Gå til innhold

Sniktitt: Ubuntu for phones


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Her skal operativsystemet være gjenkjennelig enten det kjører på PC, nettbrett eller mobiltelefon."

 

I motsetning til Windows 8, fungerer Ubuntu både som operativsystem for skrivebordsPCer og mobiltelefoner uten å måtte skifte mellom klassisk Windows 7 grensesnitt og "Modern UI".

 

"Likevel er det ikke det samme operativsystemet som kjører på tvers her, med de konsekvensene det får for apper og brukervennlighet."

 

Ubuntu for mobiler og Ubuntu for stasjonære PCer og bærbare PCer er det samme. Det "eneste" som skiller disse er skrivebordsmiljøet, alt det underliggende er likt.

 

Dette gjør at du bl.a. kan kjøre de samme applikasjonene både på den bærbare PCen og på telefonen. Dette vil imidlertidig fungere dårlig inntil utviklere lager ulike grensesnitt for nøyaktig samme applikasjon.

 

En Ubuntutelefon skal også kunne dokkes til en PC-skjerm med tastatur, og på denne måten kunne brukes som er ordinær PC.

 

Ubuntu for telefoner lar deg også konvertere webapplikasjoner, til innebygde applikasjoner basert på HTML og JavaScript, i tillegg til applikasjoner basert på C++ og Qt.

 

"Det første vi merker oss er at grensesnittet er svært ryddig. Nesten alle delene av menyen har elementer du kan bruke til noe fornuftig. For eksempel har Ubuntu en verktøylinje du kan dra ned fra toppen av telefonen ? men i motsetning til den liknende menyen i Android, kan du for eksempel svare på tekstmeldinger rett i denne menyen."

 

Det er tydelig at Ubuntu har tatt lærdom fra iOS og Android. De har i så måte klart å lage et operativsystem for mobiltelefoner som er enklere en operativsystemene til både iOS og Android.

 

Ubuntus operativsystem for mobiltelefoner gjør ikke nytte av fysiske eller virtuelle knapper. Alt er basert på sveipe-bevegelser.

 

Det første du blir møtt av er en velkomstskjerm, som du kan låse opp ved å dra pekefingeren fra høyre kant til venstre.

 

Ved å dra en finger fra venstre kant mot høyre får du frem en hurtigmeny over applikasjoner du bruker ofte. Drar du fingeren hel til høyre får du en oversikt over alle applikasjoner. Her kan du dra fingeren frem og tilbake for å bla gjennom ulike underkategorier.

 

Starter du opp flere applikasjoner kan du bla mellom disse ved å bevege fingeren fra høyre kant mot venstre.

 

Du får tak i nye meldinger ved å dra pekefingeren fra øverste kant og nedover. Her kan du også konfigurere ting som Wi-Fi-nettverk direkte, uten å gå innom innstillinger.

 

Ved å dra pekefingeren fra nederste kant, og oppover, får du også tilgang til menyer som er tilpasset bestemte applikasjoner.

 

En demonstrasjon av Ubuntu for telefoner får du ved å gå til:

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

...så det er en kopi av Nokias Meego?Virker mer eller mindre identisk.

 

Nei dette er ikke en kopi av Nokias Meego. Dette er en kopi av Unity-grensesnittet du finner i skrivebordsutgaven av Ubuntu.

 

Ubuntu er utviklet for å være enkel å bruke for nybegynnere, og er det samme grensesnittet du finner på telefoner med Ubuntu.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dette er en kopi av Unity-grensesnittet du finner i skrivebordsutgaven av Ubuntu.
Ubuntu phone er ingen kopi. Kildekoden er adskilt fra skrivebordversjonen. Operativsystemet henter inspirasjon fra flere aktuelle systemer inkl ubuntu-desktop, android, ios m.fl.

