Gå til innhold

Dine Facebook-bilder kan bli brukt for å identifisere deg på gata


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synest ikkje at denne teknologien nødvendigvis er så skummel, det å ha muligheita for å søke på internett etter bilder som folk har publisert av deg utan din tillatelse vil være nyttig.

 

Det store spørsmålet er kvar kildedataene blir tatt ifrå. Dersom ein tar data frå f.eks facebook så vil ein kunne beskytte sitt privatliv ved å unngå å legge ut bilder av seg sjølv.

Dersom ein tar kildedata frå f.eks pass-arkivet så vil det være ei anna sak sidan du då ikkje kan velge å ikkje ha ditt ansikt og navn i samme database.

 

Reint praktisk sett så blir vel dette omtrent som at alle går med navneskilt i det offentlige rom.

Lenke til kommentar

Om man vil eller ikke er irrelevant. Poenget er at man kaster bort tiden på å lese ting du kunne vært fint foruten. Som f.eks " Deilig å løpe sognsvann rundt! " Eller bare se fyllabilder osv. Man klarte seg helt ok uten facebook før det kom, men folk sier i dag at de bruker det for å følge med, men som jeg husker gikk det helt fint før face aswell :p

Lenke til kommentar

Om man vil eller ikke er irrelevant. Poenget er at man kaster bort tiden på å lese ting du kunne vært fint foruten. Som f.eks " Deilig å løpe sognsvann rundt! " Eller bare se fyllabilder osv. Man klarte seg helt ok uten facebook før det kom, men folk sier i dag at de bruker det for å følge med, men som jeg husker gikk det helt fint før face aswell :p

 

Facebook har gode muligheter til å sile ut ting. Ingen tvinger deg til å kaste bort tid. Klarte seg fint før nettet kom også, betyr ikke at nettet er "bortkastet tid".

 

AtW

Lenke til kommentar

herlig. dette blir nok det neste Google kommer til å selge. de kobler bilder med søkehistorikken, Androidtelefonen sender koordinatene, og gateselgere av produkt x kan finne alle personer innen 50m omkrets som har vist interesse, god nok inntekt og er dumme nok til å slå til...

Lenke til kommentar

Greit det er din mening og det godtar jeg. Likevel er jeg uenig. Face går med på å lese dårlige status-updates, bli medlem av idiotiske grupper som : " for vi som elsker brød på morran! " ( selvfølgelig mange grupper med bra formål). Videre å bla igjennom div. bilder og trykke "like", legge til venner man egentlig ikke kjenner og aldri prater med uansett. Facebook virker sentraliserende, men på en annen side utrolig desentralisert og avsosialiserende.

 

At nettet derimot er bortkastet tid er jeg svært uenig i. Alt arbeid jeg gjør foregår via internett, i tillegg bruker jeg det som oppslagsverk, musikkkilde, telefoni ect. Mulighetene er ubegrensede. Facebook er bare et dårlig side-kick som er alt for begrensende og alt for kontrollerende. Har du f.eks lest brukervilkårende når du meldte deg inn? Da mener jeg lest de! Latterlig hva du godtar.

Lenke til kommentar
Face går med på å lese dårlige status-updates, bli medlem av idiotiske grupper
At nettet derimot er bortkastet tid er jeg svært uenig i. Alt arbeid jeg gjør foregår via internett, i tillegg bruker jeg det som oppslagsverk, musikkkilde, telefoni ect.

Ser du ikke hva du gjør her? Jeg kunne jo glatt ha sagt at internett er bare for pedofile og andre perverse folk som er ute etter noe å onanere til. Samt pirater som vil ødelegge musikk- film- og spillbransjen. Et slikt utsagt ville selvfølgelig ha vitnet om enorm uvitenhet, og det er slik jeg oppfatter ditt utsagn om Facebook. At du har bare dårlige erfaringer fra FB, betyr det at det ikke kan brukes til noe nyttig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom med eksempler da ;) Du kan si hva du vil og mene hva du vil mene. Har aldri sagt at jeg har hatt dårlige brukeropplevelser med facebook. Jeg har kommet til et stadie der jeg ser det for hva det er verdt, og mener ut i fra det synet at det er relativt ubrukelig. Selvfølgelig kult å ha kontakt med folk man ikke snakket med før osv, men hva med å ta en telefon istedet da ? Dette er ikke uvitenhet fra min side, men en refleksjon jeg har dannet meg. En dag vil kanskje du også kanskje oppleve det samme :)

Lenke til kommentar

Kom med eksempler da

Når sant skal sies så er jeg ikke bruker av Facebook selv, men det er ikke vanskelig å komme med et eksempel likevel. I min forrige jobb ble FB f.eks brukt aktivt for å organisere events. Bra for oss, bra for kundene våre.

 

Som bruker av Twitter kjenner jeg igjen den type kritikk som du kommer med mot FB. Det er ikke uvanlig å se uttalelser som "Twitter er for folk med et ekstremt behov for å dele med verden hva de spiste til middag eller hvilken farge de har på sokkene i dag". Det er sant at du kan skrive hva du vil om middag, farge på sokker, konsistens på avføring, osv på Twitter, men det betyr ikke at du ikke kan finne og dele interessant informasjon der også. Heldigvis er det mange der ute som har forstått det finnes ting som er verdt å dele og det finnes ting som best forblir usagt.

Lenke til kommentar

Kom med eksempler da

Når sant skal sies så er jeg ikke bruker av Facebook selv, men det er ikke vanskelig å komme med et eksempel likevel. I min forrige jobb ble FB f.eks brukt aktivt for å organisere events. Bra for oss, bra for kundene våre.

