Gå til innhold

Sniktitt: Nokia 808 Pure View


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

41 megapixler er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge.

Ved første øyekast virker det meningsløst, men med en svær bildesensor og software som utnytter den ubrukelig mengden mpixler til å lage gode bilder med normal oppløsning, så virker det ganske bra spør du meg.

 

Sjekk ut forklaringen på hvorfor den har 41mpixler.

 

http://www.engadget.com/2012/02/28/the-engadget-interview-nokia-lead-for-imaging-experience-nokia/

 

Protip: Kjøp heller en god lommekamera til 1000kr + en android smartphone. Du får ordentlig optisk zoom og skikkelig batteri.

Regner med at du vet like godt som alle andre at poenget med en kamera telefon er at du har den med over alt.

 

 

edit: omg, episk forum funksjon som setter sammen poster om man lager flere på rappen!

Endret av Zappy_InnleggNO
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror denne delefonen blir et slags springbrett for kamerateknologien til Nokia før de overfører dette til kommende Windows Phone telefoner, så Nokia gir folk et hint om at de kan det de driver med.

 

Og noe alla denne type kamera i en kommende "Windows Phone 8" med en dash frekk Nokia hardware i samme gate som Lumia serien ønsker jeg VELKOMMEN og vel så det!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste om kameraet på denne telefon et eller annet sted.

Hensikten er ikke at man får et 41MP bilde, men man kan få bilde med mindre støy. Så vidt jeg vet, er vel dette noe tilsvarende som Sony f.eks. gjør i sine kameraer.. Man tar flere bilder av samme objektet og så kombineres de sammen. Dette for å få bedre bilder i skumring.

 

Man får ikke noe 41MP bilde av dette, men man kan ta bilder med forskjellig eksponering også (i teorien) for å lage HDR, ev. kan man velge utsnitt av et større bilde.

 

Det er sånn jeg tolket det jeg leste om denne kameramobilen altså, kan være jeg tolket feil eller at der jeg leste det - var feilsitert :p husker ikke hvor jeg leste det. Men sony har vel hatt dette på de senere kameraene med fast speil og muligens på de nyere NEX(?)-modellene.

 

Jeg stusser også på en såpass stygg telefon med dårlig skjerm. kan dette slå an? Jeg tviler. Det hadde vel fungert i 2004 kanskje. Men noen få nokia/symbian fanatikere vil vel kjøpe det og slå seg på brystkassen :-)

Lenke til kommentar

Hvem drasser på to store ting i lomma når du kan ha en enhet som gjør begge oppgavene på en god måte.

 

Enig!

Hele poenget er jo att mobilen har man med seg hele tiden, ett kamera blir fort liggende på hylla, sånn er det bare....

Det samme gjelder GPS, man kan jo også kjøpe den seperat, istedenfor så har man eks. Europakartet lagret på mobilen, også her er Nokia veldig langt fremme :)

 

Er uansett en veldig imponerende mobil dette. Her er omtrent ALL teknologi puttet inni, bortsett fra 3D kamera og Dual-core, noe jeg selv mener er totalt uintressant...

 

Det folk vil ha er godt kamera og mye teknologi i en enhet.

DLNA, xenon, god kartfunksjon, nyeste Belle, FM-sender, USB on-the-go, HDMI, Amoled skjerm, godt batteri, NFC, kameraknapper, minnekortleser++++

Alt i ett slik en toppmodell skal være idag!!!

 

Når det gjelder størrelsen er det klart ett high-end kamera bygger mer, men 17,95mm på det tykkeste, hvem får ikke det i lommen ??

Jeg ser iallfall ingen problem med det :) Jeg syns det er mye mer ubehaglig om selve høyden/bredden på mobilen er større, da blir den som ett stort brett og ubehagelig i lommen...

Selv syns jeg designet på 808 er stilig :)

 

Eneste minus jeg ser er litt lite minne (max 48GB totalt), det er i minste laget i 2012 (N8 hadde samme i 2010...)

 

Dette blir iallfall min neste mobil, garantert :thumbup:

 

Nokia-808-PureView-White_back-and-front.jpg

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Jeg synes også utseendet er helt greit. At kameraet har førsteprioritet er helt tydelig og det gjør ikke noe at det går litt ut over tykkelsen. Men jeg er litt skuffet over skjermen. Jeg hadde gjettet på uovertruffen bildekvalitet hadde fortjent å kunne bli vist bedre frem på skjermen ved å øke skjermoppløsningen, selv om det betyr økt bredde og høyde.

