Gå til innhold

Guide: Ta supre bilder i snøen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin guide det her. Har selv ikke brukt stort annet en "Automatisk" på kameraene mine i de siste åra, men etter at jeg fikk et speilrefleks kamera har jeg begynt å bruke de manuelle modusene mye mer.

 

Tror denne guiden hjelper meg en del, er alltid fint å få oppsumert litt :)

Lenke til kommentar

For oss med speilrefleks (D300 i mitt tilfelle), fins det noen kjapp måte å sette hvitbalansen i snølandskap på uten å gjøre det i RAW i ettertid? Utenom gråkort?

Hvitbalansen vil jo ikke være den samme for all værforhold selv om det er snø på bakken. Så må nok bare prøve deg fram gitt. Selv tar jeg alt i RAW, så kan jeg bare endre på det i ettertid om jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Tips ang varmen og batterier.

 

Er du som meg og liker å ha alt i ryggsekk så anbefaler jeg at du tar en tur til Clas Ohlson. Der kjøpte jeg slike "lommevarmere", disser varer i flere timer (5 tror jeg), og kan gjennbrukes. Jeg la 1-2 stk i sekken nær der jeg hadde reserve batterier. Og nær selve kamerahuset.

 

Holdt sekken god og varm.

 

 

EDIT, okay jeg ser de har ikke de gjennbrukbare lenger, men disse andre her varer i 8 timer, og er bra pris!

 

ENDA EN EDIT: Joda de hadde de likevel, men vare bare ca 30minutter.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

TaraldR:

På Nikon kameraer kan du sette hvitbalansen riktig på forhånd ved å ta bilde av et medbrakt hvitt ark/tørkle e.l. På canon på du først ta bildet og så hvelge det bildet som basis for manuell hvitbalanseinstillinger mens nikon er litt smartere og gjør dette i en og samme operasjon. Jeg liker Nikons løsning best (selv om jeg er canon mann...) men vet andre liker uansett å ta bildet av et hvitt ark slik at man kan ordne alle bildene i en serie utifra det i Lightroom senere.

Personlig setter jeg alle bildene i RAW slik at jeg kan sette hvitbalansen i etterkant. Som andre påpeker vil hvitbalansen endre seg fra minutt til minutt (med skyer, lokasjon etc) så litt tid i etterkant til å finne rett hvitbalanse kan gjøre underverker for bilder. Typisk får man alt for brune bilder inne/sent på kvelden/natt mens utebilder med sterk sol/stranden/snøen blir veldig blå.

Jeg vil oppfordre deg til å la påsken i år blir påsken du tar bildene i RAW og jobber litt med hvotbalansen. Du vil aldri igjen ta bilder i jpg!

Lenke til kommentar

Jeg vil oppfordre deg til å la påsken i år blir påsken du tar bildene i RAW og jobber litt med hvotbalansen. Du vil aldri igjen ta bilder i jpg!

 

Med dagens minnekortpriser og stor kapasitet samt rimelige eksterne harddisker finnes det jo ikke et eneste argument for ikke å bruke RAW. Personlig bruker jeg RAW + jpg. Det siste greitt for litt rask deling av bilder i diverse sammenhenger.

 

Ellers var det fine og enkle tips i artikkelen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg bruker det universale knepet med å låse eksponeringen mot himmelen. Da pleier resultatet bli bra med snø også.

 

Er for ordens skyld en "jpeg-mann" ^_^

Lenke til kommentar

Kom ikke denne guiden litt seint?

 

Eller utrolig tidlig?

 

 

Kjekke tips uansett =)

 

Du kan bruke mye av de samme teoriene når du skal fotografere på en tindrende hvit sandstrand i knall solskinn. Selv om det kanskje ikke er så mange av dem i vårt land så drar vel noen til land der disse strendene finnes...

 

:)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...