Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Endring i kjøretøyforskriften.. hvem visste dette?


gxi

Anbefalte innlegg

Ganske nøyaktig 9. september 2008 ble det lagt inn en endring i kjøretøyforskriften, som for meg virker å være en endring som påvirker mange..

 

Her er hele endringen: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...80919-1034.html

 

Jeg tror de fleste kjenner til Kjøretøyforskriften § 13-1 kapittel 6, som er den som tillater en å endre hjuldimmensjonen uten ny godkjenning (bl.a med disse 5%-reglene).

 

Denne er nå opphevet! Dersom en bruker dekk og/eller felg som er produsert etter 1. januar 2010, så gjelder ikke disse reglene lengre. Dvs. at man er låst til de(n) dekkdimmensjonen(e) som står oppført i vognkortet, såvidt jeg kan se det.

 

Dette er vel noe som folk ikke vil bli klar over før de første er blitt bøtelagt for regler som ingen kjenner til at eksisterer fordi det eneste stedet man kan se den er om man leser lovteksten med jevne mellomrom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ganske nøyaktig 9. september 2008 ble det lagt inn en endring i kjøretøyforskriften, som for meg virker å være en endring som påvirker mange..

 

Her er hele endringen: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...80919-1034.html

 

Jeg tror de fleste kjenner til Kjøretøyforskriften § 13-1 kapittel 6, som er den som tillater en å endre hjuldimmensjonen uten ny godkjenning (bl.a med disse 5%-reglene).

 

Denne er nå opphevet! Dersom en bruker dekk og/eller felg som er produsert etter 1. januar 2010, så gjelder ikke disse reglene lengre. Dvs. at man er låst til de(n) dekkdimmensjonen(e) som står oppført i vognkortet, såvidt jeg kan se det.

 

Dette er vel noe som folk ikke vil bli klar over før de første er blitt bøtelagt for regler som ingen kjenner til at eksisterer fordi det eneste stedet man kan se den er om man leser lovteksten med jevne mellomrom?

jeg har lst gjennom begge linkene dine og ser det står:

§ 13-1 nytt nr. 6.0 skal lyde:

6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010.

 

det jeg da blir sittende med er: men hva gjelder for nyere dekk/felg?

 

hvordan vil det påvirke eldre biler? eller rettere sagt hjul med "gammel" felg og nye dekk?

tenker på punkt C her:

c)Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

den snakker jo ikke om dekk og felg men om hjul.

Lenke til kommentar

Poenget her at hele kapittelet som _tillater_ bytte av felg/dekk til annen enn original dimmensjon (som står i vognkortet) er blitt ugyldigjort for dekk/felg produsert etter 1.1 2010. Såvidt jeg ser det så vil de som har hatt annen dimmensjon enn originalt kunne beholde dette helt til de bytter enten felg eller dekk.. altså til dekksettet er utslitt i praksis. Jeg regner med at å skrive dekk/felg slik kan tolkes slik at dekket og felgen er separat, altså et dekk fra etter 2010 må være dimmensjonen i vognkortet, men kan i teorien settes på en felg fra før 2009 som er uoriginal dimmensjon på (men det vil jo være vanskelig å få til, annet enn evt. bredden på felgen kan være forskjellig samtidig som dekket har original bredde).

 

Jeg kan ikke se noe annet enn det basert på egne tolkninger. Vet ikke hva SVV vil si her..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan være at det må inn i vognkortet (men med papirer på det skal det vel ikke være noe problem akkurat det). Min bil har èn dimmensjon skrevet som "Std. dekkdimmensjon" og to andre skrevet som "Alt. dekkdimmensjon". Altså totalt 3 forskjellige dimmensjoner bilen er godkjent for i vognkortet som fritt kan velges mellom. Disse tre dimmensjonene er de bilen kan leveres med originalt (15", 16" og 17" felg).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tror noen har misforstått litt...

§ 13-1. Generelt om hjul, dekk - 6.1 c) er ikke endret! 6.1 e) er endret, men denne omfatter ikke dimensjoner og rulleomkrets. Det er ikke nevnt noe som helst om dimensjoner og rulleomkrets i endringen.

 

§ 13-1. - 6.1 c) lyder fremdeles:

"Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten."

Lenke til kommentar

Hva er det som tyder her på at 6.0 ikke gjelder for alt under 6.?

 

6. Bytte av dekk/felg

6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010.

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

...

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Skrivet er slik å forstå (som alle lovendringer) at paragrafer og punkter som ikke nevnes, forblir uendrede med mindre det står spesifisert i endringen at de frafaller.

 

Forskriften er den samme, med unntak av endrede punkter..som forøvrig betyr veldig lite for personbileiere ;)

Lenke til kommentar

Nå er det ikke snakk om at de fjernet, men at det er lagt til ei linje øverst i kapittelet som forteller at kapitellet såvidt jeg kan se gjelder for felg/dekk produsert før 1. jan 2010. Selve teksten er ikke endret, men siden denne ene linjen er lagt til øverst vil det nødvendigvis bety at hele den "bestemmelsen" som jeg tolker til å være hele kapittel 6 frafaller når denne ene linjen ikke oppfylles.

Lenke til kommentar

Det kan ikke stemme, fordi isåfall ville det vært slik at man måtte gå tilbake igjennom alle endringer i alle forskrifter for å finne ut hva som er gjeldende, og slik den står på lovdata ville vært verdiløs.

 

Hvordan i alle dager kan du påstå at denne gjelder bare for bokstav e) slik den står?

post-19072-1269292907,3599_thumb.png

Lenke til kommentar

Kazzzper: Det er faktisk ganske enkelt å forstå, det er bare du som ikke gjør det (:tease:) endringen medførte at betingelsen gjelder for hele §13-1, pkt 6. Det kan man enkelt sjekke ved å lese kjøretøyforskriften i stedet for å synse om hva endringen medførte. Siden endringen ble gjennomført 01.11.2008, står den der i gjenomført form. (og ser ut slik den gjør i bildet til gixi.)

 

Spørsmålet blir jo da om de har tatt inn andre regler for dekk/felg produsert etter 1. januar 2010. et annet sted.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...