Gå til innhold

Villmark - guttetur -tips


Anbefalte innlegg

Hei, vi er en gjeng på 6 stykker som planlegger en guttetur / camping tur

 

Det vi vil ha med er:

 

Overnetting med telt

fersk vann

cano eller en form for båt

4-5 dagers tur

Varmt i vannet, eller normal tempratur.

 

Jeg ser for meg en lang og rolig elv som starter på toppen og slutter nede i bånd ofc. Men et sted der vi kan kjøre et stykke for å finne denne elven og sette fra oss bilen på bånd og ta buss opp til toppen og leie cano der og padle sakte men sikkert ned. samtidig overnatter vi på veien ned og slapper av.

 

Noen forslag hvor vi kan gjøre dette?

Vi er fra østfold - akershus.

vi vil helst et par timer unna akershus.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Wikipedia:

Ogge er en innsjø som ligger i kommunene Birkenes og Iveland i Aust-Agder, Norge. Innsjøen ligger om lag 40 km nord for Kristiansand og har 360 holmer og skjær. Det er 17 km fra Sirekilen i sør til Lølandsfjorden i nord. Det har vært planer om å bygge hyttefelt nær innsjøen, men de stoppet, det samme gjorde planene om å regulere vassdraget. Området ved Ogge er også brukt til arrangementet Ogge Triathlon.

 

Padling

Ogge er et eldorado for padling, og det er tilrettelagt med mange leirplasser med utedo og grill på holmene i innsjøen. Svært lite av strandsonen er privatisert. På en padletur kan man se elg og bever, det er et rikt fugleliv ved innsjøen, og man har fått aure på over to kilo i vannet. På Ogge Gjesteheim kan man leie kanoer.

Dette er kanskje litt lenger unna enn du hadde tenkt, og det er et vann, ikke en elv, men veldig bra for padleturer. Det er mye små øyer og smale sund du padler mellom, og også flere små jernbanebroer du må padle under. Kan anbefales.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale Femunden. Eller egentlig Femundsmarka. Har vært på kanotur der selv og det er et veldig rolig og vakkert sted. En fordel er å ha to biler og parkere den ene ved start og den andre ved slutt.

 

En rute som er fin er å starte nord vest i Femunden deretter padle nordøstover til Langtjønna og så til Gunnarhaugsforden via Håa. Den turen er litt kortere enn du ønsket (2-3 dager)

 

Ellers går det an å padle vestover opp til Rogen, men da må man regne med at man må bære kanoene litt i de bratteste strøkene (men det er veldig gøy ned igjen).

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale Femunden. Eller egentlig Femundsmarka. Har vært på kanotur der selv og det er et veldig rolig og vakkert sted. En fordel er å ha to biler og parkere den ene ved start og den andre ved slutt.

 

En rute som er fin er å starte nord vest i Femunden deretter padle nordøstover til Langtjønna og så til Gunnarhaugsforden via Håa. Den turen er litt kortere enn du ønsket (2-3 dager)

 

Ellers går det an å padle vestover opp til Rogen, men da må man regne med at man må bære kanoene litt i de bratteste strøkene (men det er veldig gøy ned igjen).

 

Den likte jeg, 2-3 dager funker. da bare utvider vi den med 1 dag eller 2 så går nok bra :) Men du skrev.. sette bilen nede og den andre oppe. hvor lange kjøretur snakker vi fra bon og opp?

Lenke til kommentar

Den likte jeg, 2-3 dager funker. da bare utvider vi den med 1 dag eller 2 så går nok bra :) Men du skrev.. sette bilen nede og den andre oppe. hvor lange kjøretur snakker vi fra bon og opp?

 

Kjøreturen er ikke så lang. 20-30 min kanskje. Dere vil padle i en slags halvsirkel.

Og et par tips hvis dere vil padle den ruta:

Mellom vannene er det kanaler som er laget for tømmer. Disse går det å rafte med kanoen hvis det er nok vann. De er V-formet så dere vil sette dere fast hvis vannet er lavt. Er ikke noe stress å sette seg fast da, det gjorde vi. Man blir bare litt våt.

Og så er det et sted dere må bære kanoen over en liten sperring, men det er lagt opp med tømmer for å dytte kanoen over. Husker ikke helt hvor det var, men tror det er i enden av Langtjønna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...