Kan Nintendo 3DS bli større enn DS?
For 10 år siden ville jeg aldri ha trodd at Nintendo ville ha så stor støtte fra tredjeparts utviklere som de nå har. På den tiden var GameCube snart en realitet og vi spilte på Nintendo 64 og Playstation. Microsoft jobbet da med sin første spillkonsoll, Xbox. Hvem la ikke merke til hvor dårlig støtten fra utviklere GameCube fikk. Jeg kan ikke komme på en eneste større utvikler som satset på plattformen, foruten andrepart. Slik som Factor 5 og Rare. Grunnen var hovedsaklig Nintendos valg om å bruke kassetter istedet for CD-plater for Nintendo 64 og da valg av mini-DVD for GameCube. Det ligger veldig mye historie bak hvorfor det ble slik, noe jeg ikke skal gå for mye inn i. Les om oppgjøret med Nintendo/Sony/Phillips
her.
Alt endret seg da Nintendo lanserte Nintendo DS i 2004. En helt ny plattform og interaktivitet via en trykkskjerm. Selvsagt tok mange utviklere snarveier i starten, men i dag har DS kanskje det aller beste biblioteket av spill noensinne. Bare SNES og PS2 kan konkurrere. 6 år etter og mange utgaver senere ligger DS i dag totalt godt over 100 millioner solgte enheter. En bragd bare GameBoy og PS2 kan skryte av. Og utviklerne kaster seg over den vesle plattformen, for den har en så stor og bred brukerbase. Det er alltid den viktigste faktoren.
Og om kanskje 6 måneder kommer etterfølgeren, Nintendo 3DS. Den første spillmaskinen med 3D skjerm. Nei, jeg regner ikke Virtual Boy som ekte 3D. Den var et hederlig forsøk, men fungerte ikke i praksis.
Og det ser ut til at både utgivere og utviklere vil kaste seg over Nintendo 3DS også. Kanskje også mer enn Nintendo DS. Jeg kan nesten se det som en sammenligning på hva som skjedde med overgangen Sony hadde med Playstation og Playstation 2. Alle stod i kø for å utvikle for den nye plattformen. Helt og holdent fordi Sony hadde brukermassen i sin hule hånd. Snakk om at det hele har snudd.
I nye Famitsu (Japansk spillblad) har en rekke kjente folk i spillindustrien i Japan sagt noen ord om 3DS. Og lovordene lar ikke vente på seg. Nintendo virker å ha lagt gullegget nok en gang.
Jeg vil bare sitere noen av personene.
[indent]
Hideo Kojima
The Metal Gear mastermind is worked on the E3 demo of Metal Gear Solid 3D. He said, "I wear glasses, so I'm happy that 3D glasses are not needed. I directed the E3 demo. It was based off Metal Gear Solid 3 Snake Eater, but the backgrounds and character modeling were all redone in high polygon. It's not finalized, but we're thinking about CO-OPs and other things -- elements fitting of a 3D and portable game machine."
[/indent][indent]
Shu Takumi
One of the chief forces behind Dino Crisis, Phoenix Wright and Ghost Trick, Takumi has no announced 3DS projects at present. He says that he's been a big fan of 3D since the Virtual Boy area, and his feeling upon seeing the 3DS was "We've at last reached this point!" "As a creator, I feel that a new challenge has started." By "new challenge," he feels that a number of things need to be considered for the first time -- interface issues with 3D, new uses of the top and bottom screen, how to handle the cursor/pointer during adventure games, and so forth. "I'd like to show a mystery in a 3D space."
[/indent][indent]
Hiroyuki Kobayashi
The producer of such games as Devil May Cry, Resident Evil 5 and Sengoku Basara doesn't have any announced 3DS projects. Upon seeing Nintendo's titles running on actual 3DS hardware, he was "extremely surprised" to find that the images truly do come out from the screen. "Our own Resident Evil was shown on the show floor and was well received, but when I saw Metal Gear, I felt the new potential of the 3DS. I'd like to make something."
[/indent]Om du vil lese flere sitater, besøk
Andriasang.com.
Det slutter ikke her heller. På årets E3 var det (etter min kjennskap) bare positive tilbakemeldinger om Nintendo 3DS. På E3 i 2004 var kanskje det en mer lunken mottakelse for originale DS. Noe av grunnen var nok tvilen om to skjermer eller kanskje også at den ikke var noen GameBoy. Men Nintendo hadde fått inn noen kjente utviklere som viste sin interesse for de to skjermene. Selv om vi fikk mange GameBoy-porter det første året blomstret Nintendo DS voldsomt. Nå som DS er en veldig etablert og populær plattform vil trolig utviklerne stille seg i kø for 3DS. Utgiverne vil nok heller ikke nøle med å investere heller.
Eneste ulempen blir kostnadene ved utviklingen og utviklerverktøyet. Ingen tvil om at det vil koste mer å utvikle for 3DS enn DS. Om man vil utnytte kreftene i den selvsagt. 3D vil også føre til litt R&D kostnader. Men jeg tror ikke det vil være et stort hinder. Mest fordi 3D på 3DS er valgfri og samtidig som at man vil få en gevinst tilbake på grunn av etterspørselen om man velger å ta i bruk 3D. Alt er avhengig av hvordan salget går til slutt, det skal vi ikke glemme. Når det gjelder potensial og tilgjengeligheten av spill fra lanseringen av, tror jeg Nintendo 3DS vil blir meget sterk.