Gå til innhold

Får ikke beslaglegge mobiler som brukes i timen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Idiotisk. Disse telefonene vil skape uro og forstyrrelser i klassen, hinder konsentrasjonen, og så får ikke lærerne gjøre noe med det? Og de elevene som er så "avhengige" at de kan legge den fra seg ville bare ha godt av å holde en blyant i fingrene og følge med på undervisningen i stedet.

Lenke til kommentar

Veldig sant. Har fulgt debatten om dette til en viss grad, og synes elevene stort sett fremstår som sutrete grineunger. Selv er jeg svært glad i å ha mobilen for hånd, men det er ikke et argument i seg selv for at jeg skal få lov til å kunne forstyrre resten av klassen. Jeg er også svært glad i få med meg noe i timene og mener lærere må ha noen virkemidler for å sørge for ro og fokus i klasserommet. Blir jo litt det samme som å si at man burde få lov til å røyke i timen, fordi noen er litt avhengig av dette. Teit.

 

Men til syvende sist er det skolen som har gjort dette så vanskelig. Når man må dra med foreldre ned for å få utlevert telefonen flere dager etterpå, så er det klart at det blir for dumt. Igjen, det er da virkelig ikke rakettforskning å gi lærere muligheten til å inndra forstyrrende utstyr i timen og levere det ut igjen ved timens slutt...

Endret av Untouchab1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kva med bare gi den tilbake etter timen?

 

men betyr vell ikkje at lærerene kan be eleven legge vekk telefonen siden det er undervisning, om ikkje gjør som sakt så anmerkinger eller send til rektor eller kva man disiplinerer med i dag

 

etter og ha sett at læreren toaster matpaken til elevene i micro og har ps3 på klasseromet så er det "litt" bortkjemt ja

Lenke til kommentar

Merkelig at dette skal være så vanskelig. Inndra telefonen og lever den tilbake etter timen. Hvorfor skal man gjøre det så sykt komplisert?

 

Helt enig med deg her. Det er greit at hvertfall grunnskoleelever blir fratatt mobilen dersom de bruker den i timene, i tillegg til en anmerkning. Men om skolen beholder mobilen i flere dager, da har jeg ikke noe problem med å forstå at elevene reagerer på dette. Resultatet av dette tror jeg kommer til å være at de "tøffe" i ungdomsskoleklassene som ikke bryr seg om orden og oppførselskarakterene kommer til å bruke mobilen på spatt, siden læreren tross alt ikke har noe å true med lengre.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg er gammel, men det bekymrer meg at all normal folkeskikk og disiplin er på vei ut av oppdragelsen. Lærerne har blitt redusert til annen rangs deltagere i skolen der de må forhandle i konflikter mellom barn til de spyr. De har ingen virkemidler igjen, ikke en gang å sende barn ut av klasserommet dersom de forstyrrer. Trist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke virkemidler har lærere igjen for å få arbeidsro i timene sine?

 

Skulle vært som i gammeldager, en skikkelig god omgang med juling. Skolesystemet i dag er en forbanna spøk.

Det er da ikke rart at dem sliter med narkotika, røyking, vold osv på skoler i dag når elevene kan gjøre absolutt slik dem vil. Skammelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teit.Men til syvende sist er det skolen som har gjort dette så vanskelig. Når man må dra med foreldre ned for å få utlevert telefonen flere dager etterpå, så er det klart at det blir for dumt. Igjen, det er da virkelig ikke rakettforskning å gi lærere muligheten til å inndra forstyrrende utstyr i timen og levere det ut igjen ved timens slutt...

Jeg synes det er en god løsning å kreve at foreldrene løser ut mobilen. desto større incentiv for å ikke bruke mobilen når man ikke får lov. Får man telefonen tilbake etter timen, så er det ikke akkurat mye incentiv til å la den ligge i fred. Det at foreldrene må løse ut telefonen vil også bidra til å gjøre foreldrene oppmerksomme på et eventuellt oppdragelsesproblem!

 

Lenke til kommentar

Hvilke virkemidler har lærere igjen for å få arbeidsro i timene sine?

