Gå til innhold

Snart vil SSD-prisene falle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1 dollar per GB kan regnes om til norske kroner og legges til moms:

 

064 GB - 468 kr

128 GB - 935 kr

256 GB - 1870 kr

512 GB - 3740 kr

1,0 TB - 7480 kr

 

Harddisker kostet før flommen og sannsynligvis rundt samme tidspunkt som prisene over gjelder:

 

1,0 TB - 400 kr (15 ganger flere GB for samme pris som SSD)

2,0 TB - 600 kr (10 ganger flere GB for samme pris som SSD)

3,0 TB - 900 kr (10 ganger flere GB for samme pris som SSD)

 

SSD er altså ikke noe reelt alternativ med mindre man tvinges til å ta et valg. F.eks i bærbare med plass til kun én disk. For de fleste vil SSD være et supplement til HDD i overskuelig fremtid.

 

Ellers så lover 19 nm på ytterligere reduksjon i antall overskrivinger på hver celle. Krympingen kan ikke fortsette i det lange løp så lenge antall overskrivinger reduseres fra gang til gang. "Moores lov" for SSDer vil altså bli en kortvarig affære.

Endret av Simen1
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Hvis prisene skal synke såpass mye, så var det bra jeg ikke hadde penger på Black Friday da :D Joho!
Ifølge Kingstons salgssjef Nathan Su vil prisene antageligvis nå den viktige én dollar-milepælen i tredje kvartal 2012.

Du har med andre god tid til å spare. Neste black friday kan jo bli bra. :)

 

Apropos artikkeltittelen "Snart vil SSD-prisene falle" så er det snart 2013. :p Prisene vil nok synke jevnt og trutt det kommende året akkurat som ved tidligere krympinger.

Lenke til kommentar

Hvis prisene skal synke såpass mye, så var det bra jeg ikke hadde penger på Black Friday da :D Joho!

 

Tredje kvartal 2012 er en god stund til. så du hadde uansett hatt god nok tid til å spare opp penger :p

 

edit: noen sa det samme før meg D:

Endret av pmiddy
Lenke til kommentar
Hvis prisene skal synke såpass mye, så var det bra jeg ikke hadde penger på Black Friday da :D Joho!
Ifølge Kingstons salgssjef Nathan Su vil prisene antageligvis nå den viktige én dollar-milepælen i tredje kvartal 2012.

Du har med andre god tid til å spare. Neste black friday kan jo bli bra. :)

 

Apropos artikkeltittelen "Snart vil SSD-prisene falle" så er det snart 2013. :p Prisene vil nok synke jevnt og trutt det kommende året akkurat som ved tidligere krympinger.

 

Tredje kvartal 2012, ja. Det er jo ikke snart! Tenkte rett etter nyttår, siden de skrev "Snart" Blinksa bare fort over artikkelen :p Ja, da blir det SSD lenge før tredje kvartal 2012!

Lenke til kommentar

For store mengder data vil ikke SSD være et alternativ på lenge.

 

For OS, Office og de dokumentene/bildene/sangene/filmene en vanlig bruker har behov for er vi snart på et nivå der det er meningsløst å ha noe annet enn SSD.

 

Om du ser på gjennomsnittsmaskinene rundt omkring hos folk så bruker de ikke hundrevis av gigabyte, de bruker 64-256 gig, som er det segmentet der SSD begynner å bli rimelig, og dermed en bedre løsning enn disk på alle måter.

Lenke til kommentar

Min familie på 6 har totalt 1 terabyte med lagrinsplass brukt og ca 500 av dem er musikk som vi ikke bruker altså har min familie brukt 500gb lagringsplass. Det ville kostet ca 4000 for og bytte hdd med ssdene og det er for dyrt :(

SSD egner jo seg til småfiler som brukes ofte. Alt annet bør du fortsette å legge på harddisken.

