Gå til innhold

- Vi kan bli utslettet av kunstig intelligens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den største frykten slik jeg ser det er cracking, eller innbrudd i systemene til robotene, ikke systemet i seg selv.

 

Kan se for meg at terrorisme blir redefinert i fremtiden, hvor terroristene er crackere som bryter seg inn i "hjernen" til robotene og tar over. Kanskje gjør de robotene om til mulvarper/spioner. Kan se for meg at man utvikler roboter med høy autoritet, f.eks. "politi-bot". Da kan man lett gjenskape 9/11.

 

Men nå snakker jeg langt frem i tid, etter mange generasjoner med skepsis og motstridende lover. Etter hvert vil roboter få mer og mer makt, få flere og flere plikter og oppgaver og brukes i flere og flere yrker. Også i det offentlige. Norge vil sikkert være en livstid bak resten av verden da, så tror vi skal være relativt trygge i Norge. På en annen side kommer nok sikkerheten til å være i sann, norsk IT-ånd! Så på en annen side, hvem vet?

 

Kanskje "vi" er fortapt.

 

Jeg lever dessverre ikke lenge nok til å finne det ut.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Den største frykten slik jeg ser det er cracking, eller innbrudd i systemene til robotene, ikke systemet i seg selv.Kan se for meg at terrorisme blir redefinert i fremtiden, hvor terroristene er crackere som bryter seg inn i "hjernen" til robotene og tar over. Kanskje gjør de robotene om til mulvarper/spioner. Kan se for meg at man utvikler roboter med høy autoritet, f.eks. "politi-bot". Da kan man lett gjenskape 9/11.Men nå snakker jeg langt frem i tid, etter mange generasjoner med skepsis og motstridende lover. Etter hvert vil roboter få mer og mer makt, få flere og flere plikter og oppgaver og brukes i flere og flere yrker. Også i det offentlige. Norge vil sikkert være en livstid bak resten av verden da, så tror vi skal være relativt trygge i Norge. På en annen side kommer nok sikkerheten til å være i sann, norsk IT-ånd! Så på en annen side, hvem vet?Kanskje "vi" er fortapt.Jeg lever dessverre ikke lenge nok til å finne det ut.

 

I fremtiden?

 

Kva med idag? Det finnes allerede virus som er direkte rettet mot datasystemene som styrer ting som kraftforsyning i vestlige land. Slike systemer blir daglig anngrepet.

 

Vi får bare ikkje vite om det......

Lenke til kommentar

Hvordan forsker man på et rent filosofisk spørsmål? Det er ingen datasystemer i dag som engang er i nærheten av predikatet for robot-apokalypsen.

Det er vedig enkelt da ingen kan bevise at du tar feil.

 

Av de fire tingen de skulle forske på er det kun bioteknologi som kommer i nærhetet av å ha muligheten til å utslette menskeheten.

Atomkrig og klimaendringer kan gjøre skade men det er alt. AI hvordan, det vil kreve flere steg som vi ikke aner hvordan kan gjøres,

Lenke til kommentar

Mye av det du sier, er faktisk tatt opp i Ghost in the Shell-filmene og seriene. Du har vel kanskje sett dette?

 

Det finnes ikke bare roboter i den settingen, men mennesker som flytter "seg" over til elektroniske hjerner.

Høres interessant ut. Er disse filmene bra? :)

 

 

EDIT: Søkte de opp på IMDB. Det er jo anime jo! :D For litt siden så jeg min første anime-serie, Desu Nôto (veldig bra). Så skal definitivt sette Ghost In The Shell i "skal-se-listen". :)

 

 

 

I fremtiden?

 

Kva med idag? Det finnes allerede virus som er direkte rettet mot datasystemene som styrer ting som kraftforsyning i vestlige land. Slike systemer blir daglig anngrepet.

Ja, slike ting har jo skjedd mange ganger allerede, men jeg ser ikke hvordan ting som kraftforsyninger eller andre datasystemer/datamaskiner kan ses på som kunstig intelligens. Noen av dem er delvis roboter, men de er ganske primitive, og styres ikke av kunstig intelligens, men heller et bestemt program. :) De er ikke dumme som brød, bare nesten.

 

Det er lenge til intelligente roboter med kunstig intelligens blir en realitet. Idag har roboter intelligens på linje med et tilbakestående insekt, i beste fall. :) Teknologien har ikke kommet lenger.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Høres interessant ut. Er disse filmene bra? :)

 

 

EDIT: Søkte de opp på IMDB. Det er jo anime jo! :D For litt siden så jeg min første anime-serie, Desu Nôto (veldig bra). Så skal definitivt sette Ghost In The Shell i "skal-se-listen". :)

 

 

 

Ja, slike ting har jo skjedd mange ganger allerede, men jeg ser ikke hvordan ting som kraftforsyninger eller andre datasystemer/datamaskiner kan ses på som kunstig intelligens. Noen av dem er delvis roboter, men de er ganske primitive, og styres ikke av kunstig intelligens, men heller et bestemt program. :) De er ikke dumme som brød, bare nesten.

 

Det er lenge til intelligente roboter med kunstig intelligens blir en realitet. Idag har roboter intelligens på linje med et tilbakestående insekt, i beste fall. :) Teknologien har ikke kommet lenger.

 

Det er en del eksperter/forskere som mener at ideen om kunstig intelligens faller på egen urimelighet. Det å kunne lage en skapning som er i stand til å reprodusere seg selv og har egen bevissthet er så ufattelig langt unna, om det i det hele tatt er mulig, at jeg ikke helt forstår hvorfor det legges så mye resurser i det. Personlig ligner det litt for mye på skremselspropaganda for min del.

 

P.S Selv tilbakestående insekter er i stand til å formere seg. ;)

Lenke til kommentar
Det er en del eksperter/forskere som mener at ideen om kunstig intelligens faller på egen urimelighet. Det å kunne lage en skapning som er i stand til å reprodusere seg selv og har egen bevissthet er så ufattelig langt unna, om det i det hele tatt er mulig, at jeg ikke helt forstår hvorfor det legges så mye resurser i det. Personlig ligner det litt for mye på skremselspropaganda for min del.
Jeg er forsåvidt enig her. Jeg tror det er mulig til en viss grad å lage kunstig intelligens som kan lære seg ulike primitive ting, men at en robot kan bli selvstendig har jeg ingen tro på. Aldri på nivå med mennesker. Poenget er jo å lage en robot som lærer ting på samme måte som et folk eller et dyr, og det finnes ingen "simplisitet" i dette.

 

* Jeg tillater meg å bruke ordet "simplisitet", selv om det ikke er et gyldig ord.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...