Gå til innhold

Trenger du virkelig antivirus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finner jeg et nytt program jeg ønsker å teste jeg ikke har hørt om tidligere, googler jeg navnet på programmet. Slik har jeg unngått spyware et par ganger.

 

Ellers er det mange som får panikk når virsu/spyware meldinger kommer opp når de surfer eller annet og slår rett av maskinen. Ikke gjør det !!! Svært mange av de skadelige programmene ligger seg i cachen til IE og legger inn et script som installerer dem ved omstart. Kjør heller et program som CCleaner (eller rensk alle temporære mapper manuelt) før maskin slås av eller startes om.

Lenke til kommentar

Hva med virus som spres via reklame, det kan jo også skje på "trygge" nettsider?

 

Det er beskrevet her i 2010.

Problemet er at reklamebannerene kommer fra tredje-parts nettsted og derfor kan en "trygg" side plutselig få infisert reklame om for eksempel samarbeidspartneren som leverer reklame blir hacket.

 

Noen som vet om nettlesere (ev. med plugin) kan sperres for bannere ol. fra andre domener enn siden en ser på ? Det ville jo vært genialt, spesielt når en kjører uten virusbeskyttelse.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Noen som vet om nettlesere (ev. med plugin) kan sperres for bannere ol. fra andre domener enn siden en ser på ? Det ville jo vært genialt, spesielt når en kjører uten virusbeskyttelse.

 

Jeg regner med du troller, men i tilfelle du IKKE gjør det:

 

Firefox, med AdBlock/NoScript/FlashBlock installert. Dette tar 99,9% av alt du ikke vil se, og du kan tillate ting på de nettsidene du besøker som f.eks. trenger javascript, eller Flash.

Lenke til kommentar

Hvor ofte bør man sjekke om man har et virus/trojan-fritt system, holder det med en gang i året?

 

Hvor mange har et to år gammelt antivirusprogram som er gått ut på dato og likevel surfer i den tro de er beskyttet?

 

Hvorfor er det så mye spammail og store botnett?

Lenke til kommentar

Laster selv ned mye rart fra internett fra kamerater og familie daglig, at jeg ikke gidder å tenke over at alt skal være uskyldig programvare. Så derfor har jeg selv MSE installert, og det bruker så lite ressurser at jeg ikke merker det. Eneste gangen jeg har hatt problemer, var da jeg klikket på en random link på MSN, slik at det kom et virus på PC'en. Dette tok dog MSE seg av, og det gjikk fort og enkelt. Så man kan ha en maskin uten anti virus og være redd for å surfe, eller ha anti virus og gjøre hva man vil.

Lenke til kommentar

(...) eller ha anti virus og gjøre hva man vil.

Den holdningen og naiviteten, er viktigste grunnen til at det eksisterer virus. Antivirus er ikke 100% sikkert, man skal ta forhåndsregler, late som man ikke har antivirus og kun bruke det som et sikkerhetsnett. Antivirus er det tynneste og mest usikre kondomet på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...