Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bevist salg av for stort kjøretøy


Most

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte for noen dager siden en van, men problemet er at jeg har bare klasse b førerkort, og dette var jo selvfølgelig en klasse c1 bil. Selger var fullt klar over at jeg bare har klasse b førerkort og at bilen var klasse c1. Jeg spurte flere ganger om hva klasse bilen var, og han påsto at jeg kunne kjøre den, det sto personbil i vognkortet. Er det ikke ulovlig å gi nøkler til en person som man vet ikke har lov å kjøre et kjøretøy? Noen som er flink på lover og paragrafer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke strengt tatt lov å selge en klasse C1 bil til en fører med Klasse B kort. Det er førers plikt å sørge for at h*n kjører lovlig.

 

Det du derimot muligens har en sak på er at selger har misrepresentert produktet. Å bevise dette, hvis det bare var muntlig kommunikasjon er en annen ting. Det blir gjerne ditt ord vs hans i retten...

Lenke til kommentar

Ja det er ulovlig å gi nøkler til en person som man vet ikke har lov til å kjøre et kjøretøy.

 

Dette stemmer visst ikke helt.

 

Dette er riktig:

 

Det er ulovlig for eieren av et kjøretøy å overlate kjøretøyet til en person som ikke har sertifikat for gjeldende kjøretøy.

 

Hva er tillatt totalvekt i vognkortet til kjøretøyet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veit ikke hva totalvekta er. Har kjørt tilbake bilen, men han vil ikke gi tilbake alt som ble betalt, så viss det blir aktuelt med rettsak er det greit å vite om det er noe å bygge på. Er ikke snakk om veldig mye penger, men det går litt på prinsipper.

Lenke til kommentar

Det står at totalvekten er 3870kg (det betyr at det er en klasse c1 bil). Det er litt underlig at det står personbil i vognkortet, men likevel ser det ut til at det er vanlig.

 

Du skal selvfølgelig ha igjen alle pengene, men det er i praksis ikke så lett. Jeg kaller det selgeren har gjort for svindel.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Når selger har visst hva han har solgt så er jeg veldig enig i at det er svindel. Sjekket også med Vegvesenet sin mobiltjeneste da jeg så på bilen, og der fikk jeg opplyst at omreg. var 1530,- på klasse c1 er det jo 6800,-

Men problemet ligger der jo fortsatt med at det blir vanskelig å lage noen sak ut av det, for bilen ble jo kjørt hjem med klasse b førerkort. Det blir vell bare en sur sak uten noen løsning.

Lenke til kommentar
Men problemet ligger der jo fortsatt med at det blir vanskelig å lage noen sak ut av det, for bilen ble jo kjørt hjem med klasse b førerkort. Det blir vell bare en sur sak uten noen løsning.

 

Nei. Dette er en sivilsak og rette instans å hendvende seg forliksrådet. Det høres ut som beløpet det er snakk om er under 125.000 kroner. Dette vil derfor bli behandlet som småkravsprosess.

 

Sakskostnader

For å begrense størrelsen på sakskostnadene, kan hver part kun kreve 20 % av tvistesummen i sakskostnader. Likevel alltid minst kr 2 500 og aldri mer enn kr 25 000.

 

Jeg vet ikke om innboforsikringen evt. vil dekke et misforhold i faktiske sakskostnader og det du kan kreve.

 

Les mer her: http://www.domstol.no/Nar-jeg-skal-i-retten/Sivil-sak/Smakravsprosess/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg ser ingen problem i å selge en bil til en som ikke har lov til å kjøre den. Det finnes ingen lov som f.eks sier at Røkke må ha flylappen for å eie et fly. Han må bare skaffe seg noen til å føre det. Fly bil eller hva som helst er eiendeler, det kreves ikke FØRERkort for å eie. Ingen MÅ selge bilen eller bussen sin om de mister førerkortet heller, igjen, de har bare ikke lov til å... føre den.

Vel vel, det var én side av saken, hvordan gikk det til slutt da?

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...