Gå til innhold

Organiser hjemmenettverket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er enig i at det er en håpløs avgjørelse, grunnen til at MS droppet DE var at teknologien ikke var god nok til det Microsoft håpet å gjøre med den, nemlig å integrere den som en bit av alle versjonene av Windows slik at man kunne installere programmer på DE også.

 

Men istedenfor å drepe hele teknologien så burde de gått tilbake til å la den være en ren lagringsløsning.

Lenke til kommentar

drive pooling er noe jalla dritt. Fungerer fint så lenge systemet funker, men skaper krøll når system disken går ned for telling. da begynner windows å knote ved reinnstallasjon for den vill jo helst slette drive poolen, og legger man til en disk så vil den FORMATERE disken, er ikke alltid jeg kun ønsker å legge til tomme disker. I tillegg var det jo ikke støtte for wd 2T green EARS diskene. lagte også krøll.

 

Nei, liker det at dem har fjernet drivepool, hvis noen trenger å samle alle diskene under en bokstav så kjør jbod via raid kontroller på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Men istedenfor å drepe hele teknologien så burde de gått tilbake til å la den være en ren lagringsløsning.

Det kommer nok aldri til å skje. Når én utviklergruppe får i oppdrag å lage 3 server-versjoner, og det viser seg at DE ikke fungerer 100% på 2 av dem, da er de nesten tvunget til å kaste ut DE.

 

Hadde det vært en egen gruppe som holdt på med WHS 2011, så ville saken ha vært annerledes, men slik ble det ikke. Istedenfor at DE ble innført i flere produkter, så forsvant det helt.

Drept av org-kartet ...

 

da begynner windows å knote ved reinnstallasjon

Du skal ikke reinstallere - du skal kjøre Server Recovery. Not the same.

Lenke til kommentar

kjør jbod via raid kontroller på hovedkortet.

Hva gjør du når hovedkort (m/ RAID controller) går i stykker?

Får du lest data ut av diskene uten å koble dem opp mot et identisk hovedkort?

Så lenge det er samme diskkontroller så gjør en vel det. MEN: Med JBOD har man ikke de samme mulighetene til enkel utvidelse og ikke minst ta bort disker. Dessuten vil et diskkræsj på en disk føre til større tap av data enn kun det som var på den ene disken + at rekonstruksjon av det øvrige blir mye vanskeligere. Den store fordelen til DE er at man kan plugge ut en WHS DE disk, sette den inn i en hvilken som helst pc og hente ut alle filene enkelt (og alle filene er hele og komplette).

 

Vail skulle vel vert omtrent som 2003 utgaven, men oppdatert til 2008 teknologi (EARS disker hadde fungert fint etc). Generelle forbedringer + mulighet til separat systemdisk. Og ikke minst drive extender funksjonen slik den er i 2003 eller bedre. DA hadde dette vært et brukbart produkt, slik det er nå vil veldig mange potensielle kunder bare beholde sin 2003 installasjon.

 

I tillegg var det jo ikke støtte for wd 2T green EARS diskene. lagte også krøll.

Dette hadde med diskdriveren på 2003 og gjøre, hadde ingenting med DE å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva er definisjonen på begrepet "Hjemmenettverk" ?

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor en behøver å skille hjemmet ut som en eget område med behov for egne tekniske løsninger. Standard servere fungerer jo helt utmerket i hjemmet også.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

I tillegg var det jo ikke støtte for wd 2T green EARS diskene. lagte også krøll.

Dette hadde med diskdriveren på 2003 og gjøre, hadde ingenting med DE å gjøre.

Det går fint an å installere WHS på WD 2TB Green.

Etterpå er det bare å kjøre et 'WD Align tool' og Bob's your uncle.

Skal man ha inn flere WD 2TB Green setter man bare jumper 7-8 og that's it.

Lenke til kommentar

Hva er definisjonen på begrepet "Hjemmenettverk" ?

Et nettverk man har i hjemmet?

