Gå til innhold

Asus lanserer P55 Workstation


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skeptisk! Enn så genialt LGA1156 er så blir dette helt feil så langt jeg kan se. LGA1156 sokkelen har ikke den nødvendige båndbredden til å håndtere alle de utvidelsessporene. Om sporene har PCIe x8 eller mer hjelper lite når alt skal tynes gjennom en 2GB/s DMI kanal.

 

LGA1366 er best til Workstation og maskiner med mer enn 1 GPU, LGA1156 best til alle konfigurasjoner som er mindre, og da mener jeg best som i bedre enn LGA1366 på alle måter, ikke bare på pris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fullstendig enig med mad_arab her.

Men fra Asus (produsentes) side er det bedre "business" å produsere overlessede/overprisede hk til de som "bare må ha det".

 

Forventer at vi får en rekke lavprismodeller i dette segmentet fra både ASUS, Gigabyte, MSI med flere.

Dvs. hk til mellom 500-1000.

Lenke til kommentar

Jeg må bare trekke oppgitt på skulderne av dette. Kanskje heller Asus skal konsentrere seg om å få ut gode bioser til X58 WS P6T6 og P6T7 samt snart se å få gitt ut drivere for windows 7 istedet for å lure kundene med å opprette "vi har nå windows 7 kategorier for våre hovedkort" hvor man kun finner gamle bioser og manualer?

 

Det er ikke noe behov for et WS kort, og ennå mindre et "Supercomputer" kort på LGA1156. Dette viser bare hvor på jordet hovedkortbransjen har blitt.

 

Jeg er forøvrig meget fornøyd med mitt X58 WS kort, det er helt topp selv om det var dyrt. Jeg vil få mye glede av dette i mange år fremover.

Det jeg ikke er fornøyd med er Asus support på bios funksjonalitet, driveroppdateringer mm. Her er de ekstremt trege. Derfor kjøper jeg hovedsaklig gamle kort fra Asus som et P45 jeg skal bruke i filserveren.

 

Hvis man ikke er interessert i å vente 10+ måneder på en tilfredstillende bios og drivere anbefaler jeg å styre unna alle nye kort fra Asus. Vent et år med å kjøpe fra denne produsenten. Jeg venter fortsatt på lanseringen av 0601 biosen til mitt HK, som er den første virkelig brukbare biosen, og jeg kjøpte det 27. januar 2009. Drivere til Windows 7 ser jeg ennå langt etter selv om de fleste seriøse produsenter har hatt drivere til RC lenge.

 

I tillegg vil nok neppe de første driverene være spesielt godt så det blir nok mer venting, og venting. Og dette skal man betale dyre dommer for? Aldri igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
LGA1366 er best til Workstation og maskiner med mer enn 1 GPU, LGA1156 best til alle konfigurasjoner som er mindre, og da mener jeg best som i bedre enn LGA1366 på alle måter, ikke bare på pris.

 

Nja, hvorfor er LGA1156 så mye bedre enn LGA1366 om du kjører mindre enn en prosessor egentlig?

At Core i5 / Core i7 8xx gir mye mer for pengene og er langt rimeligere enn Core i7 9xx er jeg helt enig i og argumentene for å investere i LGA1366 per dags dato er svært få for hjemmebrukere, men for de som tar seg råd så er det jo ikke noe bom kjøp?

 

Intel X58 hovedkortene er knall gode, du har full Crossfire og SLi støtte osv.. Du har også tre-kanals-minne, QuickPath osv.

Hvorvidt dette vil gi deg som bruker mye igjen som skal forsvare den høyere prislappen sammenlignet med LGA1156 er en annen ting, men fordeler ved LGA1366 er det, og det vell knapt en eneste fordel ved LGA1156 bortsett fra prislappen?

 

 

Er du en halvveis oppegående overklokker så vil din Core i7 920 enkelt kjøre på 4.0GHz eller mer, du får ikke noen Core i5 / i7 8xx noe lengre enn hva du får en i7 920 og på samme / ca samme frekvens så vil ikke en Core i7 920 på noen områder gi dårligere ytelse enn en Core i5 / i7 8xx?

 

 

Så de av oss som alt har investert i LGA1366 har ingen grunn til å angre? Jeg har kost meg med Core i7 i over et halv år nå, noe som jeg personlig syntes i seg selv forsvarer den ekstra kostnaden det kostet meg å investere i LGA1366 i Januar sammenlignet med LGA1156 prisene i dag. Samtidig kan jeg sitte å se at min i7 920 klokket til 4.2GHz faktisk ikke blir slått på ytelse av noen av de nye LGA1156 modellene? Samtidig som P55 brikkesettene og hovedkortene ikke innfører noe som helst nytt som gjør at det har fordeler fremfor mitt X58 hovedkort?

