Gå til innhold

DFI og Creative sammen på P55


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den store fordelen ved å ha et slikt lydkort integrert i hovedkortet er at du, ved interesse, sparer noen kroner på å slippe innkjøpet av et skikkelig lydkort til maskinen din.

 

Definer "skikkelig lydkort".

 

Grunnen til at soundblaster gikk på ræv var at noen fant ut at det var dritlett å lage en brikke som konvertere fra digital lyd, til analoge signaler. Er lissom ikke rakettforskning dette. Plutselig ble soundblaster utkonkurert på pris og anvendelighet. 90% skulle tross alt kun ha litt lyd i de elendige "pc høytalerne".

 

Så forskjell mellom brikka A og B lurer jeg nå fælt på, spesielt siden at Soundblaster er sånn skikkelig greier.

 

For all del, jeg vil også ha soundblaster tilbake av emosjonelle grunner. Men jeg har ingen tekniske eller andre ting å begrunne det med.

Lenke til kommentar

Før var jeg mye plaget av spraking osv på integrerte lydkort, men da jeg oppgraderte hovedkortet nylig (budsjettkort til rundt 700 kr) fant jeg ut at den tiden var forbi. Krystallklar og god lyd som holder lenge til musikk og normal spilling. 7.1 kanaler er det også, for ikke å snakke om at man slipper å forholde seg til bloatware-driverne til et visst annet selskap. "Skikkelig lydkort"? Trenger ikke lenger.

Lenke til kommentar
Før var jeg mye plaget av spraking osv på integrerte lydkort, men da jeg oppgraderte hovedkortet nylig (budsjettkort til rundt 700 kr) fant jeg ut at den tiden var forbi. Krystallklar og god lyd som holder lenge til musikk og normal spilling. 7.1 kanaler er det også, for ikke å snakke om at man slipper å forholde seg til bloatware-driverne til et visst annet selskap. "Skikkelig lydkort"? Trenger ikke lenger.
Da må du ha vært heldig. Et flett nytt Asus P5Q SE (budsjettkort med fancy-pantzy Intel Azalia HD som forøvrig er mer vanlig i dag enn AC'97) har for mye spraking til at jeg gidder å bruke hodetelefoner på det. Det er veldig tydelig i Windows7, og heldigvis mindre tydelig i Ubuntu. Og et dedikert lydkort må ikke nødvendig være Creative vet du vel. Et billig kort til 200 kr fra TerraTec eller Trust eliminerer all spraking, og er lett støttet på alle plattformer jeg har testet uten bloat-drivere. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
fordelen med creative kort er at man kan kjøre thx surround, noe dem har tatt patent på utrolig nok. pga. dette er jeg ikke spesielt glad i creative, men er liksom ikke noe valg hvis man skal kjøre skikkelig surround. men man får 5.1 6.1 og 7.1 surround på andre kort, men ikke thx. :mad:

 

Hva slags merverdig mener du denne betegnelsen gir? Og har creative tatt patent på THX-sertifisering? Høres veldig merkelig ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bloatede drivere med creative er et gammelt fenomen. Hvis man laster ned driverpakken fra nettsiden så følger det med et enkelt, oversiktilig kontrollpanel som ikke fremstår som mer bloat enn det som følger med integrerte lydkort (soundmax osv).

 

Og lydkvaliteten fra et gammelt x-fi extrememusic overgår alt jeg har hørt av integrerte lydkort ihvertfall, men så bruker jeg det ikke på crappy logitech-høytalere og denslags heller da.

Lenke til kommentar

Jeg hopper ikke akkurat i taket over dette. Creative er ikke "the mother off all sound" slik som mange mener å tro. Produktene er heller labre spør du meg, spesielt på programvaresiden.

 

For det andre er det ikke lydbrikken i seg selv som er hovedproblemet med integrert lyd, det er støyen (på de analoge utgangene), støy som kommer av at systemet ikke er skjermet godt nok for annen elektronikk i nærheten. Dette løses enten med å skjerme systemet bedre, eller med å flytte det lengre vekk, f.eks til et pci kort eller eksternt lydkort ala usb.

 

Til slutt må man huske på at THX sertifiseringen Creative har ordnet seg har så og si ingenting med kvalitet å gjøre. De bare betaler en pen sum til Lucas for å få bruke logoen. Det er flust av produker som kvalitet overlegent Creative uten å være THX merket.

 

Og til slutt som nevnt, for alle som kjører digitalt ut har lydkortet så og si null og niks å si.

Lenke til kommentar
Da må du ha vært heldig. Et flett nytt Asus P5Q SE (budsjettkort med fancy-pantzy Intel Azalia HD som forøvrig er mer vanlig i dag enn AC'97) har for mye spraking til at jeg gidder å bruke hodetelefoner på det.

 

Sjekket det opp, og det er Azalia HD på mitt også. Mulig det bare er bedre skjerming av kretsen eller noe sånt, men jeg kjører full guffe på mid-fi hodetelefoner (Sennheiser HD485) uten lydartifakter av noe slag. Sikkert ikke noe for en audiofil, men jeg er i hvert fall godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kan ikke noen snart gå andre veien ?

 

Jeg vil ha et hovedkort uten Southbridge, men med en haug PCIe slotter. Gjerne E-ATX. Så kan jeg sette inn NIC, Lydkort og diskkontroller etter ønske. Enhver hk fabrikant burde ha en sånn modell!

 

Creative! Fysj, de nekter jeg å bruke. Hadde noen Creative lydkort som aldri fikk drivere med XP støtte så det firmaet har jeg svartelista for lenge siden. Såvidt jeg kan huske hadde de mer fokus på store ord og fancy uttrykk enn reéll lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Creative og drivere har ikke akkurat stor status så jeg holder meg unna kort som har disse integrert. Eller snakker mange om mye spraking på Azalia HD.

 

Jeg bruker Beyerdynamics DT-770 Pro 80Ohm fra digital utgang og hører inngen spraking når jeg lytter til mine FLAC spor.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Creative og drivere har ikke akkurat stor status så jeg holder meg unna kort som har disse integrert. Eller snakker mange om mye spraking på Azalia HD.

 

Jeg bruker Beyerdynamics DT-770 Pro 80Ohm fra digital utgang og hører inngen spraking når jeg lytter til mine FLAC spor.

 

Det er helt som forventet at du ikke hører spraking fra digital utgang. Problemet er på analoge utganger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...