Gå til innhold

Asrock kombinerer Atom med DDR3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorfor i alle dager skal alle produsentene kjøre samma linja ?

 

Atom er visst multimedia frelseren for mange hk produsenter. Det er imidletid også en duganes plattform for f.eks en router på grunn av lav TDP, noe som ser ut til å gå de fleste hus forbi. SuperMicro har skjønt det, men få andre.

 

Sett på et standard Intel skjermkort, en bra NIC (eller to) samt flere PCI/PCIe slotter. Da har vi brått noe jeg har lyst på.

Lenke til kommentar

Kjekt med en 330 dual-core. Men denne CPUen er jo skitgammal. Muligens er vel minnekontrolleren integrert i nyere versjoner og DDR3 parringen ville blitt umulig og det samme med Ion parringen såvidt jeg husker. Desverre.

 

Et greit produkt, men synd at de må ty til gamle Intel komponenter som Atom 330.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Stilig! :D Med høyere minnefrekvenser vil mest sannsynlig ytelsen bli en del bedre siden ION bruker av system minnet. Skulle likt å sett skikkelig dokumenterte tester på dette. Litt skeptisk til kjølingen på dette kortet. Små kjøleribber, med liten vifte som sikkert kommer til å bråke ganske mye! Asus ga jo ut et slikt kort for litt siden og de hadde også en slik kjøleløsning med små kjøleribber og liten vifte som spant på 5000rpm tror jeg det var. 6200rpm tror jeg faktisk det var, men de skulle endre det til lansering(leste preview). Dette kortet tror jeg kan bli et fint, men bråkete kort. Interesant med 1066 DDR3, men personlig går jeg for Zotac IONITX a-serien da jeg synes dette er et totalt bedre kort(med tanke på kjølesystem + funksjoner).

 

Kjekt med en 330 dual-core. Men denne CPUen er jo skitgammal. Muligens er vel minnekontrolleren integrert i nyere versjoner og DDR3 parringen ville blitt umulig og det samme med Ion parringen såvidt jeg husker. Desverre.

 

Et greit produkt, men synd at de må ty til gamle Intel komponenter som Atom 330.

Skitgammel?! Den er kanskje ikke den nyeste men den er ikke "skitgammel". Det er et skikkelig smart trekk å kombinere denne prosessoren med ION. Det er ingen dårlig prosesessor. Bruker lite strøm, grei ytelse.

 

Hvor stor strømforsyning må man ha på et sånt kort om man har 1 disk og 1 optisk drev i oppsettet?

90W skal nok holde! ;) Har lest litt rundt på nettet, Atom 330 + ION (hele systemet) bruker rundt 25-30w idle og 35-45w load (avhengig av hvilke tester du ser på). Som sagt, dette er målinger tatt på hele systemet. De skal ha utført målingene ganske profisjonelt, hehe. Ganske imponerende hvor mye ytelse du får ut av et slikt system når det bruker så lite strøm! :O

 

Hva skal man med DDR3 på et Atom-oppsett?

Det finnes allerede mange HK med DDR2 for Atom 330 og ION. Dette kortet vil øke ytelsen da du kan ha høyere frekvenser med DDR3 på dette brikkesettet. ION brikkesettet har ikke eget RAM, så det tar minne fra system minnet. Høyere frekvenser vil da øke ytelsen. DDR3 har også andre fordeler som mindre strømforbruk.

Ser ikke noe galt i å lansere et slikt kort.

 

Dæven, ville ikke en slik som dette vært veldig kjekk å ha i en filserver? Kan kjøre diskkontroller på Pci-Express-porten, så har man mulighet for ganske mange disker.

 

Noen som kan motsi meg her? Jeg ble plutselig veldig interessert. :)

Det bruker lite strøm, temperaturene skal være fine (litt skeptisk på kjølingen på dette kortet. Zotac IONITX A-serien har bedre vil jeg påstå). Tror ikke noen kan komme med et argument som sier du heller burde kjøpe et annet system. Jeg skal garantert skaffe meg et slikt system. Mest sannsynlig et av Zotac sine kort som snart kommer på lager i norske nettbutikker(8. februar).

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar
Skitgammel?! Den er kanskje ikke den nyeste men den er ikke "skitgammel". Det er et skikkelig smart trekk å kombinere denne prosessoren med ION. Det er ingen dårlig prosesessor. Bruker lite strøm, grei ytelse.
I Atom forstand er den en av de eldste etter 270 og derfor i den sammenheng "skitgammel". At det har tatt veldig lang tid å få noe særlig utvalg med denne er noe helt annet. Vi er nå straks på 3.gen atom i produkter hvor dette er en 1. gen(270) i dual-core format.

 

Det er heller ikke første kombinasjon av 330+Ion da det har vært helt ferdige småbokser med dette før.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

ASRock er så vidt jeg vet en underavdeling av ASUSTeK Computer Inc. også kjent som ASUS (pegASUS - peg)

 

Det er kanskje ABIT du tenker på nå?

 

En ting til. Det er litt slapt å skrive Asrock og Asus i slike artikler når varemerkene heter ASRock og ASUS. Jeg synes det er viktig å være prinsippfast. Heter det ASRock så skriver man bare ikke Asrock. Det er ikke noe som heter det.

 

Se bare inne i artikkelen.

"Ion-brikkesettet innebærer integret Nvidia Geforece 9-serie,"

 

Ok, Ion-brikkesettet går det an å skrive for selv om het heter NVIDIA ION så heter det NVIDIA Ion Platform. Nvidia heter NVIDIA og ikke bare er det ikke vilje til å skrive GeForce, forfatteren har liksågodt skrevet "forece". Alle kan skrive feil en gang i blant, men her forsøkes det ikke å skrive riktig.

 

Dette er kanskje flisespikkeri fra min side, men jeg synes at online-publikasjoner bør være konsekvente siden de i stor grad påvirker lesere. Hvis man ikke engang kan gå inn på produsentens webside og finne skrivemåten for varemerket, burde en kanskje helhetlig avstå fra å skrive om produktet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...