 

Kildekoden er ikke adskilt fra skrivebordsversjonen. Det eneste som er forskjell er at skrivebordsmiljøet Unity er byttet ut med et skrivebordsmiljø tilpasset mobiltelefoner. Dette nye miljøet, Ubuntu for Phones, har riktignok hentet inspirasjon fra Uniryt, så vel som Android og iOS.

Lenke til kommentar
Det første du blir møtt av er en velkomstskjerm, som du kan låse opp ved å dra pekefingeren fra høyre kant til venstre.

 

En velkomstskjerm som man kan låse opp... en låseskjerm? Jeg så videoen på nettsiden, men forstår enda ikke helt hvordan dette skiller seg fra låseskjermene på andre mobiler, til tross for at Canonicals hevder at dette er noe helt annet.

 

 

Lenke til kommentar

En velkomstskjerm som man kan låse opp... en låseskjerm? Jeg så videoen på nettsiden, men forstår enda ikke helt hvordan dette skiller seg fra låseskjermene på andre mobiler, til tross for at Canonicals hevder at dette er noe helt annet.

 

Det ser ut som en kan gå direkte fra velkomstskjermen til de mest brukte programmene, uten først låse opp telefonen. Tror det e r det de mener er unikt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig spennende. En av de tingene som fikk Bada (nå Tisen) til å feile var app-utvalget. Umiddelbart trodde jeg dette skulle bli et problem for Ubuntu for telefoner, men med kompatibilitet med allerede eksisterende programvare for et helt univers av Linux-programmer så blir ikke det noe problem. Tilpasning til skjermstørrelse og pikseltetthet kan sikkert bli en utfordring på noe, men det vil i hvert fall kjøre. Alle Ubuntu-programmer pluss vil nok GUI-tilpasses fra starten. Andre populære programmer vil nok ganske raskt få GUI-tilpasninger. Mindre populære programmer er mer usikre, men også mindre viktige. Dette gjør Ubuntu for telefoner til en troverdig programvareplattform.

 

Sammensyingen med desktop via både programvarekompatibilitet, docking og Ubuntu One gjør også Ubuntu-"universet" troverdig.

 

Men alt har selvsagt ikke falt på plass ennå. Det er ennå nesten et år med utvikling før det kommer på markedet. Noen ting jeg lurer på:

 

1. Det blir vel mulig å slå på passord eller annen sperre så ikke uvedkommende får umiddelbar tilgang til telefonen?

 

2. Vil forskjellen på Ubuntu for phones og Ubuntu for Android bli tydelig nok for kundemassen?

 

3. Vil utvalget av telefoner bli stort nok? Og tilgjengeligheten god nok for hvermansen som handler i butikk?

 

4. Hva blir prisen? Alle de tre andre OS-systemene har liten, ingen eller negativ margin på selve maskinvaren, men tjener på at kundene låses til et system de tjener penger på (prosenter på hver app som selges, reklame, søketjenester etc). Vil Ubuntu-telefonene bli dyrere fordi programvaren ikke subsidierer maskinvaren? Eller vil de etablere et system der de tjener gode penger på apps for eksempel? Eller vil de basere seg på at kundene rooter telefonene selv?

 

Som sagt, mye er fortsatt uvisst og jeg gleder meg til å lese fortsettelsen og til slutt anskaffe dette selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

.4. Hva blir prisen? Alle de tre andre OS-systemene har liten, ingen eller negativ margin på selve maskinvaren, men tjener på at kundene låses til et system de tjener penger på (prosenter på hver app som selges, reklame, søketjenester etc). Vil Ubuntu-telefonene bli dyrere fordi programvaren ikke subsidierer maskinvaren? Eller vil de etablere et system der de tjener gode penger på apps for eksempel? Eller vil de basere seg på at kundene rooter telefonene selv?

Tre ander? Kan vel ikke sammenligne iOs med Android og WP8?

