Gå til innhold

Sony blir for varm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gir bildestabilisatoren nevneverdig varmeutvikling i forhold til sensoren? Jeg trodde det bare var fire store batterislukere i kameraer:

 

- LCD-skjerm

- Blits

- Bildebrikken

- Prosessoren

 

Der bildebrikken er den eneste av disse som "bor i" et termisk oppvarmet speilhus.

 

Redigert: Stabilisatoren flytter på et sensorarrangement jeg vil anslå veier noen få gram, mens objektivstabilisering flytter på en linsegruppe med oppheng jeg vil anslå veier flere titalls gram.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kanskje bildestabilisering i optikken ikke er så dum idé allikevel :tease:

*ser for seg en overklokket Sony-speilrefleks med 500gr Arctic Cooling CPU-vifte moddet inn på siden*

Her er det heatpipes og vannkjøling som gjelder! :)

 

Hvis man kjører opp hastigheten på sensorstabilisering-systemet vesentlig kan den fungere som en vifte,ulempen blir da bevegelseuskarphet :D

Lenke til kommentar

Varme sensorer er vell ingen nyhet. Har sett/lest at Canon 7D og en del andre speilreflekser har vært plaget av dette. Noen dSLR har vell bare maks opptak på 10min. e.l.

Flott at Sony advarer brukerne om mulig overoppheting ved filmopptak. De har t.o.m laget en tabell med omgivelses temp. og forventet brukstid før overoppheting.

 

Hvordan blir det med Nikon og Pentax? Kjøper ikke de sensorer fra Sony?

Endret av Haandværkaren:-/
Lenke til kommentar

Varme sensorer er vell ingen nyhet. Har sett/lest at Canon 7D og en del andre speilreflekser har vært plaget av dette. Noen dSLR har vell bare maks opptak på 10min. e.l.

Flott at Sony advarer brukerne om mulig overoppheting ved filmopptak. De har t.o.m laget en tabell med omgivelses temp. og forventet brukstid før overoppheting.

 

Hvordan blir det med Nikon og Pentax? Kjøper ikke de sensorer fra Sony?

 

For CaNikon vil ikke oppvarmingen være et like stort problem da de ikke har stabilisering i huset.

Lenke til kommentar

Varme sensorer er vell ingen nyhet. Har sett/lest at Canon 7D og en del andre speilreflekser har vært plaget av dette. Noen dSLR har vell bare maks opptak på 10min. e.l.

Flott at Sony advarer brukerne om mulig overoppheting ved filmopptak. De har t.o.m laget en tabell med omgivelses temp. og forventet brukstid før overoppheting.

 

Hvordan blir det med Nikon og Pentax? Kjøper ikke de sensorer fra Sony?

 

For CaNikon vil ikke oppvarmingen være et like stort problem da de ikke har stabilisering i huset.

 

De har heller ikke et halvgjennomskinnelig speil fast montert foran sensoren, det må jo redusere muligheten for bevegelse av luften. Luft har jo ikke stor varmekapasitet, men noe betyr det nok.

Lenke til kommentar

Prøvde å søke litt på nettet. Nikon D90, D300, D5000 og D3S kan ikke ta opp HD-video (1280x720) i mer enn 5 minutter. Canon har en grense på 4GB som gir 12 minutter med HD-video (på 550D og 7D). Så siden Sony skrur seg av slik at kameraet ikke blir skadet ser det da ikke så ille ut med 29 minutter i HD i 20 grader på stativ.

 

Forøvrig fant jeg at Canon begrenser SD-opptak til 29:59 fordi EU har en importavgift på nesten 5% for kamera som kan ta opp mer enn 30 minutter med oppløsning 800x600 eller mer. Hvis dette stemmer er det vell grunn til å anta at grensen på 29 minutter i 20 grader uten bildestabilisator kan være en tilsvarende skattetilpasning fra Sony og ikke overoppheting? Så mulig dette er flaut for Sony, men da må da Canon være minst like flau, og Nikon så rød at de er nesten selvlysende :innocent:

Lenke til kommentar

Begrensningen hos Nikon er på grunn av filstørrelse. Den er satt noe lav synes jeg. Den kunne fint ha økt til i alle fall 10-15 minutter uten å være for nær grensen. Jeg har selv hatt min Nikon D90 i LiveView i over én time. Den blir nok varmere under opptak enn om den bare stod i LV. Det må jeg teste litt nærmere.

 

Begrensning i ett opptak har ikke noe med varmeutvikling å gjøre. Folk som filmer mye kontinuerlig vil jo til slutt overopphete kameraet uansett om de tar 5-minutters eller 12-minutters klipp. Hvis dette skulle hatt noe praktisk betydning måtte i det i så fall vært en cooldown time på kanskje 1 minutt før man kunne starte et nytt opptak.

 

Framtidige kamera får vel heatpipes som er koblet til magnesiumchassiset? Og på utsiden lages det noen stilige kjøleribber. Det tror jeg slår an blant menn =)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...