Gå til innhold

Forskning: Piratkopiering skader ikke filmindustrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liten quote fra bloggen til Julia Jenks:

"The reality is that it is impossible to evaluate the validity of the approach or the reliability of the conclusions based solely on the abstract,....".

Er jo utrolig at de likevel klarer å stikke fingern i luften og forlange erstatningsummer for "tap" de henter fra nettopp totalt ABSTRAKTE konklusjoner. Blæh, slipstryner...

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, den enkelte nettsides effekt på filmbransjens tap grunnet pirater er sterkt overdrevet.

 

Det jeg lurer på er om alle de som hadde lovlig innhold på Megaupload kommer til å få det tilbake.

Kjenner både musikkere og journalister som har mistet massevis av fullt lovlige filer som følge av at serverne ble beslaglagt. Kommer det samme til å skje med f.eks Skydrive? Tviler på at alt innholdet der holder et lovlig nivå....

 

Lenke til kommentar

Kanskje litt til side for temaet, men det piratkopiering har gjort for meg er delvis å ødelegge "filmopplevelsen". Før kunne jeg sette meg ned å kose meg med de gamle vhs-kassettene (like mye selv om det var 10. gangen Return of the Jedi ble satt på).

 

Om det er den enorme tilgangen eller nostalgien som gjør at jeg føler slik er jeg nå ikke sikker på. Det hender jeg ser filmer jeg har opp igjen, men ikke med samme glede.

 

...og filmselskapene/musikkbransjen får mer (inflasjon medregnet) av meg per i dag i forhold til før :) Nedlastede filmer i dag svarer til hvor mye som ble lånt/kopiert før...

 

Edit: Ville jeg hatt det tilbake slik ting var før? Antageligvis ikke...

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Liten quote fra bloggen til Julia Jenks:

"The reality is that it is impossible to evaluate the validity of the approach or the reliability of the conclusions based solely on the abstract,....".

Er jo utrolig at de likevel klarer å stikke fingern i luften og forlange erstatningsummer for "tap" de henter fra nettopp totalt ABSTRAKTE konklusjoner. Blæh, slipstryner...

En abstract er en Oppsummering av forskningen. Ikke en abstrakt konklusjon. Ellers er jo innvendingene relevante. Men hva har de av forskning med bedre metodikk? Atw
Lenke til kommentar

Eg synest det var ein snodig konklusjon. At brukarane av MU ikkje plutseleg gjekk over til å kjøpe filmar forstår eg. Mest sannsynleg berre skifta dei beitemark over til TBP eller liknande. MU var riktig nok stort, men internett er så stort at det er vanskeleg å konkludere med noko der. At piratkopiering skadar filmindustrien kan eg ikkje forstå at det er noko tvil om. Hadde du fjerna all piratkopiering på nettet så ville sal av musikk og film gått opp. Noko anna kan eg ikkje tenke meg.

Lenke til kommentar

Så mykje piratkopiering som det er i verda så ville eg blitt svært overraska om ingen byrja kjøpe, leige film, gå på kino, kjøpe musikk eller Spotify/Wimp dersom all piratkopiering forsvann. Enkelte hadde i så fall gått frå å sjå mykje film og lytte til mykje musikk til å kutte det ut. Eventuelt gå over til gratisalternativ. Det er ingen gratis filmar som kan erstatte Hobbiten.

 

Det er mange som ikkje brukar opp alle pengane kvar månad. Resten trur eg ville prioritert litt annleis og kjøpt ein film eller ei plate her og der.

Lenke til kommentar

Det finnes folk som sikkert ikke kjøper noe kultur i dag, men du kan ikke bare se på denne ene gruppa og anta at fordi de bruker litt mer, så går totalsummen opp, hva med de milliarder som blir brukt på kultur i dag, kan det tenkes at endel kjøper mer kultur fordi gratis kultur er lettere tilgjengelig, at det vekker en interesse som fører til mere pengebruk på kultur?

 

Det er alltid unntak, men de fleste "normale folk" lagrer ikke masse penger i madrassen eller har store bankinnskudd, spesielt ikke blant delen av befolkningen som har størst praktisk tilgang til gratis kultur, det meste folk har av penger blir brukt på det ene eller andre.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om alle de som hadde lovlig innhold på Megaupload kommer til å få det tilbake.
Sist jeg husket var svaret nei, det får dem ikke.

Jaja, World Police må vel få lov til å gjøre hva de vil når de som betaler ekstralønningene deres står i fare for å tape litt potensielle kroner.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hadde du fjerna all piratkopiering på nettet så ville sal av musikk og film gått opp. Noko anna kan eg ikkje tenke meg.

Som AtW påpeker over er ikke dette noe enkelt regnestykke. Det kopieringen utvilsomt fører til er økt bruk av kultur, det er slett ikke sikkert det samme markedet er tilstede dersom alle skulle betale. Dessuten har også den frie spredingen et markedsførings element som er potensielt inntektsbringende.

 

Jeg tør ikke være bastant, hverken i den ene eller andre retningen.

Lenke til kommentar

Som AtW påpeker over er ikke dette noe enkelt regnestykke. Det kopieringen utvilsomt fører til er økt bruk av kultur, det er slett ikke sikkert det samme markedet er tilstede dersom alle skulle betale. Dessuten har også den frie spredingen et markedsførings element som er potensielt inntektsbringende.

 

Jeg tør ikke være bastant, hverken i den ene eller andre retningen.

Eg forstår det, men eg trur framleis at den totale mengda piratkopiering er så stor at den gjer meir skade enn nytte.

 

I denne artikkelen meiner dei at dei ti mest nedlasta filmane i 2012 er kopiert 77 millionar og 450 000 gonger. Ein kan sjølvsagt ikkje omsetje det direkte som tap, men at det har skapt så mykje reklame at det gjer piratkopiering lønnsamt har eg vanskeleg for å tru. Det er så mykje reklame i TV, radio, aviser og på nettet i dag at det ikkje er noko problem å få reklamert for film og musikk.

 

Når det gjeld musikk trur eg langt fleire ville brukt Spotify dersom piratkopiering ikkje eksisterte. 100 kroner i veka er ingenting i reknestykket for ein familie med to vaksne i full jobb. Ikkje det å kjøpe ein film eller to i månaden heller. Ungdom, som sikkert står for ein stor del av statistikken, har nok og råd til det.

Lenke til kommentar

Nå stopper man ikke kopieringen bare ved nekte gratis nedlasting

 

Dette blir som et metro svar i flere sammenhenger: er man uenig så mangler man informasjon eller forstår ikke problemet

 

Her skal altså ha det til at de tjener mer penger bare man slutter med kopieringen.

Det tror jeg lite på

 

I stedet vil de ( hvertfall musikkbransjen ) at man skal betale flere ganger for samme produkt

 

Har det overhode tenkt på at det kan være produktene de lager ( det de selger som fysisk medium) det er noe galt med ?

 

Nå mange av de nedlastbare filene også er sterkt komprimerte så hjelper det ikke så mye på kvaliteten

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...