Gå til innhold

Hvor og hvordan ta gode bilder av Melkeveien?


Anbefalte innlegg

Har vært ute flere ganger for å prøve å få bilder av Melkeveien, men har aldri fått de fine fargene som man ser mange rundt på nettet har fått. Har brukt lignende innstillinger som flere av disse har brukt. Mellom 20 og 30 sek lukkertid, mellom f/1.4 og f/2.8 og en iso på 1000+

Er det noen plasser i Sør-Norge som er bra til å ta slike bilder eller er vi på feil plass på kloden? Har en app på tlf som viser melkeveien i forhold til hvor jeg er. Det meste av farge ser ut til å være på sydligere braddegrader. Men ser litt farge på vår breddegrader.

Noen som har noen tips til steder/innstillinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan laste ned gratis programmet "stellarium" som er godt og enkelt. Her ser du melkeveien,planeter osv samt hvor dem er på himmelen.

 

Men når på året det er best å ta melkevei bilder vil jeg vell tro er på sen sommeren og utåver høsten. Mener jeg har lest att den synes best her i norge da, samt bruker å være bra klart da. Selfølgelig er vinteren også fin, men selv har jeg ikke hatt den store utfarten på grunn av mye nordlys som ødelegger samt ikke alltid vært klart.

 

Også en ting når man/du skal ta bilder av melkeveien ser det så uffatelig mye bedre ut når man har noe i forgrunnen med i bildet son som ett tre ett lite vann, noen fjell etc. :)

 

Her er ett bilde jeg tok på senhøsten i fjor - dette på helgeland(Mo)

 

Dette ble forøvrig tatt med samme dslr som du har(D7000), men med Tokina 11-16 f/2.8 vidvinkel objektiv samt var på fjellet ca en times kjøring unna bylysene.

 

Her ser du bildet

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Du kan laste ned gratis programmet "stellarium" som er godt og enkelt. Her ser du melkeveien,planeter osv samt hvor dem er på himmelen.

 

Men når på året det er best å ta melkevei bilder vil jeg vell tro er på sen sommeren og utåver høsten. Mener jeg har lest att den synes best her i norge da, samt bruker å være bra klart da. Selfølgelig er vinteren også fin, men selv har jeg ikke hatt den store utfarten på grunn av mye nordlys som ødelegger samt ikke alltid vært klart.

 

Også en ting når man/du skal ta bilder av melkeveien ser det så uffatelig mye bedre ut når man har noe i forgrunnen med i bildet son som ett tre ett lite vann, noen fjell etc. :)

 

Her er ett bilde jeg tok på senhøsten i fjor - dette på helgeland(Mo)

 

Dette ble forøvrig tatt med samme dslr som du har(D7000), men med Tokina 11-16 f/2.8 vidvinkel objektiv samt var på fjellet ca en times kjøring unna bylysene.

 

Her ser du bildet

 

Takk for masse bra tips. Var bra bilde du hadde tatt. Har GoSkyWatch på iPhone'n. Veldig bra å ha med seg ut. Viser melkeveien og hvor den er i forhold til posisjon og tid. Men har lastet ned Stellarium og skal sjekke det. Takk.

 

Dette er det beste melkevei bildet jeg har tatt. Men har lyst å få frem sånne farge.

Lenke til kommentar

Takk for masse bra tips. Var bra bilde du hadde tatt. Har GoSkyWatch på iPhone'n. Veldig bra å ha med seg ut. Viser melkeveien og hvor den er i forhold til posisjon og tid. Men har lastet ned Stellarium og skal sjekke det. Takk.

 

Dette er det beste melkevei bildet jeg har tatt. Men har lyst å få frem sånne farge.

 

Ikkeno problem. Ja den på iPhone fungerer sikkert knall også. Det bilde du har tatt - synes det var bra jeg, men som sagt det andre du linker til er vell hakket høgere, klarer ikke sånne selv enda.

 

Jeg vil tro dem ser melkeveien mye bedre der enn her oppe - så det blir vell generelt bedre bilder. :)

 

For meg selv så har jeg funnet ut att det blir best mellom 20s-30s lukker på Tokina`n - blender satt til f/2.8. Prøvd litt forkjellig hvitbalanse 4500k-5000 og å pre.

 

Men man får bare prøve mere, langt unna bylys å teste ut forskellig iso,lukker og hvitbalanse.

 

Hadde vært interesant å prøvd dette ut på hawaii ved det "Observatory" som ligger på Mauna Kea eller vært på Mauna Loa som ligger rett over.

