Gå til innhold

Artikkel: Hva mangler i Pentax K-5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde å lage en liste over svakheter/bagateller med K-5 her. Gjengivelse:

 

- Noen vil ha en form som ligner mer på K20

- Noen vil ha 720p 50/60 bps (i tillegg til nåværende)

- Noen vil ha videoene lagret i et mer gunstig format

- Noen vil ha 2 SD-porter

- Noen vil ha SDXC-støtte fra første dag. (Det er lovet i firmwareoppdatering)

- Noen vil ha mulighet for AA i tillegg til Li-Ion-batteri, slik som K-r

- Noen vil ha raskere blitssynkronisering. (Skal vist økes fra 1/180s til 1/250s med ny firmware i forbindelse med nye Pentax blitser som lanseres senere)

- Noen vil ha mulighet til å slå av Dark Frame Subtraction (DFS) ved bulb-opptak.

- Noen vil ha større buffer for seriebilder

- Noen vil ha mulighet for tethering

- Noen vil ha objektivkorreksjon for SMC Pentax-FA 35mm f2 AL GC, SMC Pentax-FA 50mm f1.4 og SMC Pentax-FA* 600mm f4 ED IF

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Har ikke alle kamera implisitt avstandsmåler? I hvert fall om objektivet rapporterer fokusavstand (de fleste objektiv har jo en avstandsskala). Hadde vært artig om dette kunne bli skrevet til raw-filer. Hvor nyttig det er, vet jeg ikke. Støtter GPS, det er merkelig hvor lite vanlig dette er.

En fokusavstandsmåler (i kombinasjon med annen EXIF-info) kunne vært brukt smart til å oppgi i displayet:

 

- fokusavstand

- skarphetsområdet (DOF nær, fjern og total)

- hyperfokalavstand

 

Gjerne med en grafisk avstandsskala.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

1. Kunne bruke blenderringen på gamle objektiver slik at en slipper lysmåling med knapp som nå.

 

 

2. At bildestabiliseringen ikke trenger tid på å komme i gang. Nå må en vente 0,5 til 1 sekund ved utløser halvveis nedtrykket før stabilisering er klar.

 

 

3. Hyper-Program som virker sammen med auto-iso. Det gjør den nemlig ikke på K-7, men får satse på at den gjør det på K-5.

 

 

4. Ikke nødvendigvis K-5 relatert, men.. Så på Adobe sine websider at Adobe har fått alle data for 645 objektiver til å kunne utføre objektivkorrigering i Lightroom og ACR. Pentax bør få ut fingeren og sporenstreks sende Adobe dataene for alle DA-objektiver også.

 

 

5. HDR funksjon som lagrer i DNG-format. De har multieksponering i rå-format så jeg ser ingen teknisk grunn til at ikke HDR-funksjonen også kunne lagret i dette formatet.

Lenke til kommentar

Vil kaste meg på noen av Simens "forslag";

 

Kjekt å ha;

... form som ligner mer på K20

... 2 SD-porter

 

Vil ha;

... raskere blitssynkronisering.

... mulighet for tethering

 

Kan ikke skjønne at de har fjernet muligheten for tethering i K20/K-7 og nå K-5.

Det og høyere sync-hastighet er egenskaper som profesjonelle har stor glede av.

Lenke til kommentar

Vil ha;

... raskere blitssynkronisering.

... mulighet for tethering

 

Kan ikke skjønne at de har fjernet muligheten for tethering i K20/K-7 og nå K-5.

Det og høyere sync-hastighet er egenskaper som profesjonelle har stor glede av.

 

Så du mener at programmer som Helicon Fokus på PC og styring med USB ikke vil fungere. For de som ikke vet det er Helikon fokus et fantastisk program f.eks ved makrofotografering i kontrollerte omgivelser.

Lenke til kommentar
1. Kunne bruke blenderringen på gamle objektiver slik at en slipper lysmåling med knapp som nå.

Jeg kan bruke blenderringen på mine to Pentax-M objektiver fra 1978 (40 og 80-200) med full blenderautomatikk, samt en Chinon 135mm f/2,8 manuell. Men jeg har skjønt at noen eldre objektiver ikke kan gi blenderautomatikk på grunn av tekniske begrensninger i objektivene. (SMC FAJ ?)

 

Kan ikke skjønne at de har fjernet muligheten for tethering i K20/K-7 og nå K-5.

K20 hadde vist tethering, men ikke K-7 eller K-5.

