Gå til innhold

Hjemmebrukere er blitt nedprioritert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Doyle mener det er nye brukere som trenger IPv6-klare rutere, noe internettleverandører har ansvaret for." Vanskelig å oversette skille mellom router og modem når man tar en kjapp oversettelse av en engelskspråklig nyhetsartkkel?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

"Doyle mener det er nye brukere som trenger IPv6-klare rutere, noe internettleverandører har ansvaret for." Vanskelig å oversette skille mellom router og modem når man tar en kjapp oversettelse av en engelskspråklig nyhetsartkkel?

 

Det står rutere (og modem i parantes) i orginalartikkelen, det er jo også svært vanlig å få rutere av leverandøren?

 

AtW

Lenke til kommentar

Men ikke i Hardware sin artikkel.

 

Det varierer vel veldig om det er vanlig å få med en ruter, det er ikke vanlig som en del av standard-pakken så vidt jeg vet i hvert fall.

 

Det er uansett kun modemet som behøver å være v6-kompatibelt, det er ikke noe problem å kjøre et lokalt v4-nett mellom modem<->ruter og ruter<->alle nett-ehetene i huset ditt.

 

For all del, nettleverandørene må gjerne sende ipv6-rutere til kundene sine, men de gjør jo ikke noe nytte bak et ipv4-modem, gjør de vel?

Lenke til kommentar

Tja, jeg har et modem med begrenset aktivert ruterfunksjonalitet (DNS/DHCP) som er det absolutte minimum av det den må ha for å kunne kommunisere med noe som helst. Nå har jeg kabel her og ikke DSL.Hos mamma (Telenor) har de et modem koblet til en router, det samme har pappa, det samme har huseier i Spania.

 

Det er jo fint om de fleste sender kombinert enheter, ettersom de det er relativt sett få husstander som bare skal ha en PC på nett.

 

Å sende en ny ruter (som ikke er et modem, sånn i fall det var uklart i det forrige innlegget, jeg synes det kom svært klart frem) vil jo uansett ikke hjelpe det, og om det er en kombinert enhet, er det fortsatt modemet som må takle ipv6 - ruterbiten kan fortsatt fint kjøre det lokale nettet på ipv4, noe som sannsynligvis kommer til å være standarden i en god del år til. (Sånn for å kverulere like mye som deg og mer enn jeg gjorde i min opprinnelige post. :p)

Lenke til kommentar

Tja, jeg har et modem med begrenset aktivert ruterfunksjonalitet (DNS/DHCP) som er det absolutte minimum av det den må ha for å kunne kommunisere med noe som helst. Nå har jeg kabel her og ikke DSL.Hos mamma (Telenor) har de et modem koblet til en router, det samme har pappa, det samme har huseier i Spania.

 

Det er jo fint om de fleste sender kombinert enheter, ettersom de det er relativt sett få husstander som bare skal ha en PC på nett.

 

Å sende en ny ruter (som ikke er et modem, sånn i fall det var uklart i det forrige innlegget, jeg synes det kom svært klart frem) vil jo uansett ikke hjelpe det, og om det er en kombinert enhet, er det fortsatt modemet som må takle ipv6 - ruterbiten kan fortsatt fint kjøre det lokale nettet på ipv4, noe som sannsynligvis kommer til å være standarden i en god del år til. (Sånn for å kverulere like mye som deg og mer enn jeg gjorde i min opprinnelige post. :p)

Modem i seg selv er uvitende til IPv4 eller IPv6, dette er ikke noe et modem i seg selv bryr seg noe om, ettersom jobben til et modem er å omkode et signal til/fra analoge bølgeformer. Routeren derimot tar seg av IPv4 og IPv6, ettersom det er routeren sin oppgave å koblet to eller flere nett sammen, og sende pakker dit de skal. Routere tar seg også av hele NAT problematikken også. DHCP eller DNS er ikke noe routere i seg selv bryr seg noe om, men det er ofte innebygget DHCP server i routere, men det er irrelevant for at routeren skal fungere i seg selv.

Mange modem har derimot innebygget router, ettersom det er ganske logisk å gjøre. Men har du et modem, og bare et modem, så er det nok en router bygget inn i den.

Lenke til kommentar

Hva med ett forslag til en bra router til Altibox internett med støtte for IPv6? Driter i pris, skal ha en BRA router :)

 

EDIT: trenger ikke akkurat koste kr.4.000,- heller da :p

Så lenge ikke Altibox selv leverer IPv6 må du bruke en tunnel av et slag. Jeg bruker en tunnel fra he.net. Som router bruker jeg en gammel PC med m0n0wall. m0n0wall støtter blant annet 6in4 (som he.net bruker) og AICCU (som SixXS bruker)

 

he.net (tunnelbroker.net) gir deg inntil 5 tunneler som hver leveres med et /64 og et /48 nettverk...

 

(Når altibox endelig leverer IPv6 får du sikkert ny box fra dem...)

Lenke til kommentar

Ja, det er vel en stind siden man hadde modem uten noe ruterfunksjonalitet, men jeg mener nå fortsatt et modem med ruterfunksjonalitet er mer modem enn ruter.

 

I hvert fall er det fullstendig håpløst å snakke med oen som har to bokser, en koblet til telefonlinje, og en trådløsboks koblet til den første boksen som andre pc-er kobler seg til, om man ike skal kalle det ene modem og det andre router. Har aldri vært borti at noen på norsk bruker router om modemet som er koblet til internettlinjen din - med unntak av den snasne ordoppfinnelsen "routermodem" som i og for seg er helt greit om den har flere ethernet porter og trådløsnett, og kunden ikke har noen egen router.

Lenke til kommentar

En kan lure på hvorfor de leverer modem til privatpersoner uten trådløse muligheter... Det er ganske upraktisk å koble to routere i hverandre, og bruke den ene som switch eller trådløst aksesspunkt.

 

Men til saken så er jeg ganske skuffet over hvor kort IPv6 støtten egentlig er kommet. Det hadde gjort livet mye enklere for svært mange.

Lenke til kommentar

Snt nok det med o boksr, men personlig synes jeg det er greit å velge min egen dd/open-wrt-kompatible ruter, og slippe problemet med "chainloading" av rutere og evt. problemer det medfører.

 

Ang ipv6-støtten: Tja, hadde den egentlig det, for mange vanlige forbrukere? Du finner vel knapt en enhet med nettverksmuolighet, ruter eller noe annet som ikke fungerer relativt sømløst med upnp, og fast IP er det da ikke mange forbrukere som har nytte av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...