Lenke til kommentar
Er det noen her som har skjønt hva Asus mener med WS-betegnelsen? Synes liksom ikke disse kortene skiller seg nevneverdig fra de andre kortene deres, annet enn blåfargen og prisen...

 

Dette er noe jeg alltid har stusset over! Hva er det som egentlig skiller Republic of Gamers, Lifestyle og Workstation seriene til Asus?

 

Hvis vi tar utgangspunkt i Lifestyle som standard modellene innen Asus hovedkort så blir det vell for det meste slik:

 

* Republic of Gamers:

 

- Gir deg mer bling, bling

- Et potensielt "kulere" navn, slikt som Maximus og Rampage

- Lydkort som er brandet "X-Fi", men som verken støtter EAX5.0 eller Creative Alchemy?

- Endel unødvendig ekstra features som reset knapper på hovedkortet, ferdige overklokking oppsett i BIOS osv..

 

Sum: Det blir lagt til endel bling, bling og gimmicker som skal forsvare en premium prislapp, oppå dette får du stort sett en nokså skuffende dårlig BIOS, noe som har dessverre blitt en gjenganger med de fleste RoG brandet Asus hovedkort.

 

 

* Workstation:

 

- Annet farge tema

- Noen så kalte Workstation features? Uten at jeg helt forstår hva de er, eller gjør?

 

Sum: Hva skiller egentlig disse hovedkortene fra de andre??

 

 

 

For meg virker det som Asus skal rundlure kjøpere til å tro at det er noe spesielt med hovedkortene, noe det faktisk ikke er?

Spesielt Workstation serien har jo egentlig aldri hatt noe ved seg sammenlignet med deres andre serier som gjør de mer Workstation / Server rettet? Det er samme billige kontrollerne, samme brikkesett, samme alt egentlig? Det er ikke noe spesielt med BIOSen, ei heller noen Windows Server rettede drivere? Det er vell kun de to siste Workstation kortene til X58 som har hatt en liten skilnad fra deres vanlige kort ved å gjøre slik at det er utelukkende PCI-Express spor på hovedkortet, men dette kvalifiserer vell strengt tatt ikke til noe "Workstation" stempel?

 

Du skulle tro at et Workstation hovedkort faktisk skulle ha bedre kontrollere, noe funksjonalitet eller et eller annet som skulle gjøre at det skilte seg litt fra de andre hovedkort seriene i positiv forstand med tanke på bruk i tunge arbeidsstasjoner? Men nei?

 

 

 

Og som det nevnes her har Asus blitt helt horrible med BIOS oppdateringene sine, det går GRISE TREIGT og når det først kommer oppdateringer så virker det som de knapt har blitt testet på forhånd og kan by på merkelige problemer, for så å bli fjernet fra Asus? Og Support sidene deres er utrolig klønete lagt opp, den er grise treg og flash basert?! Så du kan ikke klikke verken forward og backward uten å havne ved start igjen? Nedlastingshastigheten vil jeg ikke nevne engang.. Og oppå det hele så er gjerne alt av drivere osv på sidene deres utdaterte, du kan nesten ALLTID finne nyere driverversjoner på de respektive maskinvareprodusentene sine nettsider? Slik som Marvell LAN drivere, de som ligger hos Asus er langt eldre enn hva du finner på Marvell sine egne sider? Og dette med at Asus er Windows7 klare er jo bare humbug!

 

 

Nei hvordan Asus har falt fullstendig igjennom de siste to årene er for meg svært skuffende! De ser ut til å ta seg fullstendig vann over hode, lanserer alt for mange kort som nesten alle er helt identiske, de får alt for mange kort å forholde seg til og klarer dermed ikke å holde BIOS utviklingen, nettsiden, driver oppdateringene eller noe som helst under kontroll!

Lenke til kommentar
LGA1366 er best til Workstation og maskiner med mer enn 1 GPU, LGA1156 best til alle konfigurasjoner som er mindre, og da mener jeg best som i bedre enn LGA1366 på alle måter, ikke bare på pris.

 

Nja, hvorfor er LGA1156 så mye bedre enn LGA1366 om du kjører mindre enn en prosessor egentlig?

At Core i5 / Core i7 8xx gir mye mer for pengene og er langt rimeligere enn Core i7 9xx er jeg helt enig i og argumentene for å investere i LGA1366 per dags dato er svært få for hjemmebrukere, men for de som tar seg råd så er det jo ikke noe bom kjøp?

