Gå til innhold

Forbrukerrådet kritiske til Kindle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle ønske at forbrukerrådet skrudde skruen litt hardere til. F.eks ved å forby salg av Kindle og tilhørende bøker til Norge før disse punktene er utbedret.

 

Apple prøvde så hardt de kunne å rasere forbrukerrettighetene våre, men måtte til slutt gi tapt. Heldigvis. Tenk konsekvensene på lang sikt dersom produsenter kunne rasere forbrukerrettighetene våre steg for steg.

Lenke til kommentar

Ja, det er fint vi har noen fordeler av å bo i et semi-komunist land med overdimensjonert byråkrati. Vi har i alle fall nokk folk til å kunne sjekke og ettersjekke slike saker så det er færre ting som sklir gjennom. Desverre er det også veldig tungt maskineri som ikke er spesielt økonomieffektivt. (ikke nødvendigvis forbrukerrådet, men det sentraliserte byråkratiet generelt).

 

Jeg er forresten enig med Simen1 her, forbrukerrådet burde forby salg av kindel i Norge til de har lovlige forbrukervilkår.

Lenke til kommentar

Må le av kaklekoret her, som ser ut til å mene at Forbrukerrådet skal overta rollen som det nye verdenspolitiet. :D

 

Vennligst få følgende inn i knollen, folkens: Forbrukerrådet i det lille nisselandet Norge har null og niks de skulle ha sagt når det gjelder andre lands forbrukerlover. Det enkelte her ser ut til å ønske seg er en politistat med importforbud for deg og meg for alle varer vi kan tenke oss å importere som privatpersoner fra USA, Storbritannia eller Kina, siden ingen av disse landene har lovverk som tilsvarer våre forbrukerrettigheter. Saken her er jo at Amazon vil åpne for salg av Kindle med engelskspråklige e-bøker til Norge - de skal ikke opprette en butikk i Norge - og dermed har Forbrukerrådet null makt. Forbrukerrådet har heller ingen myndighet til å forby import av varer de av en eller annen grunn ikke liker, det er opp til andre myndigheter, og importforbud må nok ha bedre grunnlag enn det her er snakk om. Det beste FO kan gjøre er å opplyse norske forbrukere om at de ikke har "norske rettigheter" når de handler hos Amazon.com og andre butikker i utlandet, that's it.

Lenke til kommentar

Hvem andre enn deg Newton er det som kakler om forbrukerrådets rolle i utlandet?

 

Men når du først er inne på temaet utlandet så kan jeg føye til at ingen land i verden har 100% lik forbrukerlovgivning, men de aller fleste land har en eller annen form for forbrukerlovgivning. Det norske forbrukerrådet samarbeidet med mange andre europeiske søster-organ for å få bukt med iTunes-problemet. Det norske forbrukerrådet står altså ikke alene selv om ulike land har ulike lover.

 

Forbrukerombudet har myndighet til å gjøre tiltak mot de som bryter norsk lov. De har myndighet til å forby salg basert på ulovlige vilkår. Selv om det er begrenset til salg fra Norske butikker og forhandlere så har det en begrensende virkning på salget til Norge. Hadde folk funnet Kindle i en hver elektrokjede i landet så hadde det selvsagt blitt et mye større problem enn om folk må privat-importere de for å få tak i de.

 

Si meg, hva er motivasjonen din til å rakke ned på forbrukerrådet, forbrukerombudet og oss som misliker særdeles urettferdige vilkår? Støtter du disse vilkårene?

Lenke til kommentar

@Simen1: Jo, du kakler om Forbrukerrådets rolle i utlandet når du sier: "Jeg skulle ønske at forbrukerrådet skrudde skruen litt hardere til. F.eks ved å forby salg av Kindle og tilhørende bøker til Norge før disse punktene er utbedret."

 

Bare tull og utopi du kommer med, selvsagt. Da går du jo inn for at Forbrukerrådet skal gjøre noe de på ingen måte har mandat eller myndighet til, siden Kindle vil bli solgt til Norge fra Amazon.com.

 

Forbrukerrådets rolle i Norge er forøvrig begrenset til påvirkning (mot myndigheter og næringsliv), informasjon og bistand (til forbrukere). I hovedsak er de et rådgivende organ, uten myndighet.

 

Forbrukerombudet er noe helt annet. Forbrukerombudet har myndighet til å gripe inn mot det de mener er ulovlig markedsføring eller urimelige kontraktsvilkår, og har en del sanksjonsmuligheter. Men kun mot virksomheter i Norge, og de har ingen som helst mulighet for å stoppe noen fra å privatimportere Kindle eller andre ting fra utenlandske nettbutikker. Å snakke om forbud er derfor latterlig.

 

Nei, jeg har ikke rakket ned på Forbrukerrådet eller Forbrukerombudet. Jeg har kun fastslått at Forbrukerrådet ikke har noe de skulle ha sagt overfor Amazon i denne saken, og at hele greia ut fra det virker temmelig poengløst.

