Gå til innhold

– Sexy jenterustninger er livsfarlige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mass Effect har gjennomført dette ganke fint, synes jeg. Den kvinnelige kroppen vises litt gjennom rustningen, uten at det blir for urealistisk eller for mye dill-dall og helning mot at denne femme fatale bare et er sexobjekt.

 

Men for all del - av og til er det godt å slippe løs sin indre prepubertale, naive gutt.

Lenke til kommentar

Sexy I rustning..? Tror hun bommer kraftig - med mindre det er noen med sure preferanser der ute :p

Mmmm, deilige, knallharde, blanke puppar...<sikle>

 

Nei, der er ingen tvil om at dette er eit utruleg latterleg fenomen. Eg ser at slike plagg kan ha ein viss distraherande effekt, sidan ein ekte krigarmann eller -dame truleg ville ha byrja å knise ukontrollert om ei dame i rustningsbikini steig fram og utfordra dei, men som rustningar er dei sjølvsagt fullstendig verdilause.

 

Rustningsbikinien bør unngåast i spel og filmar som tek sikte på realisme.

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært borti ringbrynjer og du bør ikke ha så mye hår hvis du planlegger å bruke dem uten en vams. Ringbrynjebikinier er relativt lett og raskt og lage, bare pass på at du har ringene rett vei, så de ikke "åpner" seg når brynjen er på. (hvis ikke det er nettopp dette du ønsker)

 

 

Uansett så er mange rustninger for å ta av før indirekte treff, et godt sverd som er skarptslipt kutter gjennom det meste uansett. Er en grunn til at blankvåpengrupper IKKE har skarpe våpen.

 

Nok seriøsitet. For meg handler rustning og utstyr i spill om estetikk og den "feelen" de gir en karakter. Og siden rustninger og våpen i mange spill er magiske så har det fint lite å si om de et av silke, stål eller mithrill.

 

Når det gjelder hvordan kvinner fremstilles i spill så kommenterte min kjæreste tørt at hun ikke ville spille en "Night Elf Stripper".

Lenke til kommentar

Uansett så er mange rustninger for å ta av før indirekte treff, et godt sverd som er skarptslipt kutter gjennom det meste uansett.

Er du sikker på det? Jeg trodde litt av grunnen til at korder og tynnere sverd tok over for tunge, brede sverd var at platerustninger ble vanligere og vanligere, og at det dermed ble nødvendig å stikke i "sprekkene" fremfor å bare hogge folk i to. Man brukte jo ikke skjold når man bar platerustning, og hvis du studerer tohåndssverd fra den tida, så ser du at mange er laget slik at du kan legge en hånd rundt eggen, for å gjøre stikkeangrep mer presise. Steel Greatsword i Skyrim er jo laget slik:

 

http://static.skyrimnexus.com/downloads/images/2154-1-1322685816.jpg

Lenke til kommentar

Uansett så er mange rustninger for å ta av før indirekte treff, et godt sverd som er skarptslipt kutter gjennom det meste uansett.

Er du sikker på det? Jeg trodde litt av grunnen til at korder og tynnere sverd tok over for tunge, brede sverd var at platerustninger ble vanligere og vanligere, og at det dermed ble nødvendig å stikke i "sprekkene" fremfor å bare hogge folk i to. Man brukte jo ikke skjold når man bar platerustning, og hvis du studerer tohåndssverd fra den tida, så ser du at mange er laget slik at du kan legge en hånd rundt eggen, for å gjøre stikkeangrep mer presise. Steel Greatsword i Skyrim er jo laget slik:

 

http://static.skyrimnexus.com/downloads/images/2154-1-1322685816.jpg

Jeg trodde at kårder etc ikke var i bruk mot krigere i platerustning, og at man stort sett brukte klubber og robuste, spisse våpen mot dem? Evt veltet dem og stakk dem med dolker mens de hadde vansker med å komme seg opp.

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

Det kan jo ha vært en habil taktikk det også, men i følge wikipedia, så står det at stikkangrep var det eneste som funket mot soldater i full platerustning:

 

The increased defensive capability of a man clad in full plate armour caused the use of the sword to be drastically changed. While slashing attacks were still moderately effective against infantry wearing half-plate armor, cutting and slicing attacks against an opponent wearing plate armour were almost entirely ineffective in providing any sort of slashing wound as the sword simply could not cut through the steel, although a combatant could aim for the chinks in a suit of armour, sometimes to great effect.[25] Instead, the energy of the cut becomes essentially pure concussive energy. The later hardened plate armours, complete with ridges and roping, actually posed quite a threat against the careless attacker. It is considered possible for strong blows of the sword against plate armour to actually damage the blade of the sword, potentially rendering it much less effective at cutting and producing only a concussive effect against the armoured opponent.

