Gå til innhold

– Det blir ingen internettkrise


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tiltman: Kan ikkje forstå noko anna. For brukarane vil nok dette neppe bli merkbart.

 

Finnes det forresten eldre nettverkskort i PC-er som ikkje støtter IPv6? Vil dei i så fall få IPv4, mens så mange som mogeleg får IPv6?

 

Interfacet er lite å si, det er programvaren som har noe å si. Windows Vista + har god støtte for IPv6. XP har lit dårlig støtte.

 

 

Gleder meg til vi slipper NAT jeg. er INGEN grunn for nat i IPv6 nettverk. de adresse rommene som sluttkunder får klarer de aldri bruke det opp.

det er snakk om et /64 nett (2^64) adresser (128 - 64 = 64 så 2^64)

 

Jeg ser heller ikke noe stort problem i overgang finnes god vertøky for overgang, frks DNS64 og NAT64.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at IPv6 medfører faste IP'er fra våre ISP'er uten at det koster noe ekstra i mnd ?

Oi, det høres bra ut.

 

 

Zeph: støtten for ipv6 ligger ikke i nettkortet.

Det ligger vel hovedsaklig i routeren? OSI modellen viser at IPv6 ligger i lag 3, som da er router/modem. I tillegg må det vel være støtte i programvaren som brukes? Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

At mange hele tiden skal skremme for å tjene penger, eller kun for sporten er vel noe vi bare må leve med. Slik vil det alltid være. Vi husker vel 1999 og spådommene om overgangen til 2000... ;)

 

Spørs vel om de kan tjene like mye på å lure folk til å tro at alt vil stoppe opp ved overgang til ipv6?

Husker i årene før 2000 at det virket nærmest absurd at noen faktisk trodde at en kopimaskin ville slutte å virke om den trodde det var 1900 eller 1980. Kopimaskinen vil vel ikke syntes det er noe rart om det er 1980 eller 1900, den aner jo ikke at det er feil :) hehe. Mange tjente nok mye penger på dette år2000-problemet, men det er vel ikke like mye å hente fra dette, hadde det så vært, ville det nok vært mye mer fokus på problemer som kanskje kunne oppstått ser jeg for meg :)

Lenke til kommentar

Hmm? Alt av dagens utstyr støtter vel IPv6? Eller som ein anna sa det, forskjellen ligg i programvare, ikkje maskinvare.

Det er bare det at mye av det du kanskje ser på som "maskinvare" faktisk inneholder litt programvare. Dette gjelder fremfor alt routere - som må forholde seg til routing mellom ulike IPv4-adresser (Layer 3) -, men også switcher - som må forholde seg til sammenhengen mellom IPv4-adresser og MAC-adresser (Layer 2).

 

Et nettverkskort har bare en MAC-adresse og den ene enden av en Ethernet-kabel å forholde seg til. En hub har det litt verre (- flere porter -), men trenger også bare forholde seg til MAC-adresser.

 

Jeg skal ikke garantere noe, men jeg tviler sterkt på at de fleste routere/switcher som står rundt i de tusen hjem er IPv6-forberedt. Det begynner nå å dukke opp routere på markedet som angivelig skal kunne håndtere både IPv4 og IPv6 samtidig - og de gjør et poeng av å nevne at de er IPv6-klare. D-Link DIR-815 er ett eksempel.

 

Det spørs nok om vi ikke står foran noen glimrende år for nettverksutstyrsleverandørene ...

Lenke til kommentar

Det er bare det at mye av det du kanskje ser på som "maskinvare" faktisk inneholder litt programvare. Dette gjelder fremfor alt routere - som må forholde seg til routing mellom ulike IPv4-adresser (Layer 3) -, men også switcher - som må forholde seg til sammenhengen mellom IPv4-adresser og MAC-adresser (Layer 2).

Og ny firmware vil ikkje fikse problemet?

Lenke til kommentar

Og ny firmware vil ikkje fikse problemet?

Hvis du får tak i det.

 

Jeg ser for meg at D-Link & Co. vil prioritere salg av nye routere som støtter IPv6 fremfor å oppgradere firmware for eldre modeller. De må nok regne med å få en del pepper for det, men hvilke alternativer har man?

De routerne som kan kjøre DD-WRT, OpenWRT, Tomato, etc. kan muligens oppgraderes til å støtte IPv6, men dette har jeg ikke sjekket.

Vanlige switcher er det uansett ikke noe å gjøre med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...