Gå til innhold

Piratkopiering tillatt i Portugal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er 100% enig i at en IP adresse ikke er en person. Men jeg er uenig i at det skal være lovlig å dele filer, bare fordi personen ikke tjener penger på det.

 

Hvis du ser det fra et samfunnsmessig perspektiv er det *ingen* grunn til at fildeling skal være ulovlig.

 

Eller kanskje du har noen argumenter for det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fantastisk at noen er så klarsynte og realistiske som denne riksadvokaten.

 

Barna har stadig med seg venner og bekjente hjem, og disse har selvfølgelig med seg laptoper, mobiler og nettbrett. Og selvfølgelig skal disse på nett, og det er naturlig. Men samtidig har disse gjerne mange nedlastinger i gang, som da vil kjøre på mitt nett. Skal jeg straffes for dette fordi jeg eier IP-adressen? Det blir for dumt.

Og å nekte folk å bruke nettet mitt blir for dumt -- vi har nok urealistiske lover tredd over hodet. Se bare på de nye lave fartsgrensene som brer seg her i landet, snakker om idioti. De 5% av sjåførene (folk med ekstra god tid eller ekstra mye angst) som holder grensene skaper lange køer for alle andre.

 

Det er klart at det bør straffes med strenge straffer når noen tjener penger på piratkopiering, men at man laster ned noe til privat bruk blir ikke så veldig annerledes enn om man kopierer det av en bekjent.

 

Det som ikke kommer frem er holdningen til de som legger ut nytt materiale på nett -- her bør det vel kanskje være en reaksjon.

Men å kjapt gi boten til eieren av IP-adressen blir uansett feil. Har ukjente dumpet et lik i oppkjørselen min er det likevel ikke naturlig at jeg automatisk skal mange år i fengsel, og jeg ønsker ikke at regelverket skal kreve at jeg sperrer oppkjørselen min for å hindre slikt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Jeg ser poenget med tanken bak begrunnelsen i denne saken.

 

Som folk her har påpekt flere ganger under et utall lignende saker.

 

Etter norsk lov så er det ok å kopiere til privat bruk.

Som f.eks. det å ta en backup av en film,en cd,og/eller et spill/program.

Enten som digital-kopi eller som en fysisk-kopi.

For på den måten å kunne ta bedre vare på orginalen over tid.

På den måten hvis uhellet skulle være ute å kopien skulle ødelagt,enten at cd'en,dvd'en,blu-ray'en ikke lenger er lesbar på grunn av riper.

Eller at dataene it den digitale-kopien blir ødelagt på grunn av virus eller lignende problemstillinger.

Da er det bare å ta en ny backup ,og å bruke den til det samme skjer med den/disse.

 

Det som denne Advokaten sier i forbindelse med denne saken er en fin tanke i teorien,men det fungere desværre ikke sånn i praksiss,om man tar alle de aktuelle metodene som er tilgjengelig i dag,i betraktning.

Og da tenker jeg på internet-relaterte metoder som f.eks. Bittorrent og Gnutella.

For under disse så laster man ikke bare ned,men også opp.

Og da er det ikke lengre bare snakk om privat bruk.

Under Gnutella så var det mulig å leech'e...,men det var ikke så veldig godt mottatt blandt andre bruker av dette nettverket.

Og det ente med at i de aller fleste tilfeller at de strupet tilgangen din...,og i noen tilfeller så stengte de folk helt ute.

Denne moralen har blitt overført(No pun intended!!!) til dagens Bittorrent-netverk,og tolleransen for leeching har blitt enda strengere.

 

Jeg kan ikke si noe særlig utfyllende om tjenester som f.eks UseNeXT.

Det vil si at jeg ikke vet om det er leeching-friendly,eller ikke.!?

Sånn som private servere basert på (S)FTP og HTTP(S).

Jeg skummet meg igjennom en annen artikkel om at nå vil Sky-tjenester risikere å bli pålagt å innføre noe som de på fint kalte for "kopieringsavgift".

 

Så når det var sagt så kommer jeg frem til følgende konklusjon.

 

Samme hvordan folk vrir og vrenger på det så er all deling av kopibeskyttet materialle,enten om det snakk om over internet og/eller fysiske eller digitale kopier som folk deler med andre(via ekstrene disker,minne-pinner,og/eller (private)lokale-nettverk.), ikke lengre snakk om privat bruk i (den norske,eller andres lov heller for såvidt,bortsett fra kanskje den portugale,etter denne saken å bedømme) lovens øyne.

 

Synd,men sant.

 

Takk for at du/dere tok tid til å lese igjennom det som jeg har skrevet.

 

Lenke til kommentar

Den teknologiske fordelen av at noen også laster opp er åpenbar. Altså det åpner for at man får filen sin raskere, ved at noen andre gidder (les: tvinges) til også å laste opp litt for å få en reell spredning av materialet.

 

Når du i f.eks. BitTorrent laster opp, så gjør du dette som en gjenytelse for at du skal ha glede av at andre deler sin båndbredde for at du i det hele tatt skal få lastet noe ned utover "seeder".

Endret av G
Lenke til kommentar
Jeg er 100% enig i at en IP adresse ikke er en person. Men jeg er uenig i at det skal være lovlig å dele filer, bare fordi personen ikke tjener penger på det.
Hvis du ser det fra et samfunnsmessig perspektiv er det *ingen* grunn til at fildeling skal være ulovlig.Eller kanskje du har noen argumenter for det?

 

Utfra et samfunnsperspektiv er det vel heller du som må forsklare hvorfor du skal slippe å betale.

Fildeling er ikke ulovlig. Deling av andres eiendom er ulovlig.

Hvis du ikke ser noe behov for å beskytte det man eier....tja kanskje tilbake til barneskolen og lære forskjellen på "mitt" og "ditt".

Det er med andre ord de samme argumenetene du bruker hvis noen stjeler fra deg.

Har du et eneste godt argument for at du skal ha produkter på nett gratis-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...