Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betale taxi for å hente meg?


Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg må til legen idag, og må derfor ta taxi idag istedenfor buss som vanlig.

 

Dersom jeg tar Taxi, la oss si ned til sentrum som vi kan si er ca. 10 km unna der jeg bor, men taxikontoret ligger i sentrum (som jo er ca. 10 km unna)...

 

- Vil jeg måtte betale ekstra eller kanskje dobbelt dersom jeg ringer etter taxi som ligger 10 km unna der jeg bor? Eller begynner jeg å måtte betale først når jeg setter meg inni taxien?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt spørsmål:

 

- Dersom man ser bort fra pris per kilometer, hvilke andre roller spiller inn når taxiprisen regnes ut?

Det hendte nemlig en gang at jeg måtte betale 700,- for en taxitur, men nå betaler jeg maks 4-500,- for samme retning og lengde.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Ein oppererer også med takst per km og takst per minutt.

 

Utan at eg veit nøyaktig korleis ein beregner dette så vil eg anta at du betaler per km når bilen er i fart (kjøyrer raskare enn kanskje 30km/t?) og at du då betaler per minutt når bilen står stille (venter på passasjer, venter i lyskryss, køkjøyring osv).

Lenke til kommentar

Det om kan gjøre turen billigere er å unngå hentetakst. Det vil si at du praier en tilfeldig ledig taxi på veien, eller kommer deg til en holdeplass og tar taxi derfra. Det er lettest å gjøre i en by selvfølgelig.

 

Hentetakst er gjerne mellom 80 og 120 kroner...så kan være en del å spare på å unngå denne.

Lenke til kommentar

Jeg kjører taxi så her er ett par tips hvordan du kan spare noen kroner.

Det er dyrere når du bestiller bil for hente deg enn å sette seg i en taxi som står ledig på holdeplassen,forsjell kan bli nesten 50 kroner.Hvis du bestiller bil da er det anbefalt å bli klar når taxi ankommer,det koster deg ekstra kroner for yver minutt som går mens taxi står og venter utenfor huset ditt.Som noen nevnte over er det også forskjellige takster i henhold til hvilken del av dagen det er,du har vanlig dags takst som er den billigste,fra kl. 1800 er kveldstakst og den dyreste er natt takst fra 2400 til 0600.Pluss har du en helgetakst i helgene.Og hvis du er i tvil på prisen ta med kvittering!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører taxi så her er ett par tips hvordan du kan spare noen kroner.

Det er dyrere når du bestiller bil for hente deg enn å sette seg i en taxi som står ledig på holdeplassen,forsjell kan bli nesten 50 kroner.Hvis du bestiller bil da er det anbefalt å bli klar når taxi ankommer,det koster deg ekstra kroner for yver minutt som går mens taxi står og venter utenfor huset ditt.Som noen nevnte over er det også forskjellige takster i henhold til hvilken del av dagen det er,du har vanlig dags takst som er den billigste,fra kl. 1800 er kveldstakst og den dyreste er natt takst fra 2400 til 0600.Pluss har du en helgetakst i helgene.Og hvis du er i tvil på prisen ta med kvittering!

 

Kan du si noe om sånn ca. hvor mye det koster per minutt?

På sommerstid kan man nemlig komme seg fra der jeg bor, til sentrum på bare 10-15 min, mens man om vinteren kan bruke opp til 15 min mer.

Lenke til kommentar

Kan du si noe om sånn ca. hvor mye det koster per minutt?

På sommerstid kan man nemlig komme seg fra der jeg bor, til sentrum på bare 10-15 min, mens man om vinteren kan bruke opp til 15 min mer.

Her hvor jeg kjører kostnader blir beregnet etter tid som blir brukt opp til 10km,etter det går beregning automatisk til km beregning.

Prisen per minutt skal ligge på rundt 6kr på dagstid,på kveldstid er det rundt 7,5kr og natt ca 8kr.

Jeg mener at det er litt merkelig at en tur som på sommertid tar 15minutter kan ta 15 mer på vinterstid,det er normalt å bruke opp til 5-6 minutter mer enn vanlig,med forutsetning at det ikke er rush tid da kan det svinge alt fra 5 min til halv time ekstra.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det er litt merkelig at en tur som på sommertid tar 15minutter kan ta 15 mer på vinterstid

 

Dessverre er det slik det går når man bor ute på landet, og i fylket som man bor i, er veldig kjent for å ha elendige veier og vær/kuldeforhold (om vinteren).