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor en behøver å skille hjemmet ut som en eget område med behov for egne tekniske løsninger. Standard servere fungerer jo helt utmerket i hjemmet også.

Det er kanskje typisk amerikansk å starte med å spørre "Is it for home or office"? nesten før du har sagt hva det er du skal ha, men dette er en oppdeling som brukes veldig mye, sikkert utfra tanken om at de da "kan hjelpe deg bedre".

 

En standard server fungerer selvsagt utmerket i hjemmet, men veldig få hjem har support-personell som kan ta seg av oppsett og drift. Tanken med WHS var å senke listen såpass at "selv far kunne gjøre det". (Det tar 15 minutter å sette opp en HP MediaSmartServer med 'network shares' og konfigurere backup-oppsett for en klient-PC.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Et nettverk man har i hjemmet?

:roll: ... og de med hjemmekontor ?

 

Tanken med WHS var å senke listen såpass at "selv far kunne gjøre det". (Det tar 15 minutter å sette opp en HP MediaSmartServer med 'network shares' og konfigurere backup-oppsett for en klient-PC.)

Med en standard server og f.eks. TVersity + Subsonic kan du jo dele til PS3, mobiler etc like enkelt.

 

Jeg tror heller at det hele har å gjøre med prisene på MicroSoft lisenser. Det hele er markedssegmenter som man gjerne vil segregere teknisk sett for å tjene mest mulig penger.

 

Det er forresten en uting at ting skal være så enkelt alltid. Folk setter seg ikke inn i hvordan ting funker da går det ofte galt til slutt. Vi kjenner vel alle folk som har mista noen år med bilder (for det var jo bare å plugge til USB disken og legge bildene der...).

 

 

Edit:

Uh, backup av klient PC ? Det er da ingenting på dem når du har en server i huset...

(Om du ønsker å slippe reinstall er det nesten lettere å bruke HDClone eller lignende.)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

FreeNAS er så vidt jeg har skjønt et glimrende alternativ til ferdige kjøpe-NAS-løsninger, og veldig kjekt dersom man allerede har en gammel stasjonærmaskin som kan få nytt bruksområde. Enkelheten kan vel gå litt ut over funksjonaliteten da, som på andre NAS-løsninger. Hadde egentlig tenkt å prøve det delv, men det hadde en utdatert versjon av ZFS på det tidspunktet.

 

Selv kjører jeg FreeBSD på hjemmeserveren. Ingentig som slår ZFS på lagrigsløsninger inntil btrfs er produksjonsmodent, med mindre du blar opp smertelig mange tusenlapper for raid-kort (og selv da har du fortsatt bit-rot risikoen).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... med mindre du blar opp smertelig mange tusenlapper for raid-kort (og selv da har du fortsatt bit-rot risikoen).

Det er bare prioriteringer. Jeg betaler gladelig for (tilnærmet) sikker lagring. Folk betaler pokker så mye for TV, møbler og oppussing generelt. Et par 16 ports SAS/SATA kort er småpenger målt mot f.eks. oppussing av badet.

 

Noen ganger undres jeg hvordan folk prioriterer. Snakka med et vennepar tidligere i uka som har hus til x mill, flott bil og ei hytte. De var innom for å få kopier av mine bilder av deres barn siden de hadde mista alle egne bilder, filmer etc...

Lenke til kommentar

Hva er definisjonen på begrepet "Hjemmenettverk" ?

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor en behøver å skille hjemmet ut som en eget område med behov for egne tekniske løsninger. Standard servere fungerer jo helt utmerket i hjemmet også.

 

Ett hjemmenettverk må være langt enklere å administrere, man kan f.eks. ikke forvente at "normale" personer skal sette opp og drifte raidservere og avanserte backupløsninger.

 

WHS løsningen var derfor genial, sentral backup var enkelt å sette opp, DE gjorde det enkelt å både utvide lagringsplass og duplisere innholdet man måtte ønske.

 

 

Det kommer nok aldri til å skje. Når én utviklergruppe får i oppdrag å lage 3 server-versjoner, og det viser seg at DE ikke fungerer 100% på 2 av dem, da er de nesten tvunget til å kaste ut DE.