 

Flott hjemmeside du har forresten. Flotte bilder! Og håper det kommer flere tips inn til TS.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Ikkeno problem. Ja den på iPhone fungerer sikkert knall også. Det bilde du har tatt - synes det var bra jeg, men som sagt det andre du linker til er vell hakket høgere, klarer ikke sånne selv enda.

 

Jeg vil tro dem ser melkeveien mye bedre der enn her oppe - så det blir vell generelt bedre bilder. :)

 

Men man får bare prøve mere, langt unna bylys å teste ut forskellig iso,lukker og hvitbalanse.

Synes faktisk GoSkyWatch var bedre. Melkeveien er mye tydeligere på den. Pluss at du kan ha den med deg og se kor den e i forhold til deg når man e ute.

 

Takk. Det bildet til Eric Hines er nok ganske mange hakk høyere. :)

 

Ja, får bare dra ut når det e mulig og dra langt vekk.

Lenke til kommentar

Synes faktisk GoSkyWatch var bedre. Melkeveien er mye tydeligere på den. Pluss at du kan ha den med deg og se kor den e i forhold til deg når man e ute.

 

Takk. Det bildet til Eric Hines er nok ganske mange hakk høyere. :)

 

Ja, får bare dra ut når det e mulig og dra langt vekk.

 

Skal ta å teste selv den app`n å se hvordan den er. Portabelt er en bra ting å ha! :)

 

Håper det blir klart di kommende neste ukene så får en teste ut litt mere.

 

Ser han bruker en FF dslr, lurer på om det kan ha noe å si på kvaliteten på stjerne/melkeveien bilder siden vi bruker crop(d7k)..

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Skal ta å teste selv den app`n å se hvordan den er. Portabelt er en bra ting å ha! :)

 

Håper det blir klart di kommende neste ukene så får en teste ut litt mere.

 

Ser han bruker en FF dslr, lurer på om det kan ha noe å si på kvaliteten på stjerne/melkeveien bilder siden vi bruker crop(d7k)..

 

Hmm.. Kan være det format har noe med saken å gjøre. Får se om noen uker/måneder. Har bestilt D800. :)

Lenke til kommentar

Med fullformat kan man øke ISO verdien litt ekstra, dette kan igjen føre til at man får med flere detaljer \ svake farger crop huset rett og slett ikke greier å fange opp. I tillegg er en 14mm 2.8 (Samyang sin er relativt billig F. eks) en mye videre vidvinkel enn hva du får til crop. Desto videre brennvidder du bruker, desto lenger lukkertider kan du bruke uten at du får "startrails", altså at stjernene blir streker grunner jordas rotasjon. Med crop sensor kan du ta 400 og dele dette med brennvidde for å få lukkertiden du kan bruke uten å få startrails. Bruker du 24mm på crop sensor vil du dermed kunne skyte på 16,6 sekunder uten å få problemer, mens 24mm på en FF sensor, hvor du tar 600 og deler med brennvidde, kan bruke hele 25 sekunders lukkertid med samme objektiv.

Lenke til kommentar

Med fullformat kan man øke ISO verdien litt ekstra, dette kan igjen føre til at man får med flere detaljer \ svake farger crop huset rett og slett ikke greier å fange opp. I tillegg er en 14mm 2.8 (Samyang sin er relativt billig F. eks) en mye videre vidvinkel enn hva du får til crop. Desto videre brennvidder du bruker, desto lenger lukkertider kan du bruke uten at du får "startrails", altså at stjernene blir streker grunner jordas rotasjon. Med crop sensor kan du ta 400 og dele dette med brennvidde for å få lukkertiden du kan bruke uten å få startrails. Bruker du 24mm på crop sensor vil du dermed kunne skyte på 16,6 sekunder uten å få problemer, mens 24mm på en FF sensor, hvor du tar 600 og deler med brennvidde, kan bruke hele 25 sekunders lukkertid med samme objektiv.

Takker. Har akkurat kjøpt meg en Nikkor 14-24mm f/2,8. Gleder meg til D800 kommer, så jeg kan teste ut de to samme mot stjerner. :)

Lenke til kommentar

Denne tråden syns jeg var innteressant. Dette har jeg også lyst å prøve å få tatt bilder av. Jeg prøvde det programmet, "stellarium", og la inn posisjonen min der. Kikka ut på himmelen og kunne konstatere at månen var i riktig posisjon etter himmelretningene som var i programmet. Jeg er litt uvitende om melkeveien, så jeg prøvde google det og leste wikipediaartikkelen om den.