 

Symbian Belle høres spennende ut, selv om man sikkert kan vinke adjø til det meste av app-utvalg og den har noen gamle gener. Trenger man ikke å kunne velge mellom en million like/meningsløse apps så er nok Symbian greit nok for de fleste fotoentusiaster som ikke gidder å bære på speilrefleksen sin hele tida.

 

Jeg har speilrefleks + lite speilløst systemkamera + telefonkamera og merker at den midterste blir liggende like ofte hjemme som speilrefleksen. Da blir det meningsløst å ha den som kompakt og lett alternativ. Jeg kommer nok til å selge det. Telefonen jeg har nå gir ok bilder til å være telefon, men når den ryker så tror jeg det må bli enten Nokia 808PV eller en telefon med Aptina AR0833 kameramodul selv om sistnevnte er en helt annen klasse enn Nokias råskinn. Det kan jo hende jeg prioriterer ned verdens beste mobilkamera dersom pris og andre telefonegenskaper frister mer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

...Er uansett en veldig imponerende mobil dette. Her er omtrent ALL teknologi puttet inni, bortsett fra 3D kamera og Dual-core, noe jeg selv mener er totalt uintressant...

...

Når det gjelder størrelsen er det klart ett high-end kamera bygger mer, men 17,95mm på det tykkeste, hvem får ikke det i lommen ??

Jeg ser iallfall ingen problem med det :) Jeg syns det er mye mer ubehaglig om selve høyden/bredden på mobilen er større, da blir den som ett stort brett og ubehagelig i lommen...

Titanic var også bra - på papiret.

Jeg tror dette er Nokia sin titanic.

 

Man kan lese mange store tall, men i realiteten sier selv nokia at de mener at bildene ikke skal skrives ut større enn A4. Tanken er å sende ut bilder i 5 eller 8 Mp størrelser.

 

Jeg fant en teknisk artikkel om dette nå, der man faktisk sier at selve hensikten er å ha en digital zoom som egentlig da vil emulere et objektiv med zoom. Men jo mer du zoomer med den digitale zoomen, jo lavere pikseltetthet vil du jo få og sånn sett vil et zoomet bilde på nokia 808 tilsvare vanlig mobilkamera sitt bilde. Men om du er max zoomet ut, vil du få et "krympet" bilde (høyere pikseltetthet), som derfor vil ha mindre støy (i teorien). Det virker helt sikkert i praksis altså, men du får ikke 41 Mp. Du får 5 eller 8 Mp. Det er litt som om du tar bilder inn fra et billig digitalkamera med 20Mp. Så krymper du dette ned til 8Mp.. vips, det ser mye bedre ut.

 

De har en større sensor altså, så det er ikke bare bullshit.. Men dette er ikke noe nokia er først ute med (men de er vel først ute med det på mobiler). Konseptet kan være bra, om man klarer å få mobilen tynnere. Men om mobilen blir tykkere, hvorfor ikke kjøre på objektiv med zoom? (vil jo kreve mindre strøm / prosesseringskraft og nok være billigere å produsere).

 

Man kan også resample vanlige mobiler sine bilder :-)

mao. 808 kan ikke erstatte et godt kompaktkamera, den kan nok erstatte en halvgod kameramobil eller kanskje den blir den beste kameramobilen i år(?). Hvem vet.. Men noe innovasjon er det ikke, det eksisterer digitalkameraer som bruker samme teknologi i tillegg til zoomobjektiv.

Lenke til kommentar

Titanic var også bra - på papiret.

Jeg tror dette er Nokia sin titanic.

 

Man kan lese mange store tall, men i realiteten sier selv nokia at de mener at bildene ikke skal skrives ut større enn A4. Tanken er å sende ut bilder i 5 eller 8 Mp størrelser.

 

 

Selvsagt skal man være litt skeptisk før man har gjort en fullstendig test av mobilen i praksis, men Nokia pleier sjelden å skuffe på toppmodeller, og iallfall ikke når det gjelder kamera ;)

Husk att N8 er "modell" for 808 og det ville nok vært rart om den ikke ligger godt over N8 i kamerakvalitet. Tatt i betrakning att N8 er øverst på pallen fremdeles idag er jeg meget optimistisk til 808 :)

 

Det er ellers ikke meningen att man skal bruke bilder i 41MPX, de vil altid bli satt ned til eks. 8MPX som standard. Muligheten for å ta ut RAW filer er der nok men det er uansett ikke hovedfunksjonen... Disse bildene kan lastes ned fra linken i artikkelen, men de er følgelig uhåndterlig stor...