 

Hadde det vært en egen gruppe som holdt på med WHS 2011, så ville saken ha vært annerledes, men slik ble det ikke. Istedenfor at DE ble innført i flere produkter, så forsvant det helt.

Drept av org-kartet ...

 

Tror heller ikke at vi får se DE i nåværende form igjen, var mer ett utsagn om hva de skulle gjort for kundenes del. DE fungerte fint for det originale formålet på alle tre serverversjonene, men ikke for de mer avanserte tingene de ville ha med som installasjon av programmer.

 

Men Microsoft har nok ikke skrinlagt selve konseptet, regner med at de jobber med noe nytt som kan dukke opp når vi får Windows Server 2014.

Lenke til kommentar

Kjører selv Windows 2008 R2 på mitt hjemmenettverk med domene. Når jeg har lest omtaler av WHS så må jeg si det høres mye mindre fleksibelt og til dels mer knot enn W2k8R2 standard. Det er såpass enkelt i bruk at jeg vil si det passer for alt fra de minste nettverk og opp til relativt store.

 

Dessuten klarer MS å klusse til ALT de lager som er til hjemmebruk. De skal prakke på brukeren alt mulig ustabil drittprogramvare og tjenester. Helt ubrukelig!

W2k8 er dønn stabilt, rensket for plagsom dritt. Altså betyr det minimalt med frustrasjoner senere

Lenke til kommentar

Dette hadde med diskdriveren på 2003 og gjøre, hadde ingenting med DE å gjøre.

Det går fint an å installere WHS på WD 2TB Green.

Etterpå er det bare å kjøre et 'WD Align tool' og Bob's your uncle.

Skal man ha inn flere WD 2TB Green setter man bare jumper 7-8 og that's it.

Jeg vet, jeg kjører whs med flere ears disker, bruker de som pooldisker da er det jumper som gjelder. Når det gjelder Align tool så var ikke det helt rett frem, for det første må en ha en hacka versjon siden den som standard ikke ville kjøre på 2003 SBS/WHS og for det andre tok det rundt 5 dager å kjøre på serveren til en kompis ;) Forøvrig er 2008r2 meget bra ja!

 

Mitt poeng var bare at trøbbelet/begrensningene/ubeleilighetene med ears-disker overhodet ikke har noe med DE å gjøre.

 

Kjører selv Windows 2008 R2 på mitt hjemmenettverk med domene. Når jeg har lest omtaler av WHS så må jeg si det høres mye mindre fleksibelt og til dels mer knot enn W2k8R2 standard. Det er såpass enkelt i bruk at jeg vil si det passer for alt fra de minste nettverk og opp til relativt store.

 

Dessuten klarer MS å klusse til ALT de lager som er til hjemmebruk. De skal prakke på brukeren alt mulig ustabil drittprogramvare og tjenester. Helt ubrukelig!

W2k8 er dønn stabilt, rensket for plagsom dritt. Altså betyr det minimalt med frustrasjoner senere

Jeg har to 2008r2 servere, en fysisk, en virtuell, jeg har likevel en whs for lagringen. Fleksibiliteten med å utvide plass og slippe å tenke på at "å nei, nå er billedsharet snart fullt igjen" er bare glimrende. Skulle likt å sett drive expander som en rolle en kunne legge til i 2008r2 jeg ;)

Endret av sikotryne
Lenke til kommentar

DE fungerte fint for det originale formålet på alle tre serverversjonene, men ikke for de mer avanserte tingene de ville ha med som installasjon av programmer.

Hæh, installasjon av programmer er trivielt. DE er ikke annet enn volumhåndtering, det har vært på plass i alle andre OS en god stund.
Men Microsoft har nok ikke skrinlagt selve konseptet, regner med at de jobber med noe nytt som kan dukke opp når vi får Windows Server 2014.
Imponert over tålmodigheten din, men hvorfor ikke drite i MS og få alt du vil ha nå. Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...