Gå til innhold

Fant ny superorm som utnytter Word og Excel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kyberangrep blir riktig på norsk, ja. På samme måte som det heter kybernetikk på norsk, en fornorskning som av en eller annen grunn (kan kanskje være fordi det er en studieretning som heter det på NTNU) virker å være mer utbredt enn andre ord som starter på "cyber" på engelsk. Ville ikke reagert på det dersom det sto cyberangrep i artikkelen her, men jeg synes egentlig det er ganske fint når media fornorsker ord det er mulig å fornorske.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Min påstand er at verden viser tydeligere og tydeligere at all programvare som ikke er open-source er en sikkerhetssprekk.

Programvare som er open-source vil det alltid være bedre da mange kloke hoder leser gjennom koden og tipser leverandøren. Den kan heller ikke inneholde "plantet spyware" uten at dette blir oppdaget. (Jeg nevnte ikke Vista, W7 og W8)

Lenke til kommentar

Nei, har du sett. Sikkerhetsproblemer med et produkt fra Microsoft. :nei2:

 

microsoft har windows

windows er veldig vanlig os

veldig vanlig programvare = mange nagriper den siden de kan tjene på å få info som så byttes mot penger som blir vinning til den personen som lagde

altså jo mer det er av et program på store ting jo mer hull og sikkerhetsproblemer er det

 

du blir aldri tryg tm du ikke er den eneste som har noe

Lenke til kommentar

Min påstand er at verden viser tydeligere og tydeligere at all programvare som ikke er open-source er en sikkerhetssprekk.

Programvare som er open-source vil det alltid være bedre da mange kloke hoder leser gjennom koden og tipser leverandøren. Den kan heller ikke inneholde "plantet spyware" uten at dette blir oppdaget. (Jeg nevnte ikke Vista, W7 og W8)

En fin illusjon.

Endret av serpentbane666
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min påstand er at verden viser tydeligere og tydeligere at all programvare som ikke er open-source er en sikkerhetssprekk.

Programvare som er open-source vil det alltid være bedre da mange kloke hoder leser gjennom koden og tipser leverandøren. Den kan heller ikke inneholde "plantet spyware" uten at dette blir oppdaget. (Jeg nevnte ikke Vista, W7 og W8)

At programvare har åpen kildekode er ingen garanti for at mange kloke hoder ser på koden. Det er derimot en forutsetning for at utenforstående skal ha innsyn i koden, altså KAN det være mange kloke hoder som leser koden.

 

Det som derimot er et bedre middel for å få mange til å se på koden er økonomiske insentiver. Microsoft er et eksempel på et selskap som betaler kloke hoder til å se på koden. Det samme gjør Canonical, Red Hat, Mozilla og Google. Jeg tror dette gjør et betydelig større bidrag til å finne sikkerhetshull (før release av programvaren) enn det ekstern og ubetalt gjennomlesning av koden gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alltid skeptisk til slike rapporter fra bedrifter som vil selge sine egne løsninger.

Hvor mange er rammet? Hva slags "viktig info" er stjålet og fra hvem?

 

"Kona til en diplomat i USA hadde en infisert fil på sin PC. La oss late som om mannen brukte denne PCen og at det derfor ble stjålet diplomatiske dokumenter. La oss farge hele USA rødt".

Lenke til kommentar

Alltid skeptisk til slike rapporter fra bedrifter som vil selge sine egne løsninger.Hvor mange er rammet? Hva slags "viktig info" er stjålet og fra hvem?"Kona til en diplomat i USA hadde en infisert fil på sin PC. La oss late som om mannen brukte denne PCen og at det derfor ble stjålet diplomatiske dokumenter. La oss farge hele USA rødt".

 

Jepp. "How to lie with maps" er det en fin bok som heter. Jeg jobber selv med kart. Dette kartet var effektivt i å få ting til å se svært dramatisk ut, mens det vi vel har reelt hold for er atskillig mindre dramatisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Min påstand er at verden viser tydeligere og tydeligere at all programvare som ikke er open-source er en sikkerhetssprekk.

Programvare som er open-source vil det alltid være bedre da mange kloke hoder leser gjennom koden og tipser leverandøren. Den kan heller ikke inneholde "plantet spyware" uten at dette blir oppdaget. (Jeg nevnte ikke Vista, W7 og W8)

Om der kommer en sikkerhetsbrist i "åpent sår" programvare, så er der ingen som har ansvaret for å tette de hullene. Man må faktisk vente på at noen gidder å ta fatt i de problemene og man må aktivt skaffe seg den oppdateringen.

Slikt som dette.

https://www.redhat.com/archives/enterprise-watch-list/2012-August/msg00001.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...