Gå til innhold

NTNU-system med sære krav


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke første gangen det blir gjort dårlige programmvareinnkjøp ved NTNU. Jeg begynner etter hvert å tvile på kompetansen til folka ved innkjøpsavdelinga!

For å bare nevne et par eksempler:

Jeg og mange andre på universitetet misfornøyd med e-læringssystemet som NTNU bruker: it's:learning. Dette er et dyrt system med lukket kode.

Ifjor var jeg med og testet ut et wikisystem kalt Confluence som skolen hadde kjøpt (lukket kode). Også dette fikk dårlig kritikk i min klasse.

Mye programvare kjøpt av NTNU har bedre alternativer med fri kildekode. Om noen av disse løsningene skulle mangle noen plugins som universitetet trenger, burde jo kompentansen til å lage dette befinne seg ved universitetet? Ikke bare går dette ut over universitetets egne studenter, men skattebetalere i hele norge er med på å finansiere denne tullebruken av penger.

Lenke til kommentar
Dette er ikke første gangen det blir gjort dårlige programmvareinnkjøp ved NTNU. Jeg begynner etter hvert å tvile på kompetansen til folka ved innkjøpsavdelinga!

For å bare nevne et par eksempler:

Jeg og mange andre på universitetet misfornøyd med e-læringssystemet som NTNU bruker: it's:learning. Dette er et dyrt system med lukket kode.

Ifjor var jeg med og testet ut et wikisystem kalt Confluence som skolen hadde kjøpt (lukket kode). Også dette fikk dårlig kritikk i min klasse.

Mye programvare kjøpt av NTNU har bedre alternativer med fri kildekode. Om noen av disse løsningene skulle mangle noen plugins som universitetet trenger, burde jo kompentansen til å lage dette befinne seg ved universitetet? Ikke bare går dette ut over universitetets egne studenter, men skattebetalere i hele norge er med på å finansiere denne tullebruken av penger.

 

Nei, bedrifter generelt gjør overraskende mange dårlige programvarevalg, tatt i betraktning hvor viktig det er. Men at NTNU har såpass dårlige systemer med all kompetansen de sitter på er jo ganske utrolig.

 

AtW

Lenke til kommentar

NTUs inkompetente innkjøpsansvarlige har jo fått nok av kjeft fra faglig ansatte tidligere og. Rart de ikke spør noen som har sett et tastatur før, når det er snakk om slike løsninger. De har jo faktisk kompetansen i hus, selv om den helt klart ikke sitter i administrasjonen...

Lenke til kommentar

En kollega (jobber selv på NTNU) av meg skrev dette i 2007 om bestillerkompetanse og it's [not] learning.

 

Nå har de som sitter med innkjøp gjentatt bedriften. Jeg sendte selv mail til Bluegarden om saken for et par tre mnd siden (bruker Linux på jobb), men de gadd ikke en gang å svare.

 

Det morsomste var vel da systemet til Bluegarden klarte å regne ut at jeg skulle ha over 2 000 000 i diet for en tre dagers reise :) Hadde vært noe det!

Lenke til kommentar

Dette er flau journalistikk, og jeg synes artikelforfatter burde skjemmes over å la sine personlige meninger overskygge fakta i saken.

 

Fakta er nemlig at Bluegarden Digital HR støtter opp til IE9 (som er for øvrig den siste), men browsere som blokkerer activeX natively (ikke sikkerhetsmessig, men null støtte binært messig) vil ikke kunne bruke dette programmet.

 

Da samtlige på NTNU (studenter som ansatte) har adgang til en eller annen terminalserver med Windows Server 200[3/8] på, ser jeg ikke annet enn at dette er et dårlig forsøk på anti-microsoft svada, for ikke å nevne et flaut eksempel på total skivebom.

 

Disclaimer:

Jeg jobber ikke for Bluegarden, men jeg bruker systemet daglig. Nei, jeg bruker ikke IE4-6. Ja, jeg bruker IE8 og 9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...