Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bli kastet ut av hjemmet sitt av egne foreldre


Cooky

Anbefalte innlegg

Dersom man er 20 år gammel eller yngre, og bor fast hos foreldre, kan de da bare plustelig kaste deg ut?

 

Jeg kan ikke helt se for meg at man kan bli kastet ut av sitt eget hjem f.eks midt på natten og med 0 kroner på kontoen.

 

- Hvordan må/skal foreldre gå frem for å få kastet ut sine egne barn ut av hjemmet dersom "barnet" er fylt 18?

 

- Kan de personlig, og fysisk kaste meg ut av huset?

 

- Jeg leste på et nettsted engang at dersom en leilighetsutleier ville ha leietakeren kastet ut av leiligheten, ville det vært ulovlig om personen gjorde dette selv.

 

Dersom den som leier leiligheten nektet å forlate leiligheten, skulle leietakeren sende en form for søknad, og det ville da vanligvis gå ca. 6 måneder før leieren ble fysisk utkastet. Og dette skulle da bli gjort av politi.

 

Gjelder noe av det samme her?

 

- Dersom en forelder prøver å få en over 18 fysisk sett kastet ut av hjemmet, og bruker en eller annen form for fysisk vold, for å få dette til, har jeg lov/eller kan bli straffet for å "beskytte" meg selv med samme mynt?

 

Eventuelt andre ting jeg trenger å vite?

 

Min nåværende situasjon:

 

- Ingen mulighet til skole eller jobb pga. fysisk og psykisk sykdom.

- Går på AAP, og har gjort dette i ca. 1-2 år nå.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tolker deg dithen at du ikke har noen leieavtale med foreldrene dine om f.eks å leie et soverom. Du skriver heller ikke noe om du forsørger deg selv med AAP-inntekten eller om du lar deg forsørge av dine foreldre.

Det høres jo imidlertid ut som dere er i ferd med å få et så vanskelig forhold at noe må gjøres. Ettersom du ikke gir noen opplysninger om hvorfor de eventuelt skulle kaste deg ut er det vanskelig å gi noen konkrete råd.

Dersom de over lengre tid har gjort det klart at du må komme deg ut, kan det kanskje argumenteres for at du har fått det forvarselet som kreves. Om de ikke uten videre kan ta deg rundt livet og lempe deg ut, kan de vel kanskje skifte lås i badedøra og ytterdøra, kutte strømmen til soverommet ditt eller andre ting som gjør det vrient å bo der for deg.

Hvis du har oppført deg truende og de oppfatter at du er til fare for dem i deres eget hjem kan kanskje nødvergespørsmålet bli aktuelt.

Hvorfor kan du ikke få til en avtale med dem om at du konkret jobber for å skaffe et annet sted å bo og får lov til å bo hos dem fram til det er i orden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt se for meg at man kan bli kastet ut av sitt eget hjem f.eks midt på natten og med 0 kroner på kontoen.

 

Det kan jeg.

 

- Hvordan må/skal foreldre gå frem for å få kastet ut sine egne barn ut av hjemmet dersom "barnet" er fylt 18?

 

Prinsipielt sett på samme måte som alle andre - varsel om utkastelse, bringe saken inn for namsmannen, et cetera. Eller bare skifte låser.

 

Barn som ikke bor i en selvstendig boenhet men på "gutterommet" har ikke oppsigelsesvern, sml. husleieloven pgf 9-5 annet ledd.

 

- Kan de personlig, og fysisk kaste meg ut av huset?

 

Nei. Bruk av makt er forbeholdt politi og rettsvesen.

 

- Dersom en forelder prøver å få en over 18 fysisk sett kastet ut av hjemmet, og bruker en eller annen form for fysisk vold, for å få dette til, har jeg lov/eller kan bli straffet for å "beskytte" meg selv med samme mynt?

 

Du har rett til å beskytte din egen person, men ikke mer. Du har f.eks. ikke rett til å trenge deg inn igjen på et sted du ikke lenger har lov til å være.

 

 

NAV-kontoret har etter sosialtjenesteloven plikt til å skaffe midlertidig husvære til den som akutt står uten tak over hodet (men hvis ikke vilkårene i sosialtjenesteloven pgf 18 eller 19 er oppfylt har de ikke plikt til å betale for nevnte husvære).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hvis du har oppført deg truende og de oppfatter at du er til fare for dem i deres eget hjem kan kanskje nødvergespørsmålet bli aktuelt.