Endret av Cooky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Taksten beregnes ved enhver tid etter paralelltakst prinsippet. Les mer her: http://no.wikipedia.org/wiki/Taxi#Drosjetakster_i_Norge

 

Hentetakst er gjerne mellom 80 og 120 kroner...så kan være en del å spare på å unngå denne.

 

Det høres horribelt dyrt ut, må være i hovedstaden dette. Hentetaksten på dagen når jeg henter en kunde er 47 kroner. Starttaksten er 36

Lenke til kommentar

Bare utenlandske Taxi sjofører i bodø om natten.

En av dem kjørte en vennine av meg og stoppet halveis og sa at hun måtte betale med sex :p

Hun nektet og da sa han at hun måtte ut av Taxien så kjørte han vekk, og hun havnet i et ukjent nabolag mitt på natten. lol

 

Også er prisene så ujevne der og, man vet aldri hva man skal betale uansett dag

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Drosjenæringen går til helvete, jeg er fullstendig klar over det :(

 

For 3 år siden var det utenkelig at vi fikk inn noen av de klagene vi i dag får inn på huset fra kundene våre. Det er færre og færre som ønsker å ta seg jobb som sjåfør i dag og det er kun for det meste "bunngrumset" som tar seg jobb i drosjebransjen takket være elendig lønn og ganske harde arbeidsvilkår. Dette vil ikke bedre seg dersom ikke styresmaktene tar ansvar for det som i prinsippet er offentlig transport og utbedrer politikken som i dag er gjeldende. Politikerne er noen tafatte pelsdyr når det kommer til dette området, dessverre.

 

Når det er sagt, tror jeg ville klikket i vinkel hadde sentralen fått en klagetelefon fra venninnen din og hun hadde fortalt den historien der. Hadde sporenstreks kjørt ut til henne og kjørt henne hjem vederlagsfritt. Har heldigvis ikke opplevd noen så alvorlige klager, det hadde ikke blodtrykket mitt tålt ;)

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

I teorien skal det være like dyrt. I praksis blir det ofte litt billigere da sjåføren som regel setter på takstameteret (ventetakst) så fort han kommer frem til henteadressen. Hvis du derimot har forhåndsbestilt skal ikke sjåføren sette på ventetakst før akkurat klokka passerer tiden du har forhåndsbestilt. Ergo hvis du passer på tiden selv slipper du å få den ekstra ventetaksten.

Lenke til kommentar

Taxinæringen er et marked i steinalderen, og det er symptomatisk at de er så bakstreverske og har levd etn så beskyttet monopoltilværelse så lenge at de ikke evner å forstå hvordan en moderne og moden markedsplass skal fungere.

 

Å benytte seg av pirattaxi er ikke noe problem, så lenge man på forhånd gjør det klart hva man heter, slik at Politiet ikke kan ta dere. Altså er metoden Politiet bruke å spørre dere, indiviuelt, om hva dere heter. både fornavn og etternavn, og så om hvor mye dere eventuelt har betalt, individuelt. Bare gjør hverandre klar på dette, så går det bra.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Drosjenæringen i Norge i dag er beskyttet jfr behovsprøvingen for at samfunnet skal få dekket behovet for transport der det normalt sett ikke er et like godt grunnlag for å drive drosjenæring som visse andre steder i landet. Og selv med de gunstige vilkårene drosjene har i dag sliter mange fylker med å rekruttere drosjeeiere for å dekke b.la syketransport.

 

Sikkert veldig greit for deg siden du kan ta piratdrosje, men for gamle fru Olsen som skal hjem fra legevakten kl 3 på natta tviler jeg neppe på at hun vurderer det som et alternativ. Da er det jo synd for henne hvis det ikke er noen drosje å oppdrive.

 

Uttalelsen over er et premie-eksempel på at mange mennesker ikke tenker lengre enn på seg selv og sitt eget behov.

Lenke til kommentar

Samfunnet får dekket det det trenger, hvis det er et behov. Hvis det er et udekket behov som står åpent må det finnes mange idioter for å ikke se det og dra nytte av det. At regjeringen må trå til med såkalt "behovprøving" er bare tull fra ende til annen. Hvis du har så stor sympati for "fru Olsen", så kan du kanskje la henne beholde hele pensjonen hun har spart opp uten å stjele fra den? Eller hva med å la henne bare beholde det hun har arbeidet for og la henne selv bestemme hva nettopp hun trenger?

 

Og for å la det bli på ditt nivå; "Uttalelsen over er et premie-eksempel på at mange mennesker er voldelige svin som ser sin rett til å kontrollere andre mennesker og stjele deres harde arbeide"

Endret av 00005
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...