Gå til innhold

Høring om norske domenenavn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke foreslått endringer knyttet til såkalte forbudte/reserverte domenenavn eller det såkalte geografiske navnetreet så langt jeg vet. Kommunenavn og geografiske steder innen en kommune er det kun kommunen som kan registrere så lenge de finnes i denne listen. Dette kommer nok aldri til å endres på.

Lenke til kommentar

Syns det høres ut som en helt grei endring.

Men da håper jeg det blir en slags kontroll på at personene som registrerer dem faktisk er norske (fast adresse i norge/norsk statsborger), slik at ikke en utenlandsk gruppe kan kjøpe opp en haug av fine domener for så og selge dem videre til skyhøye priser.

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk ikke kommet noen endring, Norid gjennomfører bare en høring der et spørsmål er om privatpersoner skal kunne registrere domener under toppdomenet .no. Anbefalingen fra Norid er faktisk at privatpersoner ikke skal kunne registrere domener under .no, men kun under .priv.no. Denne anbefalingen er basert på anbefalingen til Norpol

 

Spørsmålene Norid stiller i tilknytning til høringen er.

Vi ber spesielt om kommentarer til følgende spørsmål:

➊ Er du enig i at ordningen med kategoridomenet priv.no videreføres, og at privatpersoner ikke skal registrere domenenavn direkte under .no?

➋ Er du enig i at det ikke skal kreves at søkere under priv.no dokumenterer rettigheter til navnene de søker om?

➌ Er du enig i at det skal finnes en kvoteordning også under priv.no og at kvoten settes til fem domener?

➍ Er du enig i at overgangen skal gjennomføres etter de samme prinsippene som ved tidligere overganger, det vil si at det ikke gis fortrinnsrett og at loddtrekning benyttes?

 

Igjen ser vi et eksempel på klipp og lim journalistikk som faktisk misser på sentrale poenger.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket (for få måneder siden) var subdomenet priv.no stengt for videre registrering inntil avklaring av et-eller-annet. Kanskje det var det denne høringen skulle utrede, men jeg fikk i hvert fall ikke lov å registrere noe på priv.no.

Lenke til kommentar

dette må være under ordenede former slik at ikke hvem som helst kan få dommenavn som blokerer for andre sine muliheter. problemer kan nok likevel opstå. f.eks når et firma bruker samme navn som et privat (etternavn)navn eller når fler personer vil bruke samme navn som tilfeldigvis er det samme etternavnet. f.eks så er jo olsen og johansen ganske vanlig her i Norge. det vil ikke gå bra hvis flere personer ønsker å registrer "olsentransport" eller "snekkerolsen"

Lenke til kommentar

Brødteksten er missvisende, det er ingen åpning, kun en høring.

Reagerte også når jeg så overskriften på VG. Trodde jeg hadde missforstått når jeg leste igjennom høringen første gang. Men VG som ville sjokkere.

 

Håper det blir som det er nå, egentlig. Men samtidig er det såpass lett å komme seg rundt at alle som ønsker .no domene får det, så da kan det vel likegodt gjøres likt for alle.

Lenke til kommentar

Det går svært bra faktisk, da det generelle prinsippet er først til mølla. Systemet foregår i dag i svært ordnede former, alle søknader om domenenavn må skje gjennom aktører som har en rettighet til å registrere domenenavn (registrarer), som sender søknadene til Norid, hvor disse behandles kronologisk.

 

Unntaket er om du kan dokumentere klare rettigheter til navnet, f.eks. varemerke eller omfattende bruk, dvs innarbeidet på et nivå som varemerke. Men det hjelper ikke om man skulle hete Olsen.

Lenke til kommentar

Er redd dette vil gjøre det mye vanskeligere for Gründere å finne ledige domenenavn... Pluss de domenehaiene som via brreg ser hvilke selskap som nettopp er opprettet og kjøper domenet som de nyopprettede selskap da hadde planlagt å kjøpe... ?

 

Relatert til domenehaier har det ingen betydning om privatpersoner kan registrere direkte under .no. I og med at en eventuell slik mulighet vil avgrenses til 5 domener, vil domenehaier bruke dagens metode uansett.

 

Grundere vil nok få færre tilgjengelige domener, eller man må være mer kreativ i navngivingen av sitt selskap. Men i Sverige, Danmark og Finland er det faktisk bare ca 1/4 av domene som er private, slik at den tilgjengelige mengden ikke er så mye redusert.

 

Og igjen må jeg påpeke at NORID (NORPOL) faktisk anbefaler at man ikke skal ha muligheten til private domener under .no.

Lenke til kommentar
Dagens priv.no-registreringer drives videre

Til et nytt regelverk er på plass, vil Norid stå for driften av kategoridomenet priv.no slik at de registreringene som finnes i dag kan opprettholdes. I denne overgangsperioden vil det ikke være mulig å registrere nye domenenavn under priv.no.

Sitatet over er tatt fra NORID og jeg leser det slik at fram til høsten vil ingen privatpersoner (uten foretaksnummer) kunne registrere et nytt domene på verken subdomenet priv.no eller .no.

 

Men etter reglene er avklart så vil man kunne registrere seg på priv.no eller .no domenet.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt korrekt. Korrekt ser som følger.

  1. Priv.no har aldri krevd organisasjonsnummer, og man har aldri kunnet registrere noe med organisasjonsnummer på priv.no
  2. NORID har stoppet mulig ny registering fram til høringen er gjennomført og beslutning om hvordan reglene skal være videre. Dette er blant annen en konsekvens av at den som forvaltet priv.no på vegne av NORID la inn årene.
  3. NORID har ikke konkludert med om privatpersoner skal kunne registrere domener under .no
  4. NORPOL (NORID's rådgivende organ) har anbefalt at privatpersoner ikke skal kunne registere domener under priv.no
  5. Hele høringens hensikt er å få synspunkter på NORPOL's anbefaling før NORID gjør en endelig beslutning

 

Altså kan man si som sikkert at det vil bli mulig å registrere private domener på priv.no. Om det vil bli mulig direkte under .no vet vi ingenting om i dag.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

minine mening ( som sikker ikke betyr noe) er bl.a. at de firmanene som idielt set kunne komm til å ha bruk for det samme domen navnet (samme som firmanavnet) burde på en eller anne måte kunne dele på domenet.

 

dette for begrense forviringen når man søker opp hjemmesider til forskjelige firmaer.

 

jeg vet ikke helt om der fostå hva jeg menete ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...