 

Nei, jeg støtter ikke vilkårene til Amazon - men de er i sin fulle rett så lenge de driver innenfor lovverket der de har sin adresse. Og jeg er i min fulle rett til å ta konsekvensene av vilkår jeg ikke liker. Det er da rimelig enkelt å la være å handle der om man ikke kan akseptere vilkårene.

Lenke til kommentar
Jeg skulle ønske at forbrukerrådet skrudde skruen litt hardere til. F.eks ved å forby salg av Kindle og tilhørende bøker til Norge før disse punktene er utbedret.

Hvis man ikke liker Kindle er det da bare å la være å kjøpe enheten? Selvsagt helt greit at Forbrukerrådet kommer med informasjon, at de ikke har makt til å gripe inn overfor utenlandske produsenter de ikke liker tror jeg vi skal være glade for.

 

Ellers er vel knappest slik at Apple «måtte gi tapt» mot forbrukermyndigheter; realitetene var mer i retning av at Apple klarte å få plateselskapene til å oppgi DRM-kravet. Hvordan Amazons forhold til forlagene er her vet jeg ikke – men det er jo litt artig at Amazon fikk selge DRM-fri musikk lenge før Apple ble gitt den samme muligheten.

 

Jeg synes ikke dette er så enkelt som en del vil ha det til. Det er ingen andre som har en like godt integrert løsning som Kindle, og det er mulig de må ha en såpass lukket standard for å kunne forsvare «gratis» tilgang på trådløst bredbånd. Personlig foretrekker jeg en lukket løsning med direktetilgang til Amazon fremfor en åpen enhet som må synkroniseres.

Lenke til kommentar
Hvis man ikke liker Kindle er det da bare å la være å kjøpe enheten?

Det er ikke så enkelt. Jeg liker konseptet, men ikke de svært urimelige salgsvilkårene.

 

Forbrukerombudet har makt til å hindre slike salgsvilkår i Norge.

Forbrukerrådet har påvirkningskraft i samarbeid med søsterorganisasjoner i mange land.

 

Ja, det er lov å håpe at disse organisasjonene som forsvarer mine og dine rettigheter som forbruker klarer å dytte litt vett inn hos folkene som skriver disse urimelige salgsavtalene.

Lenke til kommentar
Det er ikke så enkelt. Jeg liker konseptet, men ikke de svært urimelige salgsvilkårene.

Fair enough, og om jeg ikke gjetter helt feil tipper jeg vi bare har et litt annerledes standpunkt angående regulering her; jeg synes det må være greit å komme med idiotiske vilkår – om en ikke liker de er det alltids bare å kjøpe fra en konkurrent. Om jeg forstår deg rett synes du slike vilkår alltid er et onde og burde forhindres.

 

Hadde det vært et monopol ville jeg imidlertid vært helt på samme linje som deg.

 

(Addendum: gitt at det er langt vanskeligere å oppnå monopolsituasjoner når løsningene må være åpne og monopoler i utgangspunktet er uønsket, kan jo det gi ekstra styrke for reguleringsargumentet. Ting skal ikke vært enkelt.)

Lenke til kommentar
Om jeg forstår deg rett synes du slike vilkår alltid er et onde og burde forhindres.

Det stemmer. Det stemmer nok også bra at vi har ulikt standpunkt med hensyn på regulering.

 

F.eks ser jeg på forbrukerkjøpsloven som et gode, ikke et onde. Slik regulering, inkludert regulering av salgsvilkår synes jeg er et gode så fremt det ikke blir overregulering. Norsk forbrukerkjøpslov synes jeg er godt balansert mellom forbrukerens og næringslivets interesser, særlig med tanke på hvilke incentiver det gir til næringslivet for å lage kvalitetsprodukter og rimelige salgsvilkår.

 

I og med at svært mange kjøpere ikke er klar over ulempene ved produkter de kjøper så mener jeg staten har et overordnet ansvar for å luke bort de aller mest urimelige vilkårene og produktkvalitetene. Det er noe av det som gjør Norge til et godt land å leve i. Man slipper f.eks å risikere å kjøpe produkter som inneholder store mengder giftstoffer, butikker som misbruker personinfo til å plage kunden med reklame, urimelige salgsvilkår som f.eks "avtalen kan endres uten varsel og uten kjøperens samtykke".

 

Man kunne selvsagt sett for seg en verden med langt mindre regulering. En verden der man burde ha doktorgrad på nesten alle områder for å unngå å bli lurt. Man kan sikkert også si at reguleringer virker fordummende fordi det tar bort noe av kundens ansvar, men jeg synes ikke norske myndigheter går for langt i å ta bort kundens ansvar.

 

Smak og behag - Anarki og sosialdemokrati.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...