Gå til innhold

Muligens full pott for IE9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
foruten IE der den fort vekk har sett ut som et takras.
Det gjelder å holde tunga rett i munnen, ikke å svelge den :mrgreen:

Dette er en vanlig talemåte i noen østlandsdialekter... ingen skrivefeil altså.

 

Forøvrig liker jeg at IE fokuserer på kompatibilitet, selv om det er litt komisk å lage en egen test som understreker at IE ikke gjør det samme som de andre browserne på markedet.

Lenke til kommentar

Må si jeg er skeptisk. De hadde samme type lovnader for IE8 i sin tid, og det har vist seg å være en takras-browser i samme stil som tidligere. IE7 og IE8 har mer forskjeller enn Opera/Firefox/Chrome har mellom hverandre, og IE8 er fremdeles en browser man må spesialtilpasse til, etter å ha fått alt til å virke i de andre (non-IE) browserene.

Lenke til kommentar

Må si jeg er litt skepsis da kilden er nokså subjektiv, og ikke første gang store ord blir lovt. Håper dette viser seg å stemme, og ser frem til å lese den kommende testen når produktet er ferdig.

 

Denne artikkelen kom til å få meg til å tenke på en eller annen nettlesertestside. Husker ikke navnet på den, kanskje noen her vet adressen. Jeg tenker ikke på Acid-testen, men en annen side som viser hvor godt nettleseren din støtter HTML5.

 

EDIT: Fant den, det er http://html5test.com/

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

http://www.withinwindows.com/2010/06/02/browsers-re-tested-in-the-internet-explorer-testing-center-different-results/

 

Fra første kommentaren der:

I suspect they are doing the same here… showcasing tests they know IE will ace.

 

So I just popped on over to a few independent benchmarking/testing sites.

 

IE9 preview scores a 19/160 at http://html5test.com/, while Chrome trunk gets 135 (Chrome Dev, being older, somehow gets 142). To be fair they’re going to update their tests there so we’ll see. But IE does clearly fail to skew the “Coming Soon” box at the bottom as Chrome correctly does.

 

I also hopped over to Peacekeeper (google it, it’s a browser benchmark suite). Chrome Dev scores 9106 for me, Chromium trunk 8395 (both setting high scores for my machine), and IE9 2357. IE9 even has a handicap applied; Peacekeeper does not run canvas tests for IE and doesn’t even factor in the 0 scored in to the results, which I really think they should do, since otherwise IE’s scores are inflated. Of course for IE9 it should actually run the tests, it doesn’t look like it did.

 

Both Chrome Dev and Chromium trunk pass Acid 3 flawlessly with 100% and perfect rendering, although Acid 3 complains test 69 was “less than perfect” though it passed. IE9 scores 68. A big improvement from IE8 but still not close.

 

Isåfall holder de på med akkurat det samme de gjorde med IE8 når den ble lansert. Ikke overrasket, og ikke imponert.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Litt resultater:

 

Her gjør Chromium (5.0.342.9) det nokså bra på HTML5-testen med 137 av 160, og 100 av 100 på Acid 3 test.

 

Opera (10.10) får 38 av 160 på HTML5-testen, og 100 av 100 på Acid 3 test.

 

Firefox (3.6.3) får 101 av 160 i HTML-testen, og 94 av 100 i Acid 3 test.

 

Operativsystem: Ubuntu 10.04.

Lenke til kommentar

For å sitere en side jeg kom over:

 

The test-cases have been carefully chosen by Microsoft to give them a 100% success-rate on all test-categories.

Therefore, we'll also present shameless results from tests which have been carefully selected to give the results that the PR department has demanded.

Lenke til kommentar

Hva Microsoft kommer med her er i realiteten løgn og fanteri. Hadde noen av oss solgt produkter med slike opplysninger, så hadde vi fått bot for villende og feil markedføring.