Lenke til kommentar

Jeg kunne spurt hvorfor ikke, men gidder egentlig ikke noen flisespikkerdiskusjon som egentlig hander om nyanser. Nei, de tre eksisterende og dominerende OS-systemene er ikke 100% identiske og sammenlignbare på alle punkter, men det er heller ikke poenget. Ja, jeg lurer på pris i og med at både Google-universet, Apple-universet og Microsoft-universet i varierende grad sponser maskinvaren med andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4. Hva blir prisen? Alle de tre andre OS-systemene har liten, ingen eller negativ margin på selve maskinvaren, men tjener på at kundene låses til et system de tjener penger på (prosenter på hver app som selges, reklame, søketjenester etc). Vil Ubuntu-telefonene bli dyrere fordi programvaren ikke subsidierer maskinvaren? Eller vil de etablere et system der de tjener gode penger på apps for eksempel? Eller vil de basere seg på at kundene rooter telefonene selv?Som sagt, mye er fortsatt uvisst og jeg gleder meg til å lese fortsettelsen og til slutt anskaffe dette selv.

 

Er det ikke slik at Apple tjener veldig mye på maskinvaren?

Billig å produsere, men selges dyrere enn snittet.

 

Google sitt OS gir jo inntekter på en litt annen modell (reklame). IOS gir jo selvsagt også reklameinntekter og både Android og IOS gir jo selvsagt inntekter på APP-salg,m.m., men det sies jo at gratisapps er de som gir mest inntekter.

 

Jeg tror (håper) at vi i fremtiden får HTML5 apps, som kan brukes på tvers av smarttv, nettbrett, pc, konsoll,m.m. One APP to rule them all!

 

Da kan man lage en app som kan brukes i alle mobiler, uavhengig av underliggende OS. HTML5 må selvsagt modnes litt før den tid, men jeg har før hørt rykter om at det er dette Google har som tanker bak Chrome OS. (At den til slutt erstatter Android).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Veldig spennende. En av de tingene som fikk Bada (nå Tisen) til å feile var app-utvalget. Umiddelbart trodde jeg dette skulle bli et problem for Ubuntu for telefoner, men med kompatibilitet med allerede eksisterende programvare for et helt univers av Linux-programmer så blir ikke det noe problem. Tilpasning til skjermstørrelse og pikseltetthet kan sikkert bli en utfordring på noe, men det vil i hvert fall kjøre. Alle Ubuntu-programmer pluss vil nok GUI-tilpasses fra starten. Andre populære programmer vil nok ganske raskt få GUI-tilpasninger. Mindre populære programmer er mer usikre, men også mindre viktige. Dette gjør Ubuntu for telefoner til en troverdig programvareplattform.

Jeg tviler litt på at programmere uten tilpasning kommer til å bli brukbare på en mobilplattform. Selv har jeg brukt remote desktop litt på telefonen, men det er kun en øvelse jeg gjør hvis jeg absolutt må, ettersom det er svært slitsomt å håndtere programmer beregnet på tastatur/mus med touchskjerm. Dessuten tror jeg det er en betydelig mengde arbeid å "porte" en applikasjon fra tastatur/mus til touch, mye av grensesnittslogikken må tenkes om helt, og sannsynligvis må mesteparten omskrives. Microsoft satset vel på samme fenomenet for et god del år siden med tablets som kjørte ren Windows XP, uten at det ble noen videre suksess.

 

4. Hva blir prisen? Alle de tre andre OS-systemene har liten, ingen eller negativ margin på selve maskinvaren, men tjener på at kundene låses til et system de tjener penger på (prosenter på hver app som selges, reklame, søketjenester etc). Vil Ubuntu-telefonene bli dyrere fordi programvaren ikke subsidierer maskinvaren? Eller vil de etablere et system der de tjener gode penger på apps for eksempel? Eller vil de basere seg på at kundene rooter telefonene selv?