 

To overcome this problem, swords began to be used primarily for thrusting. The weapon was used in the half-sword, with one or both hands on the blade. This increased the accuracy and strength of thrusts and provided more leverage for Ringen am Schwert or "Wrestling at/with the sword". This technique combines the use of the sword with wrestling, providing opportunities to trip, disarm, break, or throw an opponent and place them in a less offensively and defensively capable position. During half-swording, the entirety of the sword works as a weapon, including the pommel and crossguard which function as a mace as shown in the Mordstreich. A stroke known as the "murder stroke" is also effective, being where the sword is held by the blade, making the hilt a powerful and dangerous weapon (see the fighter on the left of the bottom picture).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Longsword#Harnischfechten

http://en.wikipedia.org/wiki/Half-sword

Endret av Buddy Dacote
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan jo ha vært en habil taktikk det også, men i følge wikipedia, så står det at stikkangrep var det eneste som funket mot soldater i full platerustning:

The increased defensive capability of a man clad in full plate armour caused the use of the sword to be drastically changed. While slashing attacks were still moderately effective against infantry wearing half-plate armor, cutting and slicing attacks against an opponent wearing plate armour were almost entirely ineffective in providing any sort of slashing wound as the sword simply could not cut through the steel, although a combatant could aim for the chinks in a suit of armour, sometimes to great effect.[25] Instead, the energy of the cut becomes essentially pure concussive energy. The later hardened plate armours, complete with ridges and roping, actually posed quite a threat against the careless attacker. It is considered possible for strong blows of the sword against plate armour to actually damage the blade of the sword, potentially rendering it much less effective at cutting and producing only a concussive effect against the armoured opponent.To overcome this problem, swords began to be used primarily for thrusting. The weapon was used in the half-sword, with one or both hands on the blade. This increased the accuracy and strength of thrusts and provided more leverage for Ringen am Schwert or "Wrestling at/with the sword". This technique combines the use of the sword with wrestling, providing opportunities to trip, disarm, break, or throw an opponent and place them in a less offensively and defensively capable position. During half-swording, the entirety of the sword works as a weapon, including the pommel and crossguard which function as a mace as shown in the Mordstreich. A stroke known as the "murder stroke" is also effective, being where the sword is held by the blade, making the hilt a powerful and dangerous weapon (see the fighter on the left of the bottom picture).
http://en.wikipedia.org/wiki/Longsword#Harnischfechtenhttp://en.wikipedia.org/wiki/Half-sword

 

Dummeste jeg har lest noen gang...

 

En hver idiot vet jo at man bruker en solid øks/krigshammer mot platerustning. Det som teller er moment i slaget, og man får ikke mer moment en man gjør med en stridshammer i et slag.

Lenke til kommentar

Mass Effect har gjennomført dette ganke fint, synes jeg. Den kvinnelige kroppen vises litt gjennom rustningen, uten at det blir for urealistisk eller for mye dill-dall og helning mot at denne femme fatale bare et er sexobjekt.

 

Men for all del - av og til er det godt å slippe løs sin indre prepubertale, naive gutt.

 

Jepp, Mass Effect har rustinger uten noe særlig kropp:

post-118148-0-34432600-1324300440_thumb.jpg

 

post-118148-0-82582200-1324300449_thumb.jpg

 

post-118148-0-09187600-1324300453_thumb.jpg

 

post-118148-0-89866900-1324300469_thumb.jpg

 

(Åkei, Mass Effect 1 hadde faktisk rustinger som så ut som rustninger på alle sammen!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jo ha vært en habil taktikk det også, men i følge wikipedia, så står det at stikkangrep var det eneste som funket mot soldater i full platerustning:

Det er fremdeles ikke snakk om stikkangrep med puslevåpen som korde. Når det snakkes om half-swording så er det en teknikk som funker fint med et langsverd som smalner inn til en spiss tupp. En korde vil bare knekke mot plate.

 

Korde, florett o.l. ble først vanlige etter at kruttvåpen hadde redusert nytteverdien av platerustning, og teknikkene gikk i stor grad ut på å stikke eller kutte motstanderen i ansiktet eller hendene.

Lenke til kommentar
Uansett så er mange rustninger for å ta av før indirekte treff, et godt sverd som er skarptslipt kutter gjennom det meste uansett.
Er du sikker på det? Jeg trodde litt av grunnen til at korder og tynnere sverd tok over for tunge, brede sverd var at platerustninger ble vanligere og vanligere, og at det dermed ble nødvendig å stikke i "sprekkene" fremfor å bare hogge folk i to. Man brukte jo ikke skjold når man bar platerustning, og hvis du studerer tohåndssverd fra den tida, så ser du at mange er laget slik at du kan legge en hånd rundt eggen, for å gjøre stikkeangrep mer presise. Steel Greatsword i Skyrim er jo laget slik:http://static.skyrimnexus.com/downloads/images/2154-1-1322685816.jpg

 

Ooops. Ser at jeg har en logisk brist der. Jeg snakket om ringbrynje i starten, og det var det jeg refererte til senere. Kjenner ikke godt nok til effekten av sverd på platerustning.

 

Når det kommer til ringbrynje finnes det pilspisser som er spesielt tilpasset å trenge gjennom den. Derfor er det greit med magisk bikini så slipper man å tenke på det.

Lenke til kommentar

Dummeste jeg har lest noen gang...En hver idiot vet jo at man bruker en solid øks/krigshammer mot platerustning. Det som teller er moment i slaget, og man får ikke mer moment en man gjør med en stridshammer i et slag.

