Gå til innhold

AMD FX6100 3,3 (4) +990FXA-UD3 rev. 1.2


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en ganske nybegynner når det gjelder overklokking, og prøver meg fram litt.

 

Kjørte .AMD's Auto tune, GPU og CPU. 3.6 Ghz og det fungerer jo, men jeg har lyst til å skvise litt mer ut av den..

 

Nå har jeg slått av cpu overdrive, graphics er enabled. satt multiplikatoren i BIOS

på 20x, 4 Ghz og der går den fint..CPU Boost er disabled. har kjøt noen benchmark tester og prime95 i 20 min (hadde det litt travelt, var bare for å teste fort). 0 errors. ikke noe varme.

 

Har bare stock kjøler, og har sett folk skrevet de har den @4,5 med stock.

foursetter jo god kjøling, og her som min står får den det. godt kjølig kabinett, med ypperlig luftgjennomstrømning.Fractal Design r3.

.

Jeg mener strømmen er 1,4v til CPU'n, trenger jeg å øke den noe særlig hvis jeg ville prøvd 4,2 - 4,3 - 4,5? den står hvertfall på auto nå. Jeg veit ikke om det er bra eller ikke?

 

7,4

7,9

7.8

7,8

7,9 i windows index.

hadde vært najs å hatt den litt høyere..Den gikk fra 7,3 til 7,4 når jeg pusha 3,3 - 4Ghz

 

 

Hele oppsettet

 

;

Gigabyte 990FXA-UD3-Rev.1.2 32GB max minne (bøst:)

Kingston DDR3 HyperX 1333 Mhz 8GB CL9

XFX Radeon HD 6870 1GBDDR5 Dual Fan

Intel SSD 111GB

Barracuda 2T

BD-R

 

 

Update:

 

 

Jeg gikk inn i bios og satt opp klokkefrekvensen til 4,2.(21).fortsatt CPU Boost deaktivert.

starta opp, kjørte windows index og jammen 7,5. :) synes det virker bra. det er jo helt sykt. nesten 1GHz opp. :D

Endret av MistaMista
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merka at maskina blei litt ustabil etter 4,2 oppfraderinga.. frøys iblandt, og fikk noen bsod. la merke til at det stod noe om proscessor i den så tok jeg den ned igjen til 3900. Prøvde å slå på turbo boost og tok den på 4100 men har en anelse om at den gjør mer skade enn godt.

tenkte på om jeg måtte overstyre auto strøminstillingene hvis jeg ville kjøre den høyere. men det har jeg ikke noe greie på.. er det noen som kan gi noen tips? erfaringer? setter pris på det :)

Endret av MistaMista
Lenke til kommentar

Tips?

Skru av Turbo, men behold Cool&Quiet aktivert.

Ikke bruk auto-spenning

Bruk noe mer presist enn WEI for å måle ytelsen, Cinebench for eksempel.

Prime95 bør kjøre minst 8 timer for å kunne si noe om stabilitet.

Følg denne guiden: http://www.overclock.net/t/1140459/bulldozer-overclocking-guide-performance-scaling-charts-max-ocs-ln2-results-coming/0_30

 

PS:

Strøm måles i Ampere

Spenning måles i volt

Effekt måles i Watt

Lenke til kommentar

Måtte reinstalle windows her, hang seg opp på alle mulige måter. installerte et port blocker program som kom i en konflikt med virusprogrammet mitt. og ikke f* om jeg fikk avinstallert "alt" av port blocker'n 2 dll filer.blei jeg ikke kvitt, og det virka som de strupa nettverkstilkoblinga mi. hehe.fikk ikke nett, blei blokkert av det programmet. men, men,.

 

Nå er jeg på fresh installasjon, og fornøyd.igjen. :) installert minst mulig på ssd disken, bare windows og antivirus. + noen få drivere og windows relatert.

