Gå til innhold

Klar beskjed fra Oracle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite behagelig oppførsel av oracle. Oracle har gjort noen ting i det siste som minner om mindre hyggelige tendenser fra microsoft, intel, og nvidia. Jeg håper ikke de ender opp med å gjøre noen av de større feiltrinnene.

Oracle tradisjonelt har vel ikke vært noe "snillere" enn noen av selskapene du nevner heller. Det er et selskap primært bestående av advokater og økonomer.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av Oracle svekkes for hver dag også. Er vel over og ut for Open Solaris. Synd ikke SUN fikk ut fingeren og frigjorde Java slik de sa de hadde planer om i lange tider før oppkjøpet, da hadde nok verdien vært en del mindre også ...

 

Slik jeg ser det så tror jeg nok uavhengighet er beste løsningen. Eneste jeg stusser litt på er hvorfor MS kom med den reklamevideoen akkurat nå etter at Oracle kjøpte SUN, og etter det ble mye usikkerhet blant utviklere av Open Office. Jeg vet ikke hvor lenge den videoen har vært planlagt, men ser ikke ut til å være lenge, noe som igjen får det til å se ut som om det hele er noe mer planlagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Kanskje er jeg litt forvirret i øyeblikket jeg leser artikkelen, men det står både at det ikke har kommet noe offisielt svar fra Oracle og samtidig at de har kommet med reaksjoner. Disse reaksjonene, er dette da mailer til medlemmer som har lekket ut?

Lenke til kommentar

Kanskje er jeg litt forvirret i øyeblikket jeg leser artikkelen, men det står både at det ikke har kommet noe offisielt svar fra Oracle og samtidig at de har kommet med reaksjoner. Disse reaksjonene, er dette da mailer til medlemmer som har lekket ut?

Ingenting har lekket, transkript av møtet finner du her: http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Community_Council_Log_20101014

 

En annen lett ironisk bi-effekt av dette er at hvis de tre medlemmene som sitter i begge leirene nå slutter i OOo, vil det være kun Oracle-ansatte tilbake i "Open Office Community Council".

Lenke til kommentar

Oracles oppførsel i forhold til openoffice.org har kanskje ikke vært særlig god, men akkurat dette har jeg full forståelse for. Det er helt normalt for firmaer å ikke godta at en person "jobber" for både seg selv og konkurrenten.

 

Samme her, selv om man på en måte ikke nødvendigvis må se de som konkurrenter. Innen åpen kildekode er det fullt mulig å samarbeide mellom ulike miljøer (forker), selv om det ikke er vanlig.

 

Når det gjelder Oracle er "reaksjonene" som jeg venter. Oracle sitter fremdeles tungt forankret i den proprietære verden og har strategisk problemer med en forretningsmodell som også bygger på åpen kildekode. Særlig kombinasjonen av disse to. Derfor har de problemer med å finne en strategi for åpen kildekodeproduktene som er attraktiv for utviklere i åpen kildekodemiljøene. Oracle må løse den strategiske utfordringen relativt raskt, ellers er jeg redd verdien av de åpen kildekodeproduktene de har i sin portefølje kommer til å forvitre.

Lenke til kommentar

Jeg må si det lukter av begge parter i denne saken. På sidene til The Document Foundation står det lite nyttig informasjon om hva Libre Office egentlig er. Hva er/blir forskjellene mellom dette alternativet og OpenOffice. Hvor hensiktsmessig er det egentlig å a flere åpne alternativer til MS Office? Jeg grøsser hver gang åpne foreninger ryker i tottene på hverandre. Det fører stort sett bare elendighet med seg. Jeg tror ikke Oracle er tjent med å kjøre en hard linje her. OpenOffice er ment å være åpent og gratis. Ved å rasle med sablene på denne måten får Oracle et aldri så lite snev av stor, stygg kommersiell drage over seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...