Lenke til kommentar

Det blir aldri aktuelt å ha SSD som lagringsdisk (Bærbar), det blir på en NAS bortgjemt i et skap, og en superrask SSD på 60GB i datamaskinen. Trenger jeg mer plass på den bærbare blir det som USB3 ekstern disk(2,5"). På en stasjonær blir det SSD som HD1 og snurredisk som HD2. CA 800,- er en grei pris for superytelse:-) Dessuten er begrensningene i overskrivinger på en SSD nok til å gjøre meg skeptisk til å lagre informasjon jeg ikke ønsker å miste på SSDen. Men det er vel ingen tvil om at med de snurrediskprisene som er nå gjør det aktuelt å kjøpe SSD fremfor snurredisk selv for en prisbevisst person. Jeg tenker av og til at det er ikke alltid hva man får av plass som er avgjørende men penger ut av min konto. 800 (300 før) for 1TB snurredisk og 825 for 60GB SF SSD. Her blir det prismessig samme om jeg velger det ene eller andre. Og som kontor PC, 50% av alle PCer (anslag fra min side og sikkert helt på jorde) som ikke lagrer bilder, film eller krevende spill tenker at 60GB SSD holder i massevis(60GB worddokumenter blir sykt mange dokumenter, pluss at ofte lagres alt på feller server i tilleg). Har sett mange PCer som har 200GB+ HD hvor kun 40-50GB er brukt. En gjennomsnitsbruker vil ikke kunne holde oversikt på 100GB+med data om man ikke har et aktivt forhold til informasjonen.

Kansje denne HDkrisa er menneskeskapt for å fremskynde salget av SSD??? ;-)

Lenke til kommentar

Om du trikser og mikser kan du få SSD ytelse på en vanlig harddisk. Altså at du setter opp raid og bruker SSDen som en slags cache. At ingen ting blir lagret der men alt skrives og leses fra den alikevel. Dette går an og vil ikke føre til mye ytelse tap vs og kjøre ssden alene. Og det vil ikke belaste ssd cellene noe mer en vanlig bruk.

Lenke til kommentar

SSD'er er allerede på det nivået de trenger å være for OS-disk, vi trenger stort sett bare enda høyere hastigheter og bedre troverdighet over tid. Veien frem til at SSD kan ta over for lagringsdisker er svært lang, tipper vi ser 2015 før SSD'er kan matche vanlige snurredisker i pris. Vi får altså flere år fremover hvor PC'er booter fra SSD men lagrer dataene sine på konvensjonell harddisk. Jeg er videre spent på når produsentene finner ut at de kan ha SSD-disken direkte på hovedkortet, som en egen minneslot eller lignende. I dag brukes SATA-grensesnittet som en midlertidig løsning med enkelte utgaver som PCIE-kort. Å bygge SSD'er som ligner på og kobles til som vanlige harddisker er omtrent som når de første bilene kom i år 1900 og hadde hestehode foran for at det skulle ligne på det folk var vant til. Jeg vil se hovedkort med en designert kortplass for boot-disk med like høy hastighet som minnebussen. Jeg snakker da om mye høyere hastigheter enn PCIE-bussen klarer, slik at man kan konstruere langt raskere SSD'er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

robertaksland: Nye grensesnitt vil nok tvinge seg frem som dominerende innen få år. Antagelig PCIe i første omgang. Så via en mer dedikert SSD-buss direkte til prosessoren og senere integrering av SSD på prosessoren.

 

Flin: Jeg synes ikke jeg er negativ. Jeg bare prøver å jekke ned hypen fra artikkelen til et mer realistisk nivå:

 

1. Å kalle 3. kvartal 2012 for snart er å tøye ordet snart ganske mye.

2. Å vinkle det som et markant prisdropp på ett eller annet tidspunkt er i beste fall håpefult. Prisene kommer nok til å justeres jevnt og trutt nedover så det er ikke noe som kommer til å legges noe spesielt merke til i praksis.

3. Prisfallet Kingston skisserer er ikke så dramatisk som 50% på 3 kvartal. Du må huske å legge til mva for å sammenligne med norske priser. I dag selges 120/128 GB SSDer for 1100-1200 kr og Kingston skisserer 128 GB for rundt 935 kr inkludert mva. Det er 15-22% prisfall, på 3 kvartal. Eller omtrent 1,5 - 2,2 prosent per måned.

4. Ja, det vil komme nye prisfall. Både fra Kingston og andre, både de nærmeste 3 kvartalene og senere. Det er ingen dramatikk i det.

5. Antall overskrivingssykluser synker i takt med krympingen av kretsene. Det er et kjedelig faktum som vil sette en stopper for SSD-utviklingen om ikke så veldig mange år, med mindre man finner på en eller annen måte å omgå det på. Hvis kapasitetsøkningen på HDD holder stand lengre enn på SSD så vil ikke SSD overta for HDD i framtida.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...