Lenke til kommentar

1. Tethering! - like bra som Canon dvs:

- alle kontroller tilgjengelig fra mac/pc

- rask overføring av raw (< 2-3 sek)

- autofokus/manuell fokus via usb

- liveview via usb (utrolig praktisk)

 

Dette KAN og BØR innføres på K-7 og K-5 via firmware. At de droppet det på de modellene er bare dumt.

 

2. 1/250s+ sync for studio strobe/manuell blitz/pocketwizards

 

3. SR av/på med fysisk bryter, eventuelt automatik slå av om den registrerer tripod. Menyvalg blir alltid glemt.

 

4. Sterkere belysning på tall/symboler i søkeren. I dagslys er det vanskelig å se.

 

5. Live histogram i søkeren

 

6. Innebygget GPS-tagging

 

7. Mulighet for å velge/tvinge bruk av skrue-autofokus på objektiv som også har SDM.

 

8. Uncrippled K-mount. Slippe grønn knapp for å bruke -K og -M objektiv. Matrix metering for alle objektiv.

Lenke til kommentar
1. Kunne bruke blenderringen på gamle objektiver slik at en slipper lysmåling med knapp som nå.

Jeg kan bruke blenderringen på mine to Pentax-M objektiver fra 1978 (40 og 80-200) med full blenderautomatikk, samt en Chinon 135mm f/2,8 manuell. Men jeg har skjønt at noen eldre objektiver ikke kan gi blenderautomatikk på grunn av tekniske begrensninger i objektivene. (SMC FAJ ?)

 

Nei, det kan du ikke :)

 

Ingen nekter deg å skru på blenderringen og trykke på utløserknappen, men du får ikke rett eksponering i nedblendet tilstand. Med -K eller -M objektiv i andre enn M-modus får du spotmetering i vidåpen tilstand. Når du tar bildet blender kameraet ned objektivet ved å stramme en fjær, men bruker lukkertiden det regnet seg frem til i vidåpen tilstand. Siden kameraet ikke vet hvilken blender som brukes, kan det heller ikke tilpasse lukkertid.

 

-K/M/skrumount objektiv i M-modus med grønn knapp for å ta lysmåling = rett senterveid/spot metering

 

-K/M objektiv vidåpent i AV-modus = rett spot/senterveid måling

-K/M objektiv nedblendet i AV-modus = undereksponering

 

-skrumount-objektiv i AV-modus (med objektiv i manuell/nedblendet/stop-down tilstand) = rett senter/spotmåling

 

-K/M objektiv med defekt blender som alltid er vidåpen = rett spot/senterveid måling

-K/M objektiv med defekt blender som henger på nedblendet tilstand = ca rett spot/senterveid måling om det er nok lys (men mørk søker som med nedblendet skrumount)

 

I tillegg er det firmwareforkrøplet til å ikke gi oss matrix metering på annet enn -A eller nyere objektiv.

 

FAJ fungerer forøvrig utmerket sammen med Pentax DSLR, men ikke på gamle filmkamera. Motsatt problem.

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg bruker stort sett Av-modus og har trodd at nedblending på Pentax-m fungerte bra. Jeg tok en liten test nå og det viser seg at objektivet gir rett lysmåling uansett hvordan blenderringen står, men til gjengjeld viser det seg at det er full blenderåpning til en hver tid uansett hva ringen står på. Det er to ting som avslører dette: samme dybdeskarphet og lukkertid uansett blenderinstilling. Objektivet blender fint ned når jeg har det av kameraet, men altså ikke på kameraet. Problemet må være at den lille spaken som kameraet endrer blender med trolig blokkerer nedblending. Merkelig at jeg har gått rundt og trodd at dette fungerte. Muligens fordi jeg stort sett bruker Av-modus og de manuelle objektivene som regel på eller ved største blender. Takk for oppklaringen.

Lenke til kommentar

GPS, GPS, GPS! Det finnes i ALT av mobiltelefoner og i veldig mange kompaktkamera. Hvorfor er det ingen som slenger det inn i et speilrefleks? Ting skal skje automatisk, det er ikke holdbart å måtte gå inn på et kart hver gang, eller ha en ekstern GPS liggende i lomma. Jeg vil heller ikke bruke opp blitzplassen min. Jeg vil det skal skje uten at jeg tenker på det så jeg har det alltid, uansett. DET er jeg villig til å betale mye for. Det er verdt timesvis med arbeidstimer som ellers blir brukt til tagging av bilder. Pentax er jo reisefotografenes drømmekamera mtp på størrelse. Synes ærlig talt de kunne kommet med en versjon med GPS i tillegg om ikke annet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...