 

Lasta ned Cinebenh og kjørte det istad, men jeg hadde noe kjørende i bakgrunnen og greier. kom opp på 4.26 (rundt der) litt bak en i7 4c 3,3 ifølge stat'n min er nå på 3.6Ghz CPB PÅ 3,9. Turbo OFF

 

Cool n quiet som du sier er på auto ja. auto <-> disabled

 

lurer på når jeg er ferdig med å sette opp windows, at jeg kjører amd overdrive med volt boost. se hva som skal til for å få den stabil på 4,2

Endret av MistaMista
Lenke til kommentar

Nå satt jeg den for "morro" til 4,2 Ghz. og kjørte Cinebench. kjørt litt overdrive på GPU'n også.

Resultat:

 

4.46 på CPU test, like under en tilnærmende prossessor med samme Ghz, 0.1 poeng skilte de. nja, og det var jo min egne prosessor fra testen før :p

63,65 på OpenGL test. som ligger nesten 20 poeng over de neste på lista.. :)

 

Men kjører jeg WEI så får jeg bluescreen, fikk det første gangen jeg prøvde det nå, og kjørte cinebench etter det.

Endret av MistaMista
Lenke til kommentar

<p>

Om du får bluescreen så har du en ustabil overklokk.

 

OpenGL-testen tester skjermkortet, ikke CPU.

 

Okay. jeg prøver med amd overdrive + voltage boost. og ser om jeg får det stabilt eller bluescreen. det mest stabile jeg har hatt er 3,8 - 3,9.

 

Jepp, i know, GPU er graphics. men burde jeg være fornøyd med resultatet?

Endret av MistaMista
Lenke til kommentar

Man er aldri fornøyd med resultatet før det er 100% stabilt.

 

Jeg ville fokusert på å klokke CPU først, og når du tror du har en stabil klokk, så kjør prime95 over natten.

Hvis maskinen går etter det kan du teste med boinc, og ha primegrid som prosjekt, og enable 100% CPU og GPU. Overlever den det over natten kan du begynne å klokke skjermkort, og kjøre Open-GL. Når du er fornøyd, kjør boinc igjen og følg med om oppgavene blir rendret riktig. Hvis det kommer feilmelding har du en ustabil klokk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er aldri fornøyd med resultatet før det er 100% stabilt.

 

Jeg ville fokusert på å klokke CPU først, og når du tror du har en stabil klokk, så kjør prime95 over natten.

 

Jeg kjører den på 4,2 nå, CPB:OFF Turbo: OFF mye auto. og voltage er satt opp til 1,375

(måtte bare settmeg ett utsgangspunkt, men i windows står det at den jobber på 4,2@1,300 volt.

varmen er litt opp og ned.. jeg kjørte noen cinebench og amd overdrive's auto tune, da fortsatte den fra der den var, nemlig 21., å det meste jeg så cpu'n var oppe i var rundt 70 g. da stoppa jeg.

 

Tror jeg setter den på 3900 i bios (eller 4) CPB OFF Turbo OFF resten auto.

klarer meg uansett med det. der går den stabilt til mitt bruk.skal teste en natt med prime95.

kjørte prime 2 timer på 4 ghz, 0 errors. (mener jeg fikk 100 warning på 2 av arbeiderne når jeg kjørte på 4,2ghz, sånn at 2 stoppet? på en kortere test)

 

Så lenge maskina spiller det jeg vil, så klarer jeg meg. klarer alt av dagen uten stress. fornøyd med skjermkortet.I AMD vision center har jeg AMD overdrive, og der kan jeg klokke skjermkortet opp til 1000Hz, er det noe lurt? den er aktivert fra før med instiilinger på rundt 945 elns. og så kan jeg styre vifteforholdet selv.

 

Jeg kommer til å prøve litt forskjellig, for å se hva som gir resultat.

 

Men, ett spm: jeg kjørte Window index. men for første gang endte jeg opp med 7,4 på harddiskoverføring?? intel ssd. har alltid hatt 7.9 how to fix? :)

 

 

jeg liker å tro jeg kan sette den på rundt 3,9- 4ghz

Endret av MistaMista
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...