 

En liten jamming-sak i taket i hvert klasserom som skrus på når undervisningen begynner :)

Er vel ikke lov i Norge, men hadde jo vært en løsning.

Og sett opp en stor knapp ved siden av døra inn til rommet som skrur av jammeren om det skulle være et nødstilfelle.

Lenke til kommentar

Merkelig at dette skal være så vanskelig. Inndra telefonen og lever den tilbake etter timen. Hvorfor skal man gjøre det så sykt komplisert?

Når jeg gikk på barneskolen var det klokker med alarm som var det store. Var veldig populært å sette på alarmen i timen en periode, tror det som var spennende var at det var vanskelig å høre hvor den kom i fra så få klokker ble beslaglagt.

Var aldrig noe problem å få dem tilbake etter at timen var slutt.

 

For å si det ærlig sjønner jeg ikke problemet. Gi dem tilbake etter at timen er slutt, som en strengere reaksjon etter at dagen er ferdig.

Lenke til kommentar
Teit.Men til syvende sist er det skolen som har gjort dette så vanskelig. Når man må dra med foreldre ned for å få utlevert telefonen flere dager etterpå, så er det klart at det blir for dumt. Igjen, det er da virkelig ikke rakettforskning å gi lærere muligheten til å inndra forstyrrende utstyr i timen og levere det ut igjen ved timens slutt...
Jeg synes det er en god løsning å kreve at foreldrene løser ut mobilen. desto større incentiv for å ikke bruke mobilen når man ikke får lov. Får man telefonen tilbake etter timen, så er det ikke akkurat mye incentiv til å la den ligge i fred. Det at foreldrene må løse ut telefonen vil også bidra til å gjøre foreldrene oppmerksomme på et eventuellt oppdragelsesproblem!

Problemet med den er at da blir ofte foreldrene sure, spesielt om de prøver å ringe drittungen etter skolen for å avtale henting osv og gullklompen nekter for at han brukte den, skulle bare sjekke at den sto på lydløs.

 

Regner også med at det er veldig forsjellig prasis her, noen lærere er veldig strenge, andre lar bråkemakere spille spill så de ikke forstyrrer undervisningen.

Husker selv alt tullet vi drev med, snegle kapløpet i naturfagtimen tar trolig kaka. Det var ei lærerinne som altid ble eglet opp av noen drittsekker og de brukte timen til å krangle så vi andre måtte finne på andre fagelige aktiviteter.

Lenke til kommentar

Problemet med den er at da blir ofte foreldrene sure, spesielt om de prøver å ringe drittungen etter skolen for å avtale henting osv og gullklompen nekter for at han brukte den, skulle bare sjekke at den sto på lydløs.

NETTOPP!

Selvfølgelig blir foreldrene sure når drittungen gir dem ekstra pes ved å ikke klare å holde fingrene unna telefonen.

Dermed vil også flere elver klare å la telefonen ligge i fred, på grunn av det store incentivet.

(Miste telefonen for minst resten av dagen, og å måtte svare til foreldrene sine for hvorfor telefonen er konfiskert.)

Enhver fornuftig forelder vil fatte at gullklumpen lyver, og om man ikke gjør det, så spiller det liten rolle så lenge

det opprettholdes ro i klasserommet.

 

Regner også med at det er veldig forsjellig prasis her, noen lærere er veldig strenge, andre lar bråkemakere spille spill så de ikke forstyrrer undervisningen.

Det vil alltid være forskjellig praksis, jeg ser ikke noen større problemer ved dét. Enten vil eleven lære de forskjellige lærernes grenser, eller så gjør eleven best i å la telefonen ligge i fred slik den skal.

Lenke til kommentar
Ingen.
Kan de ikke sende en elev ut av klasserommet for dårlig oppførsel?

 

Nei. Det har de heller ikke lov til.

 

Ser også at Torger Ødegaard (H) i andre aviser blir sitert på et forslag om at man i skolereglementet kan ha en ordning med at mobiler blir samlet inn før hver time, også delt ut igjen etter timen.

Men hvorfor skal fagtiden gå med til dette? Og hva om elevene nekter? Hva skal læreren/skolen gjøre da?

Typisk latterlig Høyreforslag!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...