Uansett de bildene som er lagt ut der er ikke annet enn meget imponerende :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Titanic var også bra - på papiret.

Jeg tror dette er Nokia sin titanic.

Merkelig sammenligning. Titanic var det råeste av det råeste på sin tid, selv om det var et punkt den feilet kraftig på. (stålets duktilitet ved ca 0 grader). Nokia 808 PV frakter heldigvis ikke over 2000 personer over Atlanteren. Skulle det skje et uhell med den så er det verste scenarioet at man ikke får dekket den på reklamasjonen og må kjøpe ny. Det er vel unødvendig å si at Titanic og over 1500 menneskeliv ikke var noe man bare fikk på reklamasjonen. :roll:

 

Man kan lese mange store tall, men i realiteten sier selv nokia at de mener at bildene ikke skal skrives ut større enn A4. Tanken er å sende ut bilder i 5 eller 8 Mp størrelser.

 

Jeg fant en teknisk artikkel om dette nå, der man faktisk sier at selve hensikten er å ha en digital zoom som egentlig da vil emulere et objektiv med zoom. Men jo mer du zoomer med den digitale zoomen, jo lavere pikseltetthet vil du jo få og sånn sett vil et zoomet bilde på nokia 808 tilsvare vanlig mobilkamera sitt bilde. Men om du er max zoomet ut, vil du få et "krympet" bilde (høyere pikseltetthet), som derfor vil ha mindre støy (i teorien). Det virker helt sikkert i praksis altså, men du får ikke 41 Mp. Du får 5 eller 8 Mp. Det er litt som om du tar bilder inn fra et billig digitalkamera med 20Mp. Så krymper du dette ned til 8Mp.. vips, det ser mye bedre ut.

Demobildene er på 38 og 36 megapiksler.

 

Med tanke på de begrensningene* optisk zoom innfører så vil jeg mye heller ha fast brennvidde på telefonen enn optisk zoom. Eller ennå bredre: flere kameraer i telefonen, med hver sine ulike brennvidder. Digital zoom (= beskjæring) er i mine øyne et minst like bra alternativ som en 2-3 ganger optisk zoom, på grunn av begrensningene* zoom innfører.

 

* Begrensningene er at zoom ville gjort telefonen tykkere og gitt optikken mindre blenderåpning og dermed mer ISO-støy.

 

Bildene egner seg kanskje ikke for større utskrifter enn A4, men hva gjør det? Det viktige er at det er mye bedre enn andre mobilkameraer, uansett pikseltall.

 

Konseptet kan være bra, om man klarer å få mobilen tynnere.

Konseptet er bra. punktum. Ikke bare om man klarer å få telefonen tynnnere.

 

Men om mobilen blir tykkere, hvorfor ikke kjøre på objektiv med zoom? (vil jo kreve mindre strøm / prosesseringskraft og nok være billigere å produsere).

Det forklarte jeg nettopp over her, men jeg kan jo legge til at det neppe blir billigere å produsere fordi det krever zoommotor og flere glass samt at fokusmotoren sikkert vil tappe batteriet mer enn enn proseesseringen av digital zoom.

 

Man kan også resample vanlige mobiler sine bilder :-)

Helt riktig. Om man zoomer digitalt 2x med en 8 Mp telefon får man 2 Mp. Zoomer man 4x får man 0,5 Mp (VGA). For ikke å snakke om ca 5 ganger mer støy på grunn av ca 5 ganger mindre sensor og dermed 5 ganger mindre utsnitt for samme mengde digital zoom. Zoomer man 2x med Nokia 808PV så får man 10 Mp bilder. Zoomer man 4x får man ca full HD oppløsning.

 

mao. 808 kan ikke erstatte et godt kompaktkamera, den kan nok erstatte en halvgod kameramobil eller kanskje den blir den beste kameramobilen i år(?).

Jeg er rimelig sikker på at det blir årets desidert beste telefonkamera. (resten av telefonen er vel ganske utelukket fra å være best på markedet i år)

 

For min del vil Nokia 808PV erstatte et speilløst systemkamera (Olympus E-PL1) hovedsaklig fordi den vil bli med over alt, alltid. Ikke fordi det vil nå opp på bildekvalitet, men det er et offer jeg gjerne gjør for å ha kamera med meg over alt, alltid. Til seriøs fotografering har jeg speilrefleksen.

 

Hvem vet.. Men noe innovasjon er det ikke, det eksisterer digitalkameraer som bruker samme teknologi i tillegg til zoomobjektiv.

