Gå til innhold

Test: Asus P7H55D-M EVO


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kun dersom du velger en Clarkdale CPU, dvs de nye Core i3 5xx eller Core i5 6xx. Med alle andre CPU-er til 1156 vil du ikke engang få et bilde ut.

 

Du trenger ikke særlig til grafikkløsning for FullHD, alle hovedkortene til AMD, dvs basert på 780G, 785G og 790GX klarer dette greitt. Samme gjelder nVidia sine GF 8300, GF 9300 og GF 9400 og 750D baserte hovedkort. I realiteten klare vel også Intel sin 4500HD IGP også dette.

 

GF 9xxx kombinert med Intel Atom kalles foresten Ion, og blant annet i programmet XMBC på Linux kjører den FullHD uten nesten å belaste CPU.

 

Rimeligste løsningen som er tilgjengelig er Core i3 530 til knappe 800 kr. Billigste CPU/HK som vil gjøre jobben ligger vel på ca en 1 000 kr tilsammen. Prisen i prisguiden er ellers feil. Amentio tar 1036 for dette kortet. Personlig synes jeg kortet er for dyrt når H55 kort selges 400 kr rimeligere. Og det er kort som ikke nødvendigvis er dårligere.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Å si at den integrerte grafikkprosessoren i i5 661 duger til moderat spillbruk er å overdrive kraftig. Den duger til svært enkel spillbruk, ikke noe mer.

 

Ytelsetester på hovedkort er nesten meningsløst. Med mindre det er en feil i maskinvare/firmware/drivere, så blir ytelsen tilnærmet den samme. Og når forskjellen viser seg å være under flere prosent så er dette innenfor feilmarginen.

 

Uansett, hovedkort fra Asus litt opp i pris er som regel trygge valg.

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper et H55 hovedkort sammen med en Clarkdale cpu får man en pc med integrert skjermkort. Hva skjer hvis man setter inn et skjermkort i tillegg da?

 

Vil det gå an at eksternt skjermkort gjør jobben i generell Windows, mens eksternt skjermkort overtar når 3D aktiveres? Har lyst til å redusere strømforbruk og støy generelt, men også lyst på litt kraft hvis jeg skulle finne på å spille litt...

 

Har idag et ATi 3870x2, som jeg har funnet ut bråker unødvendig mye, og spiser altfor mye strøm i en pc som står på 24/7.

Lenke til kommentar
Vurderer dette i HTPC-en. Vil dette kortet kunne dekode video i 1080p uten dedikert skjermkort. Og hvilke prosessor bør man parre med dette for å gjøre det billigst mulig?

Hvis det eneste tunge maskina skal utføre er dekoding av 1080p så finnes det langt rimeligere kombinasjoner av prosessor og hovedkort som gjør jobben minst like bra.

 

Den rimeligste kombinasjonen jeg kunne finne i farta var:

Asus M4A78-VM (AMD 780G) fra 384 kr +

Sempron X1 140 (enkeltkjerne med 2,7 GHz og 45 Watt) fra 214 kr

Dvs. Hovedkort + prosessor + 2 GB ram for under prisen av Asus P7H55D-M EVO alene.

 

Hvis du skal bruke PCen til andre krevende oppgaver enn dekoding av 1080p eller trenger noe funksjonalitet ut over dette så vil selvsagt prisen stige.

Lenke til kommentar
Takk for svar Bolson,

Har hørt mye bra om ION, kanskje jeg heller skulle satse på det. For da sparer jeg vel noen hundrelapper. Kjører XMBC på Windows i dag og veldig fornøyd med den løsningen.

 

Jeg hadde tenkt meg nøye om før jeg brukte en så svaklig CPU i en stasjonær PC.

 

AtW

 

Du får samme brikkesettet til rimelige Core 2 CPU-er også. Og akkurat i denne settingen fungerer det vist bra. Men du må bruke XMBC for Linux pga dekodinga.

 

 

@newman221:

Nei setter du inn et ekstern, så er det det eksterne som vil brukes. Såkalt Hybrid Power, ser det ikke ut som noen har riktig fått til. nVidia prøvde på noen kort, men realiteten var at kortene måtte slure på lav bruk for å starte raskt opp ved mer belastning. Da viste det seg at man ikke brukte mer effekt med å skikkelig styring på det eksterne skjermkortet.

 

Så disse CPU/GPU Clarkdalene blir sånn dere ikke noe som helst løsning. Skal man ha HTPC som man ikke skal spille med eller rimelig kontor-PC finnes det rimeligere alternativer som er bra nok. Skal man ha noe som kan spilles med så har ikke GPU-delen hensikt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Prisen i prisguiden er ellers feil. Amentio tar 1036 for dette kortet. Personlig synes jeg kortet er for dyrt når H55 kort selges 400 kr rimeligere. Og det er kort som ikke nødvendigvis er dårligere.