Du får en fysisk større maskin, som er mindre energieffektiv og dyrere, men ikke raskere. Hvorfor skulle en ønske seg det? At du får QPI i en desktop maskin er nesten like nyttig som intel inside klistremerket, nesten, fordi klistremerket genererer ikke unødvendig varme. LGA1156 er en mer moderne design med hele NB integrert på CPU. LGA1366 er konseptmessig det samme gamle som AMD har levert i årevis. Så regelen for meg er enkel; hvis jeg ikke skal bygge maskina utover hva LGA1156 kan støtte av båndbredde så er LGA1366 uaktuelt.

Lenke til kommentar
Vel man ser dårlig om man ikke ser følgende på en del WS fra Asus.

 

- Så og si alltid integrert SAS kontroller

- Ofte PCI-X

 

Dette er bla. typiske Workstation features, men det er fler.

 

Vel, det kan godt være jeg er litt blind så, for jeg ser hverken SAS-kontroller eller PCI-X på dette kortet. Det jeg derimot ser er features som skal gi "enkel overklokking", noe som i min verden ikke helt henger sammen med WS. Jeg forstår selvsagt at det ikke kun var dette kortet du siktet til, men poenget mitt er at det ser ut som WS-betegnelsen blir mer og mer utvannet.

Lenke til kommentar
*gjesp*

 

De som har motstått fristelsen til å kjøpe i7/1366 det siste året, har ikke lyst på et overpriset "entusiast" kort nå.

 

Gi oss budsjettkortene med standardfunksjoner.

DP55WB

DP55SB

Kort og godt.

Kan følge opp min egen post siden jeg har litt mer tid nå:

 

DP55SB

http://www.intel.com/products/desktop/moth...SB-overview.htm

Dette kortet har alt det ekstrautstyret en LGA1156 plattform faktisk trenger, og ikke alle de malplasserte PCIe sporene som hører hjemme på LGA1366 systemer.

dvs, eSATA, 7.1 lyd (for de som ikke bruker HDMI), fjernkontroll mottaker/sender/lære funksjon, Firewire, bluetooth og sist men ikke minst et ordentlig NIC.

 

Skal du virkelig gå minimalistisk har du dette:

DP55WB

http://www.intel.com/products/desktop/moth...WB-overview.htm

Merkelig nok kaller Intel dette Media series... funker vel om en likevel skal kjøre alt via HDMI.

 

Prisen er vel 1600-1700 for det første og 800-900 for det siste. Kommer antagelig billigere modeller i Classic series om sider.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
LGA1366 er best til Workstation og maskiner med mer enn 1 GPU, LGA1156 best til alle konfigurasjoner som er mindre, og da mener jeg best som i bedre enn LGA1366 på alle måter, ikke bare på pris.

 

Nja, hvorfor er LGA1156 så mye bedre enn LGA1366 om du kjører mindre enn en prosessor egentlig?

At Core i5 / Core i7 8xx gir mye mer for pengene og er langt rimeligere enn Core i7 9xx er jeg helt enig i og argumentene for å investere i LGA1366 per dags dato er svært få for hjemmebrukere, men for de som tar seg råd så er det jo ikke noe bom kjøp?

Du får en fysisk større maskin, som er mindre energieffektiv og dyrere, men ikke raskere. Hvorfor skulle en ønske seg det? At du får QPI i en desktop maskin er nesten like nyttig som intel inside klistremerket, nesten, fordi klistremerket genererer ikke unødvendig varme. LGA1156 er en mer moderne design med hele NB integrert på CPU. LGA1366 er konseptmessig det samme gamle som AMD har levert i årevis. Så regelen for meg er enkel; hvis jeg ikke skal bygge maskina utover hva LGA1156 kan støtte av båndbredde så er LGA1366 uaktuelt.

Så du mener her i ytterste konsekvens at LGA1156 er mer egnet som bedriftsserver enn det eks. LGA1366 er? Jeg tror du drar denne altfor langt og at LGA1366 er ypperlig som en Workstation for en som skal drive mye med VMs, server software ol. Jeg er enig med deg om du kun mener Desktop og folk som sitter med et par programmer og spill, derimot ikke enig ift. kraftig Workstation.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Så du mener her i ytterste konsekvens at LGA1156 er mer egnet som bedriftsserver enn det eks. LGA1366 er? Jeg tror du drar denne altfor langt og at LGA1366 er ypperlig som en Workstation for en som skal drive mye med VMs, server software ol. Jeg er enig med deg om du kun mener Desktop og folk som sitter med et par programmer og spill, derimot ikke enig ift. kraftig Workstation.

Til Theo343: ""

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...