Det er innovativt å få dette i en telefon og de kompaktkameraene som har digital zoom gjør det som regel på en håpløs måte. (Beskjæringen etterfølges av oppskalering).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Det er ellers ikke meningen att man skal bruke bilder i 41MPX, de vil altid bli satt ned til eks. 8MPX som standard. Muligheten for å ta ut RAW filer er der nok men det er uansett ikke hovedfunksjonen... Disse bildene kan lastes ned fra linken i artikkelen, men de er følgelig uhåndterlig stor...

Uansett de bildene som er lagt ut der er ikke annet enn meget imponerende :)

Jeg ser ikke noe stort poeng i å skalere ned bildene fra 36/38 Mp. Minnekortplass er jo omtrent gratis i disse dager og de fleste har tålmodighet nok til å vente på overføringen uansett. Når man trenger å redusere plassen (MMS, E-post og FB) så reduseres uansett oppløsningen før oversending.

 

Jeg vet man kan få ut bildene i 38 Mp jpeg-filer, men har ikke sett noe om raw-filer ennå. Har du? Håper uansett det stemmer siden jpeg potensielt kan redusere kontrastomfanget ganske mye og "låser" hvitbalansen. Med raw vil man stå mye friere til å velge hvitbalanse og eksponering i ettertid. En kjempefordel dersom det stemmer.

 

Uansett hvor mange megapixler du har så hjelper det svært lite vist du har ræva optikk.

Det stemmer. Derfor er det veldig gledelig å se at Nokia har samarbeidet med Zeiss om å gi oss den optikken med desidert størst blenderåpning, brennvidde og bildesirkel. Ingen andre telefonkameraer er i nærheten. Pikseltettheten (piksler per millimeter sensor) er faktisk ganske lik den på andre telefoner. Årsaken til det enorme pikseltallet er altså ikke økt pikseltetthet, men større sensor.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Protip: Kjøp heller en god lommekamera til 1000kr + en android smartphone. Du får ordentlig optisk zoom og skikkelig batteri.

Den 'ordentlige' optiske zoomen du snakker om har som regel en del ulemper man slipper unna her:

- Ofte hakkete eller for treg zooming (det du tar bilde av kan forsvinne før du får justert utsnitet ditt)

- Et lommekamera til 1000kr har i alle tilfeller jeg fant en mindre bildebrikke, og sjeldent bedre lysfølsomhet. Følgelig er de fleste lommekameraene sannsynligvis dårlige ved svak belysning.

- Optisk zoom har som regel optiske fordreininger i ytterkantene og svært mye svakere lysinngang når man zoomer. Zooming med 808'en medfører ikke redusert lysinngang, og man vil bare benytte den sentrale (og beste) delen av optikken ved max zoom.

- De færreste lommekamera (jeg fant ingen!) støtter zooming mens man filmer. Dette må utføres *før* man starter å filme. Zoom-støtten i 808 ser svært imponerende ut ifbm videoopptak. Du finner knapt et 1000-kroners lommekamera med 4x zoom, og langt mindre et som kan som samtidig som man filmer.

- 808'en ser ut til å kunne ta høyoppløste bilder *samtidig* som man filmer. Dette har vært på ønskelisten lenge, og er heller ikke tilgjengelig i rimelige kameraer.

- Signal/støy-forholdet på mikrofonen(e) til 808 ser rett og slett fantastisk ut. Dette slår til og med mitt mid-range dedikerte Panasonic videokamere ned i stølene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe stort poeng i å skalere ned bildene fra 36/38 Mp. Minnekortplass er jo omtrent gratis i disse dager og de fleste har tålmodighet nok til å vente på overføringen uansett. Når man trenger å redusere plassen (MMS, E-post og FB) så reduseres uansett oppløsningen før oversending.

 

Jeg vet man kan få ut bildene i 38 Mp jpeg-filer, men har ikke sett noe om raw-filer ennå. Har du?

 

Er enig idet. En minnebrikke på 32GB koster ikke mye så da har man iallfall 48GB totalt å boltre seg på så noen bilder blir det plass til om man ønsker å lagre de i full oppløsning :cool: Tror uansett ikke jeg kommer til å gjøre det med alle bilder uansett, men man har jo valget da iallfall :)

 

Jeg så noen diskusjoner om dette med raw-filer, der en mente det gikk men dette er nok bare spekulasjoner enda, har iallfall ikke sett noe bekreftet info fra Nokia på det...

 

Begynner virkelig å glede meg til denne mobilen nå :dribble:

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...