God polstring og noenlunde gjennomtenkt design av rustningen vil jo gjøre en hammer nærmest ubrukelig. En øks vil jo også deformerest etterhvert, og selv om du kanskje skulle klare å bryte gjennom metallet, så vil du jo risikere å sette fast hele greia.

Det er fremdeles ikke snakk om stikkangrep med puslevåpen som korde. Når det snakkes om half-swording så er det en teknikk som funker fint med et langsverd som smalner inn til en spiss tupp. En korde vil bare knekke mot plate.Korde, florett o.l. ble først vanlige etter at kruttvåpen hadde redusert nytteverdien av platerustning, og teknikkene gikk i stor grad ut på å stikke eller kutte motstanderen i ansiktet eller hendene.

Nå sa jeg bare at det var litt av grunnen, og hovedpoenget mitt var at stikkvåpen ble vanligere, fordi kutt og slag hadde begrenset nytte. Skytevåpen gjorde at platerustning ikke lenger var alfa og omega, men det tok tid før den ble helt avskaffet. Det var jo derfor man ikke gikk tilbake til typiske middelaldersverd, folk gikk jo fortsatt i platebeskyttelse, så stikkvåpen var det eneste effektive i nærkamp.

 

Du sier kårder ville knekke mot plate. Hvorfor det? Det er jo ikke snakk om å trenge gjennom rustningen, men stikke i hals og andre åpne partier (hengsler og festene, f.eks.). Det er jo klart at en kårde vil tåle det dårlig om du bommer, men da har du jo tross alt mislyktes, og ville sannsynligvis dødd uansett hva du brukte.

Lenke til kommentar

Dummeste jeg har lest noen gang...En hver idiot vet jo at man bruker en solid øks/krigshammer mot platerustning. Det som teller er moment i slaget, og man får ikke mer moment en man gjør med en stridshammer i et slag.

God polstring og noenlunde gjennomtenkt design av rustningen vil jo gjøre en hammer nærmest ubrukelig. En øks vil jo også deformerest etterhvert, og selv om du kanskje skulle klare å bryte gjennom metallet, så vil du jo risikere å sette fast hele greia.

 

Poenget med klubbeaktige våpen er først og fremst at man får godt med moment i slaget. Platerustning vil bøyes og brekke, og et slag mot siden vil helt fint kunne brekke ribben. Har du noen gang slått mot 1-2 mm tykt stål med en slegge? Det er i det minste sannsynlig at man vil miste pusten eller bli slått over ende. Og et kraftig slag mot hodet vil sannsynligvis ta livet av deg uansett hvor godt polstret du er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nå sa jeg bare at det var litt av grunnen, og hovedpoenget mitt var at stikkvåpen ble vanligere, fordi kutt og slag hadde begrenset nytte. Skytevåpen gjorde at platerustning ikke lenger var alfa og omega, men det tok tid før den ble helt avskaffet. Det var jo derfor man ikke gikk tilbake til typiske middelaldersverd, folk gikk jo fortsatt i platebeskyttelse, så stikkvåpen var det eneste effektive i nærkamp.
Tja, hva regner du som "typiske middelaldersverd"? Noen av de tyngste sverdene som er laget (zweihandere, brukt av tyske leiesoldater) dukket opp i renessansen, og var faktisk i bruk frem til midten av 1500-tallet. Korden ble utviklet fra ca. 1500 og utover, og da først som et sivilt våpen ment mot upansrede motstandere (den ble for øvrig heller ikke brukt som stikkvåpen i stor grad i starten). Korde og lignende lette våpen ble ikke tatt i bruk militært før flere tiår senere, og innen da hadde full platerustning i stor grad forsvunnet fra slagmarken.

 

Du sier kårder ville knekke mot plate. Hvorfor det?
"Mot plate", så mener jeg knekke hvis du traff selve platerustningen.

 

Det er jo ikke snakk om å trenge gjennom rustningen
Jo, når man snakker om stikkvåpen brukt mot platerustning, så er det nettopp det det er snakk om. Og da trenger man rimelig solide stikkvåpen som du kan legge stor kraft bak, og som ikke knekker når du stikker dem hardt mot en ganske kraftig stålplate. For eksempel halvannenhåndssverd med stikkspiss, eller stridshammere med pigg.

 

"Stikke i hals og andre åpne partier" er en filmklisjé. En full platerustning fra "gullalderen" hadde svært få punkter som var såpass sårbare at de kunne gjennomtrenges med et så skjørt våpen som en korde. De sårbare punktene som fantes var små og ville være vanskelige å treffe, spesielt hvis fyren du prøvde å lirke et sverd inn i øyenhulen på var travelt opptatt med å smadre rustningen din i filler med en svær piggklubbe. Å stikke mot sårbare punkter på full platerustning er stort sett noe du vil gjøre med et kort våpen som en dolk, og da først når du har brutt motstanderen i bakken.

 

Når korder ble tatt i bruk så var rustning stort sett redusert til bare brystplate hvis den ble brukt i det hele tatt, og fekteteknikker fokuserte som nevnt på å gå etter ansikt og hender.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...