 

Som bruker av Twitter kjenner jeg igjen den type kritikk som du kommer med mot FB. Det er ikke uvanlig å se uttalelser som "Twitter er for folk med et ekstremt behov for å dele med verden hva de spiste til middag eller hvilken farge de har på sokkene i dag". Det er sant at du kan skrive hva du vil om middag, farge på sokker, konsistens på avføring, osv på Twitter, men det betyr ikke at du ikke kan finne og dele interessant informasjon der også. Heldigvis er det mange der ute som har forstått det finnes ting som er verdt å dele og det finnes ting som best forblir usagt.

Som jeg sa i stad. Relativt ubrukelig. Organisering er en ting som er lett å gjøre via facebook, noe som fungerer veldig bra. Poenget mitt koker ned til er at tiden folk hovedsaklig bruker på facebook er bortkastet ved å ikke gjøre noe, da ved å bla igjennom bilder, like statuser ect. De som heller logger inn av og til for å kunne organisere hverdagen på en bedre måte, les: eksempelet du kom med i stad, de har min sympati. Greit at folk kanskje deler ting som er positivt, men jeg mener bare at dette kan gjøres på andre måter. Mange har glemt den enkle sosialiseringen, den som gjør hverdagen litt annerledes.

 

Jeg har ikke så mange bilder av meg selv på fb, men jeg lurer på om jeg skal slette absolutt alle, av alt jeg har. :hmm:

Btw så hjelper det ikke å slette bilder av deg. De blir kun "deaktivert". Så hvis facebook vil bruke de "slettede" bildene, så har de full mulighet til å gjøre det. Litt synd egentlig..

Lenke til kommentar

Jeg synes folk misser poenget her at dette ikke har noe med Facebook å gjøre egentlig - men en generell teknologi. Jada, FB driver med noe som kan ligne teknologimessig, men de er bare tidlig ute på området. Så lenge det er mulig å oppdrive et bilde av deg med et tilhørende navn (så enkelt som å oppdrive noen skole-kull bilder f.eks.) så kan du deretter identifiseres automatisk og logges automatisk osv.

 

Teknologien i seg selv kan vi ikke stoppe, så det blir meningsløst å klage på den biten - men dette bør tjene som en wakeup-call når det gjelder hva vi skal tolerere av lovgivning her i Norge i forhold til denne typen overvåkning.

 

Hold øynene åpen i forhold til den norske stat dere, fremfor facebook - som tross alt er 100% frivillig og dermed rimelig harmløst i den store sammenheng.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Kom med eksempler da

Når sant skal sies så er jeg ikke bruker av Facebook selv, men det er ikke vanskelig å komme med et eksempel likevel. I min forrige jobb ble FB f.eks brukt aktivt for å organisere events. Bra for oss, bra for kundene våre.

 

Som bruker av Twitter kjenner jeg igjen den type kritikk som du kommer med mot FB. Det er ikke uvanlig å se uttalelser som "Twitter er for folk med et ekstremt behov for å dele med verden hva de spiste til middag eller hvilken farge de har på sokkene i dag". Det er sant at du kan skrive hva du vil om middag, farge på sokker, konsistens på avføring, osv på Twitter, men det betyr ikke at du ikke kan finne og dele interessant informasjon der også. Heldigvis er det mange der ute som har forstått det finnes ting som er verdt å dele og det finnes ting som best forblir usagt.

Som jeg sa i stad. Relativt ubrukelig. Organisering er en ting som er lett å gjøre via facebook, noe som fungerer veldig bra. Poenget mitt koker ned til er at tiden folk hovedsaklig bruker på facebook er bortkastet ved å ikke gjøre noe, da ved å bla igjennom bilder, like statuser ect. De som heller logger inn av og til for å kunne organisere hverdagen på en bedre måte, les: eksempelet du kom med i stad, de har min sympati. Greit at folk kanskje deler ting som er positivt, men jeg mener bare at dette kan gjøres på andre måter. Mange har glemt den enkle sosialiseringen, den som gjør hverdagen litt annerledes.

 

Jeg har ikke så mange bilder av meg selv på fb, men jeg lurer på om jeg skal slette absolutt alle, av alt jeg har. :hmm:

Btw så hjelper det ikke å slette bilder av deg. De blir kun "deaktivert". Så hvis facebook vil bruke de "slettede" bildene, så har de full mulighet til å gjøre det. Litt synd egentlig..

Du kan umulig ha forstått betydningen av ordet "ubrukelig". Du blir presentert for noe som det i høyeste grad egner seg å bruke facebook til. Da nytter det ikke å si at facebook er ubrukelig fordi du selv ville brukt telefonen og ringt alle du ønsket å invitere til en event.

 

Du mener tydeligvis at telefonen er nyttig, men den kan jo også brukes til mye som i de flestes øyne er "bortkastet" tid. Det er f.eks. fullt mulig å ringe alle du kjenner og fortelle dem hva du skal ha til middag eller hvilken farge du har på sokkene. Men det betyr da ikke at telefonen er ubrukelig! I det hele tatt kan jeg ikke se for meg et eneste nyttig verktøy i hele verden som det ikke går an å misbruke eller bruke til noe totalt unyttig. Men det eksisterer da vitterlig brukbare og nyttige ting her i verden.

Lenke til kommentar

Hold øynene åpen i forhold til den norske stat dere, fremfor facebook - som tross alt er 100% frivillig og dermed rimelig harmløst i den store sammenheng.

ja, kjempeide. stol mer på et privat profitthungrig firma enn den livsfarlige, transparente staten som bare vil deg vondt. helt innlysende. glemte å spørre om du heter anders?

Endret av helgea
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...