Gå til innhold

Canon kikker i glasskulen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm... skeptisk.

 

Visjonen har ganske lite med kameraet å gjøre uansett, kanskje bortsett fra en utvikling av CCD brikkene.

 

Et 10-5000mm betinger enten at CCD brikkene etterhvert blir ekstremt lysfølsomme uten å produsere noen form for støy eller nye revelusjonorende måter å behandle/produsere glass på.

 

Edit;

Et annet hinder er kanskje dagens omsetning av objetiver. Kan ett objektiv gjøre alt er det mange som mister mye butikk. Det i seg selv gjør slike ting vanskelig å gjennomføre.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det virker som en del av det visjonære bryter med fysiske lover. Særlig det med ?-5000mm zoom, teoretisk lysmengde og rask nok lukkertid til video. Det samme gjelder stabilisering som skal fjerne behovet for stativ ved lange eksponeringer også. En elektromekanisk gyro kan jo potensielt motvirke noe bevegelse, men den må være ekstremt tung eller henge i løse lufta av seg selv. Høres litt ut som da man i 1969 fantaserte om å bo på månen i år 2000.

 

Men vi får ta fram artikkelen om 20 år og le eller måpe av framsynthet.

Lenke til kommentar

Atomdrevne svevebiler og kollektiv romfart. Ett stykke optikk som kan gå fra fisheye til teleskop på et blunk og har hele makrobildet med horisonten en kilometer borte i fokus samtidig som distortion er lik null over hele spekteret og alt i en håndholdt pakke? Tviler. I så fall må optikken gjenoppfinne hjulet sitt fullstendig.

 

Og med den stabiliteten de sikter til, eneste mulighet er at bare en midtre del av brikken brukes til vanlig mens bildesirkelen sveiper innefor lealausheten tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Hvis de legger opp til mye digital zoom så betyr det veldig mange megapiksler. Noe som betyr fysisk små piksler, lite lys per piksel og mye støy på pikselpeep nivå (= mye digital zoom).

 

Ja, men i denne brave new world er jo alt vi lager/spiser/bruker på et "kvante/nano" nivå der atomer puttes oppå atomer, og alt er mulig, må vite new_yes.gif

Lenke til kommentar

Hvis man tar utgangspunkt i en liten bildebrikke blir jo dybdeskarpheten stor. Kombiner det med en rask serie med bilder hvor fokus flyttes fra nærgrense til fjerngrense i predefinerte trinn (i fryktelig høy hastighet), så kan man nok få alt i fokus. Hvis bildene så settes sammen basert på høy kontrast kan nok alt være i fokus i samme bilde.

 

Men å få lys nok til å ta mange bilder per bilde for video på en liten bildebrikke med høy oppløsning i dårlig lys og få skarpe detaljer og lite støy høres ikke enkelt ut, selv før man tar med circle of confusion i beregningene.

 

Om man går for en liten bildebrikke mister man jo også muligheten for selektiv fokus, og hvis designet skulle stemme mister man jo også den lille størrelsen til dagens kompaktkamera. Tror kanskje 24-240mm i en liten størrelse er mer aktuelt på ferie enn ?-5000mm i speilrefleks-størrelse.

 

Men tiden får vise :-)

Lenke til kommentar

De kan da ikke seriøst tro det. Linser kommer alltid til å være store pga det trengs fysisk plass for å få til mye zoom, autofokus og god kvalitet. Syns ikke objektiv har forandret seg noe særlig hva størrelse og slikt angår på mang tiår. Husk at objektiv fra 70-tallet kan være vel så gode optisk som dagens objektiv, de har bare litt mindre av den nye teknologien når det kommer til autofokus, coating o.l.

 

 

Knapper og brytere hører fortiden til - du kommuniserer selvsagt med kameraet gjennom et trykkfølsomt grensesnitt. Dette åpner også for at kameraet har en glatt og kurvet overflate.

Nei, vær så snill og ikke gjør alt til trykkfølsomt! Vi LIKER knapper! Til veldig mye er det knapper som passer best!

 

Jeg ergrer meg hver dag over at jeg kjøpte komfyr med touch! Argh...

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei, vær så snill og ikke gjør alt til trykkfølsomt! Vi LIKER knapper! Til veldig mye er det knapper som passer best!

Moderne veit du... men jeg er skjønt enig. Designavdelinger har ofte en tendens til å overprioritere tidens mote i forhold til det praktiske. Folk flest liker dessuten å bli lurt siden mote er en sånn "må ha" ting.

