Gå til innhold

Final Fantasy XIV utsettes igjen (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette burde være en gladnyhet for alle FF-fans. Forsinkelsen betyr at Square-Enix har bestemt seg for å ofre den kortsiktige økonomiske gevinsten med å gi ut spillet så tidlig som mulig til fordel for å gjøre et skikkelig forsøk på å reise kjerringa og redde seriens verdighet. Gi det et halvt år til så hvem vet, med såpass mye tid skulle det være mulig å gjøre FFXIV til et anstendig spill.

Lenke til kommentar

De kan ta all den tiden de trenger for min del. Så lenge de ikke klarer å finne en måte jeg kan få betalt på hjelper det jo fint lite hvor mye de polerer selve spillet. Det verste er at jeg ikke akkurat er den eneste som har klaget over Clickandbuy-løsningen, og de har lovet å se på saken og finne på noe bedre. Men ennå har jeg ikke hørt et ord, og det to måneder etter release...

 

I tillegg er det jo dette med goodwill. Folk som har en idé om markedsføring vet at det er svært viktig å ha et bra forhold til kundene, og la kundene vite at firmaet setter pris på dem. Er kundene ikke fornøyd med varen de får vil de neppe komme tilbake og kjøpe noe annet senere i stedet for å handle hos en konkurrent. Final Fantasy XIV kan fort lide samme skjebne. Selv om de gir ut en diger patch om et halvt år som endelig gjør det spillbart vil nok mange holde seg unna uansett fordi starten var så håpløs (se f.eks Vanguard: Saga of Heroes), og delvis fordi det er en rekke andre spill i nær fremtid som lover minst like mye og har en sjanse til å holde det de lover.

Lenke til kommentar

Det som er jævla kjekt er at eg har spelt gratis i snart 3 mnd :D

Er du fornøyd med spillet, og føler du at det er verdt tiden din?

 

Det finnes mange gratis MMORPGs der ute, men svært få av de er av høy nok kvalitet til at jeg ville vurdert de.

Virkelig verdt tiden min. Er i ett linkshell med mange artige karer som hjelper hverandre med å lage gear og levle :)

Lenke til kommentar

Hva ble Betaen brukt til ?....bare lurer

Jeg trodde Vanguard var i crappy shape når det ble gitt ut, men du verden. Skal man si noe bra om Final Fantasy XIV så må det være at stort sett alle andre launches av MMORPG har vært smooth i forhold.

 

Vanguard var helt håpløst når det ble gitt ut. Når man blir sparket ut av serveren etter fem minutter fire ganger på rad pga bugs sier det litt. Da jeg endelig fikk spille over tid var det så mange bugs at jeg ikke fikk spille gjennom tutorialen, og selv om en tredjedel av spillet er bygd opp rundt diplomati fungerte den biten ikke i det hele tatt. Vi fikk spille, men AIen var alt for idiot til å følge med, og selv når vi vant fikk det fint lite utslag på noe som helst. Å utforske verden var heller ikke vits da det var fint lite å gjøre der, og skulle du levle etter lvl 10 måtte du være i gruppe selv for å utforske.

 

Hopp så frem ett års tid, og vi fikk en mail som sa de hadde jobbet siden launch med å forbedre det og ville ha oss tilbake. Vi fikk til og med en gratis måned som plaster på såret om vi hadde hatt konto siden launch. Jeg dro tilbake og fant et helt annet spill. Det var svært lite bugs, vi kunne utforske på egenhånd, klassene var mye mer balanserte, det var lite glitcher, diplomatien var nesten brukbar (nesten) og så videre. Det var mye mer folk, og jeg havnet i en meget bra guild etterhvert. Toppen var da jeg fikk en liten drage jeg kunne fly på. Den tok spillet til nye høyder. (hihi). Problemet var at da var det allerede gått et helt år etter launch, og spillet hadde fått et svært dårlig rykte. Aner ikke om det er noe særlig liv i det i dag, men da jeg spilte var det mange som ikke trodde det kom til å bli noe bra. De som spilte var som oftest enige om at det var verdt ventingen, men mange hoppet av igjen ganske raskt fordi de ikke ville bli værende i et spill med så dårlig rykte.

 

Final Fantasy er en svært kjent serie, men jeg tror ikke det er nok til å holde dette gående. Selv her i vesten har vi fått øynene opp for Dragon Quest (mest takket være DQIX), og det er en hel rekke andre JRPG's som e rminst like bra som Final Fantasy. Selv anbefaler jeg Lufia på det sterkeste. Et kjent navn som Final Fantasy er ikke lenger nok til å selge i bøtter og spann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...