 

Siden det der står:

Det som i dagligtalen kalles Melkeveien, er en annen spiralarm enn den vi selv bor i. På grunn av avstanden ser den ut som et tåkete bånd, men i teleskop ser man at den består av flere millioner stjerner.

så regner jeg med at jeg skal se etter det som ser ut som en tåke i programmet?

Lenke til kommentar

Hvis du ser nøye etter kan du se Melkeveien svakt i Stellarium. Trykk på F4 og sett lysforurensing til 1 da kommer den bedre frem. Trykk så på bokstavene "C", "V" og "N" Da får du fram stjenebildene opptegnet, navnet på dem og alle stjenetåker. Melkeveien går fra venstre gjennom stjerne Sirius, Betelgeuse, Capella og Deneb sånn ca. Gjennom stjernebildene Den store hund, Orion, Cassiopeia(Ser ut som en W) og Svanen. Du vil også se at de fleste stjernetåkene ligger i melkeveien (Alle Mxx feks M42 Orion tåken).

 

De flotte melkeveien timelapsene er ofte veldig behandlet i en råfilbehandler slik at fargene til melkeveien kommer mye tidligere fram. Rett ut av kameraet blir det ofte svakt og med eventuell lysforurensning.

 

På den sørlige halvkule er ser man inn mot sentrum av melkeveien og derfor er den litt mer spektakulær enn for oss på den nordlige halvkule som ser utover.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm.. tro om jeg har lagt inn posisjonen feil her? Henta posisjon via yr.no. Jeg har i programmet svanen nesten i nord og store hund nesten i sør. Så strekker den tåken seg omtrent nord-sør over himmelen, altså nå.

 

Høres dette riktig ut?

 

 

 

 

 

så jo en feil sjøl her nå. Skal stå 70 ikke 72 nord, retta det.

Endret av pybalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ser nøye etter kan du se Melkeveien svakt i Stellarium. Trykk på F4 og sett lysforurensing til 1 da kommer den bedre frem. Trykk så på bokstavene "C", "V" og "N" Da får du fram stjenebildene opptegnet, navnet på dem og alle stjenetåker. Melkeveien går fra venstre gjennom stjerne Sirius, Betelgeuse, Capella og Deneb sånn ca. Gjennom stjernebildene Den store hund, Orion, Cassiopeia(Ser ut som en W) og Svanen. Du vil også se at de fleste stjernetåkene ligger i melkeveien (Alle Mxx feks M42 Orion tåken).

 

De flotte melkeveien timelapsene er ofte veldig behandlet i en råfilbehandler slik at fargene til melkeveien kommer mye tidligere fram. Rett ut av kameraet blir det ofte svakt og med eventuell lysforurensning.

 

På den sørlige halvkule er ser man inn mot sentrum av melkeveien og derfor er den litt mer spektakulær enn for oss på den nordlige halvkule som ser utover.

Tar så godt som alltid bilder i raw, og har prøvd å redigere de for å få frem fargene. Men jeg er kanskje ikke så flink til redigeringen. :p

 

Har sett på GoSkyWatch appen at de fineste fargene er på sørlige halvkule. Må kanskje bli en tur ned der en gang hvis lommeboken tillater det. :)

 

Hmm.. tro om jeg har lagt inn posisjonen feil her? Henta posisjon via yr.no. Jeg har i programmet svanen nesten i nord og store hund nesten i sør. Så strekker den tåken seg omtrent nord-sør over himmelen, altså nå.

 

Høres dette riktig ut?

 

 

 

 

Jeg prøvde meg på Stellarium jeg og. Men likte det ikke så godt. Som nevnt over, synes jeg at melkeveien var veldig svak. Så liker GoSkyWatch appen som i hvertfall finnes til iPhone var mye bedre. Den får du med deg ut og. :)

Lenke til kommentar

Har ikke iphone, men den andre typen smarttelefon (htc) fant ikke ut at det prog var tilgjengelig til den. Men når jeg slo av kalibreringen på skjermen så alt ble litt lysere så kom den tåken godt frem i stellarium. Har jeg bare ca retningen så ser jeg jo på bildene hvor den ligger, forhåpentligvis.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Har ikke iphone, men den andre typen smarttelefon (htc) fant ikke ut at det prog var tilgjengelig til den. Men når jeg slo av kalibreringen på skjermen så alt ble litt lysere så kom den tåken godt frem i stellarium. Har jeg bare ca retningen så ser jeg jo på bildene hvor den ligger, forhåpentligvis.

Ja, da burde du se det lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...