kommentar

Gratis antivirus er vel omtrent som gratis Heroin ?

Vil du ha det ?

Så ser jeg mange maskiner med installerte antivirusløsninger som stadig får virus likevel.

Systemene er også så sleipe at de gir beskjed om at de har stoppet et virus bare det banker på NAT-døra. Det hadde jo ikke kommet inn likevel.

 

Betalt antivirus - vil jeg ha det? Nei!

Har prøvd Norman - lakk ormer som en sil og slettet nytteprogrammer.

Har prøvd Norton - klassifiserte loopback trafikk som farlig trafikk fra en ekstern inntrenger, har måttet hjelpe flere med å få lest e-posten sin etter at de tok i bruk det skrapet.

 

Brannmur på PC vil aldri si ifra om at noe "banker på NAT-døra" - med korrekt konfigurert NAT skal ikke pakkene nå fram til PC-en din.

Lenke til kommentar

jeg har en egen dedikert skjerm til process explorer/firewall/skype osv, det skjer svært lite som jeg ikke umiddelbart ser effekten av.

 

selvfølgelig fortsatt mulig å få virus/trojans o.l. samt at ett målrettet angrep utført av noen som vet hva de driver med vil nesten alltid være vanskelig å oppdage/hindre "on the fly" med mindre man har sinnsykt noia når det gjelder sikkerhet.

 

like forbanna har jeg kommet unna med bare noen få virus siden slutten av 90 tallet, og de oppdaget jeg ganske raskt og slettet umiddelbart.

 

kjører online scans ca 1 gang i uka for å være helt sikkert på at jeg ikke har oversett noe/noe skjuler seg aktivt på boxen.

"mindre man har sinnsykt noia når det gjelder sikkerhet."

 

 

En egen skjerm for process explorer vil jeg kalle "noia".... :p

Jeg bruker Sophos UTM gateway hjemme, denne har tilfeldigvis 2x antivirus scan på alt inn og ut, pluss jeg kjører Windows Defender/Essentials. Det er god nok sikkerhet for meg.

 

Jeg har heller aldri blitt slått ut av virus, på min private PC that is. Verre med de vi hadde på skolen, som ble grise herja av ms.blast. I tillegg til i love you viruset på jobben.. Tok noen dager i å rydde vil tippe totalt 200 maskiner..

 

Betalt antivirus - vil jeg ha det? Nei!

Har prøvd Norman - lakk ormer som en sil og slettet nytteprogrammer.

Har prøvd Norton - klassifiserte loopback trafikk som farlig trafikk fra en ekstern inntrenger, har måttet hjelpe flere med å få lest e-posten sin etter at de tok i bruk det skrapet.

 

Brannmur på PC vil aldri si ifra om at noe "banker på NAT-døra" - med korrekt konfigurert NAT skal ikke pakkene nå fram til PC-en din.

Hvordan "feilkonfigurerer" du NAT?

Lenke til kommentar

Hvordan "feilkonfigurerer" du NAT?

 

Tok med forbeholdet fordi folk er ganske kreative. De klarer å aktivere DMZ fordi de finner ut at det løser problemet med at de ikke får gjennom innkommende tilkoblinger, de plugger WAN i en LAN port på routeren eller de tror roteren står i NAT modus mens den virkelig er i bridge modus...

 

Evt feilkonfigurert som i åpen tilgang til administrasjon fra WAN-siden eller som i firmware med sårbarhet for angrep fra WAN siden.

 

Kommer ikke virus igjennom NAT? Tja, man får da fint ormer/virus selv om man har NAT.

 

AtW

 

NAT hjelper mot direkte angrep mot sårbarheter i programmer som lytter etter innkommende tilkoblinger/datagram (eks windows på TCP 139), evt også angrep mot sårbarhet i NIC firmware/driver.

Så lenge enheten din ikke selv velger å oppsøke ormer/virus/trojanere/annen malware (evt du ber den om det), blir den ikke infisert via nettverk når den står sammen med andre rene enheter bak NAT.

Endret av X-BT
Lenke til kommentar

Har ikke hatt noe virus siden midten av nittitallet når det kom en trojaner med en PC Gamer demo på floppy. Aldri brukt noe antivirus heller annet enn å installere periodevis for verifikasjon.

På tide å skremme svake sjeler til å kjøpe antivirus igjen ?

Har ikke hatt virus på noen av mine maskiner siden jeg av-installerte internet Security 2oo3.

Har enda en maskin som kjører XP og ikke den engang får virus.

Gled dere - fryktens tid er over for lengst !

Du kan få trojanere via drive-by-download attacks, gjerne i form av rootkit, uten at du gjør noe selv engang. De utnytter ofte svakheter i nettlesere gjennom javascript eller plugins á JRE eller Flash. Bare fordi dere ikke har oppdaget det betyr ikke at dere er trygge!

 

En veldig aktuell trojaner/kombinert botnet er Torpig. Du kan bli infisert av denne uten å gjøre noe som helst. Slike trojanere er blitt spredd på flere store og populære nettsider á nettaviser gjennom ads som ikke sjekkes nøye nok.

 

Det som kanskje er enda værre er at slike trojanere ofte ligger lenge på maskinen uten å gjøre noe som helst ut av seg. Enkelte trojanere er direkte rettet mot å erstatte innloggingsappleten i nettbanken din, men det er tidligere vist seg at slike trojanere ofte "sover" lenge, og dermed blir skrudd på samtidig for maks gevinst (oversvømmer bankenes sikkerhetssystemer og kundesenter).

 

Les med om Torpig-trojaneren her.

Antivirus klarer ikke å fjerne rootkits/sofistikerte trojanere/virus. Den beste beskyttelsen mot slikt er NoScript og å ikke ha autorun av plugins á JRE, Flash, PDF, ActiveX o.l. Dette er standard på nyere versjoner av Firefox og Chrome. Derimot javascript er du ikke trygg mot, og jeg anbefaler NoScript for dette.

 

Dagens virus er trojanere. De farligste virusene kommer ikke lenger fra at du åpner en dum epost* eller installerer et nedlastet spill fra en usikker kilde.

 

* Pishing er fortsatt farlig though, men dette er ikke virus.

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratis antivirus er vel omtrent som gratis Heroin ?

Vil du ha det ?

Så ser jeg mange maskiner med installerte antivirusløsninger som stadig får virus likevel.

Systemene er også så sleipe at de gir beskjed om at de har stoppet et virus bare det banker på NAT-døra. Det hadde jo ikke kommet inn likevel.

 

Dummeste sammenligningen jeg har sett,

 

Det finnes mange dårlige antivirusløsninger, og selvfølgelig kan man få masse dritt av å ha det installert, uansett. Den beste sikkerheten er naturligvis brukeren, men poenget er at det finnes antivirusløsninger som ikke koster, som ikke er plagsomme og sleipe og som oppdager og fjerner dritt. Den oppdager selvfølgelig ikke alt, å tro noe annet kalles å være naiv. Men det kan vær at den oppdager noe du selv ikke ser som kan ha sneket seg inn på systemet, og det alene gjør at det er verdt det når det som nevnt ikke bombaderer deg med plagsomme meldinger og heller ikke bruker nevneverdig med ressurser.

 

http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-7/novdec-2012/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...