Lenke til kommentar

20 år frem i tid :hmm:

 

Tror nok at sensorer og optisk konstruksjoner er på et helt annent nivå en de vi er vant til i dag.

 

Det blir jo forsket på linseglass som forandrer de optiske egenskaper individuelt "bla.veskefylte" ,og sensordesignen vil nok være på et helt annent nivå/oppbygging en dagens sensorer.

 

Om 20 år er nok mer interessert i kvaliteten på gamlehjem :)

Lenke til kommentar

Håper det ikke går som det der. Jeg liker litt tekniske begrensninger for å tenke kreativt. 10-5000mm med fiskeøyemodus og makrofunksjon og stabilisator og potensielt uendelig dybdeskarphet hadde vært praktisk, men så fryktelig late vi hadde blitt av det. (Ikke fordi jeg er reaksjonær og konservativ og sånn, det er bare snakk om helt personlige preferanser vedrørende arbeidsmetoder)

 

Forøvrig ville ikke fravær av fysiske knapper på kameraer for avansert bruk fungert i det hele tatt, med mindre man kunne styrt dem med tankekraft eller noe sånt; det å kunne føle seg fram og finne knapper og brytere mens man ser helt andre veier enn ned på kameraet (som, for eksempel, gjennom søkeren - men det er kanskje ikke nødvendig med denslags trivialiteter på framtidens kameraer? :p)

Lenke til kommentar

Håper det ikke går som det der. Jeg liker litt tekniske begrensninger for å tenke kreativt. 10-5000mm med fiskeøyemodus og makrofunksjon og stabilisator og potensielt uendelig dybdeskarphet hadde vært praktisk, men så fryktelig late vi hadde blitt av det. (Ikke fordi jeg er reaksjonær og konservativ og sånn, det er bare snakk om helt personlige preferanser vedrørende arbeidsmetoder)

 

Forøvrig ville ikke fravær av fysiske knapper på kameraer for avansert bruk fungert i det hele tatt, med mindre man kunne styrt dem med tankekraft eller noe sånt; det å kunne føle seg fram og finne knapper og brytere mens man ser helt andre veier enn ned på kameraet (som, for eksempel, gjennom søkeren - men det er kanskje ikke nødvendig med denslags trivialiteter på framtidens kameraer? :p)

 

Om ikke med tankekraft, så kanskje med øyet.

Jeg har et Canon EOS 30 (2000-04) med øyestyrt fokus. Når jeg f.eks. kikker til venstre i søkeren, så velger kameraet fokuspunktet til venstre.

Det er sikkert mulig å utvikle dette slik at om en kikker på blenderverdien i søkeren så er den den som justeres når en skrur på pekefingerhjulet. Og tilsvarende når en kikker på ISO, lukker, hvitbalanse osv.

 

Forøvrig så er det Canon ser i glasskulen veldig langt fra hva jeg ønsker meg av et kamera.

Om ikke Canon rimelig kjapt hoster opp et systemkamera jeg kan bære i jakkelommen, så går mine penger til en annen produsent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det bare spørs om jeg får tak i nye kamerahus som støtter K-fatningen om 20 år.

Å, det er vel alltids noen som ser økonomien i å produsere noen ringer. Jeg antar CCD'ene er så gode om 20 år at lystapet ikke har allverdens betydning.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvis dagens sensorer klarer å fange opp rundt 10% av lyset så sier det seg selv at framtidige sensorer aldri kan fange opp mer enn 10 ganger mer lys på samme areal. Hvis man samtidig øker antall megapiksler med 10 ganger så får hver i teorien bare maksimalt like mye lys som i dag. Sensorer uten fargefilter blir nok uansett bare en nisje. Jeg skulle gjerne hatt en sort/hvitt-sensor selv hvis det ikke kostet meg alt for mye. Tenk den høy-ISO ytelsen :dribble:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Alt i fokus

Canons fremtidskamera har kjapp autofokus, og mulighet for at alt i bildet er i fokus.

 

Hva menes med dette? Ingen DOF? Høres kjedelig ut syns jeg...

 

Kan godt være at man kan få noe i fremtiden hvor glassene kan endres på inni kameraet slik at dette er mulig (10-5000mm, macro, fisheye osv...), men jeg er rimelig sikker på at det vil måtte kompromisse på kvalitet...

 

Har liten tro på dette, særlig med tanke på hva et slikt kamera ville måtte koste! Hvem ville kjøpe andre Canon produkter, om man har ett produkt som gjør alt?

Endret av Epp
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...