Forsåvidt enig i det, men det er såpass relativt dyrt fordi det har 8-fas strømforsyning, E-sata, USB3, (og ExpressGate tullet). Dette er ting man betaler ekstra for i dag, i tillegg til at det er nytt. Hvis man ikke trenger noen av disse tingene, så er det heller ingen grunn til å velge akkurat dette kortet. Jeg mener forøvrig at jeg betalte noe rundt 800 kroner for Asus M3A78 HDMI A780G, da det var helt nytt. Og jeg betalte også godt over 1000 kroner for Asus P5K-VM da det var nytt (LGA775 -Intel P35G)

 

Noe som imponerer meg litt med disse nye greiene, og en P7H55D-M EVO- basert maskin jeg nettopp har laget, er strømforbruket. Med HW.no i IE8, og ellers idle, drar det 51W ut av stikkontakten. Det er da med Ci5-660 3,3Ghz, DDR3-1600, og Intel X25-M-G2 disk. PSU er Corsair VX450, så virkningsgraden er vel noe rundt 80-90%. (Har ikke installert Asus EPU strømstyring). Jeg tror dette kan bli bra til sin bruk, når prisene får "modnet" litt på H55 og i5 dualcore. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Noe som imponerer meg litt med disse nye greiene, og en P7H55D-M EVO- basert maskin jeg nettopp har laget, er strømforbruket. Med HW.no i IE8, og ellers idle, drar det 51W ut av stikkontakten. Det er da med Ci5-660 3,3Ghz, DDR3-1600, og Intel X25-M-G2 disk. PSU er Corsair VX450, så virkningsgraden er vel noe rundt 80-90%. (Har ikke installert Asus EPU strømstyring). Jeg tror dette kan bli bra til sin bruk, når prisene får "modnet" litt på H55 og i5 dualcore. :)

 

Interessant pakke der, skal snart bygge meg en "stuePC" selv. Hva ble sluttsummen på maskina?

Lenke til kommentar

Ja Pop det er et strålende oppsett for sin bruk, og både kald og lynrask er den. Litt på den dyre siden er den jo, men god kvalitet hele veien. Sluttsummen med kabinett med uten mus/tastatur kom på det magiske tallet Kr 6.666,-

 

En liten ting jeg ikke hadde tenkt på (fordi jeg vanligvis overklokker relativt hardt) er dette med minnet. Jeg har Corsair Dominator DDR3-1600 CL8, og på Ci5/Ci7 må man overklokke for å få mer enn DDR1333. Dvs øke BCLK manuelt eller via XMP profiler. Men gjør jeg det, så mister jeg pr dagens BIOS strømstyring/Turbo, og på akkurat denne maskinen er det for meg et poeng at dette virker skikkelig. Hvis man ikke skal overklokke kan man fint klare seg med DDR1333, og hvis man ikke skal ha inn andre ting kan man fint klare seg med mindre PSU.

 

Jeg har gått for en mellomløsning, og kjører en lett overklokk ca 1420Mhz minnefart, og som gir en maksimal Turbo CPU- hastighet på 3,8Ghz ved en-tråd belastning, og ca 3,7Ghz ved Prime på "4" kjerner.

Med denne innstillingen så idler den fortsatt med 53 Watt ut av stikkontakten (og ca 1270Mhz som laveste frekvens).

 

Kjøleren som følger med Ci5-660 er enda dårligere enn den som kommer med Ci7-860 (som er kraftig redusert fra LGA1366 Ci7) og med 860 er det såvidt jeg klarer å holde akseptabel temperatur på default hastighet. Kjøleren på 660 ser lik ut som 860 sin, men den mangler kobber på anleggsflaten mot CPU, og er i ren aluminium. Men den er mer enn god nok, selv for en moderat overklokk.

 

Jeg kommer til å la den kjøre som dette, som altså gir opp til 3,8Ghz, trekker 53 Watt idle, og beskjedne 97 Watt ved 4xPrime;

 

post-56388-1265626326_thumb.png

Lenke til kommentar
Ved å trykke på knappen plassert ved siden av minnesporene, vil en i følge Asus ofte kunne oppleve at systemet blir stabilt, om en har stabilitetsproblemer med minnet.
Mja...... skeptisk!

 

Jeg har Corsair Dominator DDR3-1600 CL8, og på Ci5/Ci7 må man overklokke for å få mer enn DDR1333. Dvs øke BCLK manuelt eller via XMP profiler.
Trenger ikke å øke bclk, er bare å økne minnemultiplieren
Lenke til kommentar

There's an elephant in the room!

 

Asus P7H55D-M EVO er også utstyrt med en funksjon kalt Memok! Ved å trykke på knappen plassert ved siden av minnesporene, vil en i følge Asus ofte kunne oppleve at systemet blir stabilt, om en har stabilitetsproblemer med minnet.

 

WTF!!! DET ER JO EN fø*ings MAGISK KNAPP!

 

Hvorfor i ALL VERDEN er ikke denne funksjonen utdypet i artikkelen???!!!!

 

Hva gjør den, egentlig? Øker minnespenning? Et helt ordinært hovedkort ellers, men denne snåle knappen, nevnes knapt. Hallo?

 

Edit:

Den tuner visstnok biosinnstillinger (?) slik at du får bootet selv om du bruker minne som i utgangspunktet ville gitt kompabilitetsproblemer. Før måtte man jo bruke andre brikker og evt flashe med ny bios, men med dette så unngår man jo det problemet.

 

Dette er vel en funksjon som er rimelig nyvinnende (finnes også på formula II og Corshair III)? Som sagt, hvorfor i _all verden_ er ikke dette nevnt i testen :p

 

Stabilitetsproblemer er jo nevnt, men det kan jo være så mangt (direkte minnefeil). Kompabilitetsproblemer trenger ikke å være det samme som stabilitetsproblemer.

 

http://www.kevinsreview.com/2009/10/asus-memok.html

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...