Gå til innhold

Oppdaterer topplisten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For de av oss som har helt andre assosiasjoner med 'flops' kan noen opplyse meg litt?

Hva yter den gjennomsnittelige hjemme-/gamer-pc'en i antall flops?

FLOPS = Floating Point Operations Per Second, eller på litt mer forståelig norsk: desimaltall-regnestykker per sekund.

 

En vanlig hjemmedatamaskin (CPU) klarer noen 10 milliarder FLOPS. Altså rundt 10 GFLOPS.

En vanlig spill-GPU er rundt 100 ganger kraftigere enn det. Ca 1 TFLOP.

Førsteplassen på top-500 lista klarer 2,3 PFLOPS. Det er nært en million ganger mer enn en vanlig hjemmedatamaskin-CPU og over 1000 ganger mer enn en spill-GPU.

 

Merk at spill-GPU og CPU ikke kan brukes om hverandre uproblematisk. Det er store forskjeller som gjør de egnet til ulike oppgaver. Man kan også regne FLOPS på ulike måter (16 bit, 32bit, 64bit.. med eller uten SMID osv). Top500 regner 64 bit med SMID.

Lenke til kommentar

Nå er ikke FLOPS bare gull og grønne skoger, mange datasett bygger på komplekse funksjoner slik som sinus, cosinus eller eksponentialfunksjoner og/eller er svært avhengige av andre faktorer i tillegg til ytelsen i rene flyttallskalkulasjoner.

 

Som en funfact er det likevel verdt å nevne at Folding@Home ligger over 4,3 PetaFLOPS til enhver tid, det er nesten det dobbelte av Jaguar og den samlede ytelsen øker stadig.

Lenke til kommentar
intel er ikke på topp hehe, langt i fra, AMD har CPUer i de raskeste pcene i verden, og har fremdeles verdens raskeste GPU i tilegg :!:

Ehh.. Dette handler om hvem som har størst lommebok og kan kjøpe flest prosessorer. Kompatibilitet mellom "gamle" maskiner og nye prosessorer er i favør av økonomien til de som har AMD-baserte systemer.

 

Merk at FLOPS ikke sier så mye om ytelsen til de oppgavene som faktisk utføres på maskinene. Der teller nettverket og feilhåndtering ofte en ekstremt viktig rolle.

Lenke til kommentar

Vel det er Lt Commander Data som hadde 60 TFLOPS. Datamaskinen som sitter i selve Enterprise har ikke blitt nevt i Star Trek TNG serien, men jeg regner med at den er GANSKE mye raskere enn Data igjen. Den er tross alt kraftig nok til å holde styr på Enterprise sine systemer samtidig som den kan drive Holodeck i gang.

 

Men det var nok nerde preik for en dag :p

Lenke til kommentar
For de av oss som har helt andre assosiasjoner med 'flops' kan noen opplyse meg litt?

Hva yter den gjennomsnittelige hjemme-/gamer-pc'en i antall flops?

En vanlig hjemmedatamaskin (CPU) klarer noen 10 milliarder FLOPS. Altså rundt 10 GFLOPS.
Den første grafen i denne artikkelen sammenlikner ytelsen i Whetstone (flyttall) og Dhrystone (heltall) mellom noen av dagens high-end CPUer. Resultatene fra Whetstone er så vidt jeg kan forstå 64-bits flyttallsoperasjoner (double precision) og skulle dermed være sammenliknbare med den bruken av FLOPS som ligger til grunn for TOP500. Ønsker man å finne ut hva ens egen CPU yter kan man gjennomføre samme test selv ved å laste ned Sandra.

 

10.png

 

 

En vanlig spill-GPU er rundt 100 ganger kraftigere enn det. Ca 1 TFLOP.
Når man snakker om GPU bør man nødvendigvis skille mellom Single precision og Double precision floating-point format. Jeg ser du har tatt forbehold om dette i din post, men jeg føler det er nødvendig å skille mellom dette for å kunne sammenlikne ytelsen mellom en vanlig desktop CPU og GPU.

 

I følge AMD yter deres Radeon HD 5870 544 GFLOPS (double precision) og 2.72 TeraFLOPS (single precision). For best mulig sammenlikningsgrunnlag med vanlige CPUer og TOP500 bør man kikke på ytelsen oppgitt i double precision, og denne er langt unna 1 TFLOP, selv på ATIs nåværende toppkort beregnet for spill.

 

Når man er inne på skjermkort har både AMD og NVIDIA såkalte GPGPU-løsninger, dvs skjermkort som er spesifikt designet for å utføre tunge flyttallsoperasjoner og beregnet brukt i arbeidsstasjoner. Dagens toppkort innen dette segmentet fra Nvidia, NVIDIA Tesla C1060, yter henholdsvis 933 GFLOPS/78 GFLOPS (single precision/double precision) mens AMDs motpart, AMD FireStream 9270, yter henholdsvis 1200 GFLOPS/240 GFLOPS (single precision/double precision).

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...