Nå har nyeste Ubuntu-versjon innebygget Amazon.com-søk i menyene sine, og de tjener en liten slump penger hver gang en bruker kjøper noe fra Amazon via dette søket. I tillegg har de hatt mulighet for å kjøpe applikasjoner via deres applikasjonsbutikk. Man kan unngå begge deler, men jeg tror ikke dette er noe den vanlige forbruker kommer til å gjøre, på samme måte som det er få som unngår Google Play på Android selv om det er fullt mulig. Selv om en ikke nødvendigvis er låst, regner jeg med Cannonical vil levere det "mest brukervennlige" alternativet til innhold på Ubuntu for Phones, og på den måten tjene en god slump penger på operativsystemet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å kjøre PC-programmer på mobil/brett, så er blåtannskopling av mus og tastatur etter min erfaring en helt grei løsning hvis en skal jobbe litt mer enn tre minutter. Med HDMI-output eller andre overføringsmuligheter kan en også kople til skjerm, projektor e.l. PÅ den måten er det viktig at et mobil-OS kan være "mer" enn bare mobil-OS, og her ligger Debian-baserte opplegg ganske bra an. Når det gjelder spesifikke mobil-tilpasninger, så vi allerede med Meego at dette ikke var det største problemet med Linux på mobil.

 

Det jeg for min del er mest skeptisk til med Canonicals prosjekt, er å knytte det så sterkt til Unity som det kan se ut for at de gjør. Tizen baserer seg på Enlightenment og Enlightenment Foundation Library, og Bodhi Linux er en Ubuntu-avlegger som baserer seg på EFL. Etter bare noen dagers utvikling, kunne en alpha-versjon av Bodhi for Asus Nexus 7-brettet legges ut før jul - funksjonelt til flere slags bruk, men nødvendigvis uten ei rekke hardware-tilpasninger.

 

Dermed fins det, allerede måneder før en offisiell lansering, Ubuntu-tilpasninger for mobilplattformene som mange vil mene gjør en vel så god jobb som Unity. Og Canonical får trolig sterk konkurranse fra Tizen-baserte enheter etter hvert som de kommer i løpet av dette året.

 

Men for oss brukere, betyr dette trolig i praksis mer og raskere utvikling på dette området. Canonical har med rette blitt kritisert for å være lite åpne og gi for lite tilbake til fellesskapet, men de bidrar med noen millioner brukere til Debian-plattformen som ikke ville vært der ellers, og det er kanskje det aller viktigste bidraget en kan gi. Dessuten kan Canonicals OS-versjon bidra til en frihet fra "vendor lock-in" som det slett ikke er sikkert at Tizen-mobilene vil legge like stor vekt på.

Lenke til kommentar

Facebook kjører som en web-app på Ubuntu slik det er i dag. Canonical gjør et stort poeng av at web-apper kan installeres sammen med vanlige apper i menyene. I realiteten kan du gjøre liknende ting, ved å plassere dem som snarveier på hjemmeskjermene også i Android og iOS.

 

Du misforstår. Web-apps er nettsider som får tilgang til telefonens/maskinens API-er som varslingssystemer, gallerifunksjoner etc. Dermed kan en webapp oppføre seg som en fullverdig app, selv om det egentlig "bare" er en nettside. Det er noe helt annet enn å legge en snarvei til facebook på skrivebordet.. Prøv ut Ubuntu 12.04 og webappene Ubuntu One Music, Facebook, Amazon og Gmail, så skjønner du litt mer av hva det innebærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne spurt hvorfor ikke, men gidder egentlig ikke noen flisespikkerdiskusjon som egentlig hander om nyanser. Nei, de tre eksisterende og dominerende OS-systemene er ikke 100% identiske og sammenlignbare på alle punkter, men det er heller ikke poenget. Ja, jeg lurer på pris i og med at både Google-universet, Apple-universet og Microsoft-universet i varierende grad sponser maskinvaren med andre ting.

Apple tjener da store penger på sitt os gjennom å bundle det til hardware, så det blit helt feil å sammenligne dem med android og wp8...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...