Gå til innhold

Avduket storregissørens spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"... revurdere deres egen oppfatning av moral..."

 

Kanskje vi kommer til å måtte drepe barn? Det har jo aldri blitt gjort før.

 

Oh wait.

 

Om vi ble satt til å revurdere vår oppfatning av moral, tror jeg ikke det er i barnemord-gaten de tenker. Nei, jeg tenker heller det blir mye gråsone-greier, folk tviler jo ikke på at barnemord er galt. Og skal de først sjokkere kan de jo dytte inn sterke skildringer av voldtekt, tortur og kannibalisme av barn, før de eventuelt dreper dem.

 

Uansett, jeg tror dette kan bli spennende. Del Toro er jo en veldig profilert figur i filmverdenen, og ikke uten grunn. Såvidt jeg vet har det vel ikke enda kommet ut et skikkelig stort spillprosjekt fra en skikkelig stor filmskaper, så jeg venter i begeistring. Mye kan skje, og det virker jo som om de tar det veldig seriøst, og bruker lang tid. I tillegg virker det som om de prøver å pløye ny mark, prøve noe ting, hvilket jeg alltid ser på som positivt. Heavy Rain prøvde jo også dette, selv om det kanskje ikke ble så revolusjonerende som folk skal ha det til. Men det var et godt spill, og et godt forsøk på å prøve noe nytt, så hver gang noen lager noe annerledes følger jeg med i spenning. Jeg sitter fortsatt og venter på spillenes Citizen Kane.

 

Begynte faktisk å se Pans Labyrint i dag (helt tilfeldig), men ble ikke ferdig. Det jeg rakk å se var imidlertid veldig bra, og jeg gleder meg til å se resten i morgen.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Shampoo, jeg tror ikke kannibalisme, voldtekt eller tortur vil forandre mitt moralske syn. Faktisk har jeg vel sett alle 3, utenom voldtekt fra før. Det eneste som har nærmet seg noen moralske kvaler for min del er The Witcher, de fleste andre har klare skiller mellom ond og god når det kommer til valg.

 

Dette blir vel som alle andre spill som skal revolusjonere sjangeren sin, med flaks blir de anstendige spill mens revolusjonen ser kun ut til å skje for deres egen del.

Lenke til kommentar

Jeg mente aldri at grusomme hendelser mot barn skal forandre noens moralske oppfatning; tvert om, slike grusomme handlinger bør forhåpentligvis gjøre deg enda mer sikker på hva som er rett og galt.

 

Uansett. Jeg er spent på hvordan han har tenkt til å prøve noe sånt. Vanskelige valg er vi jo kjent med i spillbransjen, så det er fint om han prøver å bruke andre virkemidler.

Lenke til kommentar

Tja, saken er vel at akkurat det har blitt gjort før og er like revolusjonerende som ett tredjepersons action spill med en boler i hovedrollen. Det er ikke at jeg tror det nødvendigvis blir ett dårlig spill, men det mister mye av smaken når de kommer ut med sånt og jeg vet at det er en meget stor sannsynlighet for at det er ren svada.

 

Bioshock skrøt f.eks. av moralske valg, og det var kun de små jentene som gikk om igjen og igjen. Det var litt ubehagelig med sytingen i starten, men så slo jeg det fra meg og fra da så jeg kun på det som gameplay mekanikk og da var det ute. Kanskje det bare er jeg som har ett klart skille mellom moral i virkeligheten og spill, men de må gi meg en tilknytning i spill om noe skal gå inn på meg. Det skjer nå og da, gjerne i RPG, og det er rett og slett deilig å se hårene reise seg på armene :p

 

Håper det blir ett skikkelig skrekk spill iallefall, hater filmer hvor de kun kvepper deg og ikke gjør noe for å bygge opp stemningen.

Lenke til kommentar

Bioshock-spillene tar da noen høyst relevante moralske valg, og den mest ikoniske scenen i eneren er vel det beste eksempelet på akkurat det. BioShock 2 gjør kanskje det der enda bedre, ved å gi deg mulighet til å selv velge hvorvidt du vil drepe ulike sentrale rollefigurer. Det er kanskje ikke like åpenbart og "in your face" som i rollespill, hvor du gjerne har en graf for hvor snill gutt du er, men jeg synes ikke BioShock er et særlig gyldig eksempel på dårlig gjennomføring av slike mekanismer.

Lenke til kommentar

Kan du fortelle noen av disse valgene? Gjerne i spoiler, som sagt er det eneste som sitter igjen hos meg de små jentene, og der kom gameplay tenking min ganske kjapt inn. Er heller ikke snakk om noen graf så hvor du har det fra må du nesten fortelle meg. Saken er vel gjerne at de moralske valgene er veldig enten eller.

Lenke til kommentar

 

BioShock 2 er vel et adskillig bedre eksempel på relevante moralske valg enn eneren, der man selv velger akkurat hvorvidt man vil drepe Grace Holloway eller Gilbert Alexander. Det har en viss innvirkning på hvorvidt Eleanor blir ei hurpe eller ikke, men det er til syvende og sist et helt åpent valg som forsterker din egen oppfatning av hvem du spiller og hvem du vil være. Eneren baserer seg vel kanskje på et mer generelt verdigrunnlag, så jeg burde ikke vært like bastant om den.

 

 

Det med grafen var for øvrig en referanse til en kvantifisering av moral, jeg siktet ikke til at du hadde omtalt det på noe vis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...