 

Trusler har forekommet. Milde til alvorlige, men 90% av de har vært såkalte "tomme trusler".

 

Kan du forklare litt mer rundt definisjonen, og hva du mener med "nødvergespørsmål"?

Lenke til kommentar
Prinsipielt sett på samme måte som alle andre - varsel om utkastelse

 

De har flere ganger truet med utkastelse, men aldri sagt noe slikt som f.eks "Du skal være ute av dette huset innen neste sommer".

 

Hvor lang tid på forhånd må de varsle om utkastelse?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

De har flere ganger truet med å utkastelse, men aldri sagt noe slikt som f.eks "Du skal være ute av dette huset innen neste sommer".

 

Hvor lang tid på forhånd må de varsle om utkastelse?

 

Jeg foreslår at du setter deg ned sammen med foreldrene dine å snakker litt sammen, kanskje i en form for terapi.

 

Det å komme med trusler er uakseptabelt selv om de er "tomme" og for meg virker det ganske rart at bakenden din ikke har berørt asfalten enda.

 

Tydeligvis har du foreldre som bryr seg og som strekker seg langt for å hjelpe.

 

Siden det er du som kommer med truslene så antar jeg det er deg som har litt problemer, kanskje sliter du med ting du ikke vet om helt enda selv. Terapi kan være løsningen og det er noe du bør foreslå for foreldrene dine.

 

Kan være så enkelt å få belyst enkelte saker/problemer som dere ikke har tenkt på er der, slikt kan løse seg fort når man først kommer i gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært redd for å forlate foreldrene mine. Jeg forstår det slik at du har det vanskelig på flere måter, og kanskje derfor kvier deg med å flytte ut.

Kanskje du attpåtil føler harme mot foreldrene dine fordi dem ikke har hjelpsomme eller forståelsefulle opp gjennom årene.

 

Mitt råd er; kom deg vekk. Du vil ha det mye bedre. Forholdene du beskriver er ikke gode leveforhold.

 

Du er allerede i kontakt med nav forstår jeg. Snakk med saksbehandleren din, si at foreldrene dine ønsker deg ut, og at du selv vil ut.

Hvis du lider av diverse sykdommer så skal jo nav ordne et et behandlingsopplegg, noe ala rehabiliteringspenger. Du går til psykolog eller annen doktor, kanskje nav i tillegg får deg inn på et tiltak hvor du kan gå et antall dager i uken hvis din helse tillater det.

 

Søk kommunalbolig osv...

 

Ikke greit for en ung man å være opplyst om mye av dette. Men rådfør deg med behandleren din. Få han/hun til å føle at dem gjør god jobb, og at du ønsker hjelp.

 

PS: Det krikkert sikkert mener er at hvis foreldrene gir deg en utkastelseordre, har du 14 dager på deg å flytte ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg ville ikke vært redd for å forlate foreldrene mine. Jeg forstår det slik at du har det vanskelig på flere måter, og kanskje derfor kvier deg med å flytte ut.

 

Jeg er ikke redd for å forlate foreldrene mine. Jeg forlater gjerne foreldrene mine.

 

Jeg kvier meg ikke for å flytte ut. Heller motsatt.

Lenke til kommentar
Mitt råd er; kom deg vekk. Du vil ha det mye bedre. Forholdene du beskriver er ikke gode leveforhold.

 

Ja, jeg vil da ha det mye bedre om jeg flytter ut.

Det er pengene som er problemet, og jeg trenger minst 2-4000,- mer i faste inntekter for å flytte ut + minst 20-30 000,- til møbler og lignende (som vil ta meg minst 4-6 måneder å skaffe med min nåværende inntekt.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Ja, jeg vil da ha det mye bedre om jeg flytter ut.

Det er pengene som er problemet, og jeg trenger minst 2-4000,- mer i faste inntekter for å flytte ut + minst 20-30 000,- til møbler og lignende (som vil ta meg minst 4-6 måneder å skaffe med min nåværende inntekt.

 

Hvis du bor i en by, kan det nok *by* på problemer ja :) Husk at du også kan søke om bostøtte, hvor du vil få dekket rundt 2k av leien.

Mange leiligheter/hybler er også møblerte.

 

Jeg ville og unngått disse hospitsene, havner du der er sjansene store for at du havner "meget" dårlig selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...