 

Så er det dette nivået Microsoft skal legge en ikke lansert nettleser på, så vil faktisk utviklingen av nettet fremdeles bli forsinket med mangfoldige år. Min anbefaling er at man enkelt å greitt anbefaler en hver å slutte med å bruke IE, IE9 ser ut til å bli en hemsko mot resten til de grader, jf canvas, men også enkle CSS funksjoner som border-radius, transform etc (som alle alternativene har på plass).

Lenke til kommentar

"Internet Eksplorer har tross alt en ganske solid posisjon på markedet"

Heter det ikke Internet Explorer?

 

I hvertfall syntes jeg dette høres bra ut med så god støtte :)

 

Den har faktisk ikke god støtte - støtten slik vi kan teste på Acid3 og html5test ved hjelp av previewversjonen er helt elendig. De har bare valgt ut de deltestene de klarer - skikkelig HTML5 støtte krever at man kjører 160 - 200 testobjekter - ikke bare et utvalg.

 

Nå kan det også skyldes testsidene, men skal Microsoft være troverdige - så får de la CSS3.info, acid.org og html5test kjøre testene for de. Må eller korrige med selv på forrige, IE9 støtter border-radius, men ikke transform.

Lenke til kommentar

Kommentar fra en slashdot post:

 

The reason why most tests failed with browsers other than IE:

 

1st) Since HTML5 is still in a very early state, many browsers (AKA Webkit, Gecko, Presto) used prefixes for most tags and CSS properties. Example: round borders is -moz-border-radius in gecko, and -webkit-border-radius in Chrome. Some latest versions have taken some out of beta and also read border-radius, but most still don't. IE obviously uses border-radius, and that's why other's don't work.

 

2nd) The JS is tricky at best. Go and check it out. Lots of lines of code to perform a simple task, and those lines are carefully selected to fail in other browsers. I downloaded the tests, and they work on ALL browsers (I tested Chrome, Firefox and Opera, all on GNU/Linux, all on their latest version). That JS was crafted to fail on all browsers and work only on IE

 

3rd) I took the time to run the source of many of their scripts through the W3C validator. Most scripts have several warnings, some errors, etc. They DO NOT VALIDATE.

 

4th) The tests aren't really HTML5. Only the HTML5 tests are actual HTML5, the others are XHTML 1.0 strict ... except they are not, because they use HTML5 styles and tags, and they do not validate. Validator says: The document located at was tentatively checked as XHTML 1.0 Strict. This means that with the use of some fallback or override mechanism, we successfully performed a formal validation using an SGML, HTML5 and/or XML Parser(s). In other words, the document would validate as XHTML 1.0 Strict if you changed the markup to match the changes we have performed automatically, but it will not be valid until you make these changes.

 

It's microsoft ... never forget about that. This is business as usual.

 

Har ikke sjekket hvor korrekt den kommentaren er, tho.

Lenke til kommentar

Kort oppsummert er denne testen laget av MS med for å teste nøyaktig det de vet IE9 støtter for å kunne selge denne gode nyheten. Den sier oss ingenting om hvor bra IE9 faktisk er på HTML5.

 

Det er lov å håpe, men etter IE6, IE7 og IE8 er jeg ingen optimist ;)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Alle slike nyheter må tas med valgfri mengde salt. Skal jeg vinkle det positivt, så blir det "IE9 er ikke ferdig enda, dette har vi fått til frem til i dag, nå er det bare resten igjen". Så får vi vente å se om de har klart å stake ut en fornuftig kurs, eller om det blir mer MS surr som med tidligere IE versjoner, når IE9 blir lansert.

Lenke til kommentar
Hva Microsoft kommer med her er i realiteten løgn og fanteri. Hadde noen av oss solgt produkter med slike opplysninger, så hadde vi fått bot for villende og feil markedføring.

Jeg vil gå litt nærmere i sømmene på setningen i artikkelen:

Støtter det meste du skulle trenge, om man skal tro Microsoft selv.

I og med at Microsoft mener man ikke trenger stort annet enn Microsoft-produkter så betyr det bare at IE9 støtter Microsofts egne saker. (Silverlight, "HTML" for IE6 ++)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...