Gå til innhold

Er gratis antivirus like gode?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har intrykk av at AVG oppdateres dagen lang jeg. Er jeg av nett en dag begynner den å gnåle om at den er utdatert og med en gang jeg kobler til nett igjen blir den glad og sier den er oppdatert.

Synes AVG funker supert og fanger opp (har jeg intrykk av) det meste av mystiske saker på PCen min:)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fulgt helt med i det siste, men hvertfall tidligere var det slik at AVG Free versjonen hadde fjernet ganske kritiske deler i forhold til betalversjonen. Nærmere bestemt den biten de kjøpte opp og integrerte for en tid tilbake. Før de gjorde det fikk AVG elendige omtaler, så den er veldig viktig å ha med seg.

 

Hvis det fremdeles er slik, er jeg enig med artikkelen det linkes til. Bruk Avira eller Avast. Personlig foretrekker jeg Avast. Den spretter ikke opp med nagscreen som må trykkes bort hver gang den oppdateres. Ikke er den merkbar med tanke på ressursbruk heller.

 

Et tips med tanke på Avast er å fjerne skins støtte under installasjon. Da får du et grensesnitt som er tålelig forstålig, kontra det som er standard hvis du installerer med skins.

Lenke til kommentar

Bruker selv Avast på mine to maskiner og er meget fornøyd. Eneste er, som Mascot68 sier, at default skin er dårlig - men det er en enkel sak å fikse. Min opplevelse er at dette programmet også oppdaterer seg daglig. Så vidt jeg har forstått er Avast Free det samme som Avast Pro, bare med begrensninger i forhold til antallet maskiner man kan installere programmet på.

 

Det overrasker meg ellers litt at Microsoft sitt program kommer såpass godt ut. Deres forsøk på å lage anti-spy/adware programm (Defender) har jo gått helt på tryne. Finner ittno'!

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har forstått er Avast Free det samme som Avast Pro, bare med begrensninger i forhold til antallet maskiner man kan installere programmet på.

Neida, ingen slik begrensning. Jeg bruker samme nøkkel på alle PCene mine og alle maskinene de i familien min har også (dvs. de som jeg har fått den tvilsomme glede å fungere som tekniker for). Og hadde ikke det gått ville det jo bare vært å kaste inn en ny email adresse for å få en ny nøkkel.

 

Den eneste forskjellen sist jeg sjekket var at Pro versjonen scannet script i Office. Altså type makroer. Ikke veldig relevant for de fleste hjemmebrukere. Også støtter Pro versjonen push oppdateringer. Men med tanke på at du kan be klienten oppdatere seg en gang i halvtimen er ikke akkurat det så viktig heller.

Lenke til kommentar

Maskinene er bak en liten ruter som ikke forwarder noe inn.

Epost leses i tekstmode - og åpenbare spam/virus slettes.

Svarer ikke på åpenbare svindel mail ala "hey wanna talk with hot sexy babe?".

Svarer ikke på "you won in lottery".

Trykker ikke på linker i msn som kommer med kun smileys, eller "hey pal".

Bruker Opera for å surfe på untrusted sites

Trykker ikke på alt mulig rart på en webside.

Kjører ikke alt mulig fra en webside.

Installerer ikke activex komponenter untatt flash som jeg henter selv.

MS Office har macroer avslått som standard.

Windows er satt til å vise filetternavn slik at jeg ser jpg.exe filene.

Windows, nettlesere, acrobat er generelt godt oppdatert.

 

...noe jeg har glemt?

 

Anyway: siste virus var blaster/sasser?? i 2003 som kom inn på maskinen automagisk fordi jeg hadde med maskinen til et utrygt nett.

 

Personer som åpenbart ikke er i stand til å ta vare på seg selv må selvfølgelig ha <insert passende hjelpemidler tilpasset hvor dum brukeren er her>

Lenke til kommentar
Den nagscreenen i Avira kan du fjerne med et triks jeg ikke helt husker, men som gjorde at .exe-filen som faktisk kommer med bildet ikke får lov til å kjøres.

 

For Windows 7: Gå til x:\program files\Avira\AntiVir Desktop\ og finn filen "avnotify.exe"

Høyreklikk på den og velg Properties, Velg tabben Security, Velg SYSTEM, klikk Edit, huk av Read & execute klikk OK.

Lenke til kommentar
Personer som åpenbart ikke er i stand til å ta vare på seg selv må selvfølgelig ha <insert passende hjelpemidler tilpasset hvor dum brukeren er her>

Regner med du ikke har hus/bil/innboforsikring heller.

 

Så lenge antivirus (kall det gjerne antimalware dersom du ikke aksepterer at ordet virus har blitt ensbetydende med alle former for malware) er gratis, er det ingen grunn til å ikke ha det installert.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Avast (home) og gratis Avira stort sett i alle år. Avira fungerer svært bra, og inneholder de funksjoner jeg savnet ved Avast. Avira har stort sett vært det har brukt i de siste to årene.

 

I tillegg har jeg i det siste kjørt Microsofts nye AV beta i noen uker nå, og det er helt klart et flott program. Eneste minuset er at det er tregt på søk, foreløpig. Det fine med Microsoft Security Essentials er at det er så idiot-enkelt og fungerer godt med Microsoft Update på en enkel og grei måte.

Lenke til kommentar

Har vekslet mellom Avast, AVG og Avira. I den rekkefølgen, etter å ha lest tester og omtaler. Skulle jeg valgt nå, hadde jeg valgt Avira. Tester for tiden MSE på min netbook med Windows 7. Har tro på det, ettersom selve kjernen/motoren i MSE er den samme som i bedriftsversjonen ForeFront. Betaler for NOD32 på den stasjonære.

 

Ray

 

Kilder: DinSide Data, Gizmo's Freeware, Windows Secrets

Lenke til kommentar
Bruker Opera for å surfe på untrusted sites

 

...noe jeg har glemt?

At virus kan komme seg inn via infiserte pdf filer hvis du har adobe acrobat reader.

 

Ved flere anledninger har virus prøvd å komme inn på maskinen min ved at tvilsomme sider åpner en infisert pdf i en skjult iframe eller noe slikt.

 

 

Avira vet jeg at fanger opp slike virus, men det har sluttet å fungere av en ukjent grunn (sikkert fordi jeg drev og fiklet med det :p).

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Byttet ut Norman med Avira gratis for ca et år siden. Synes det gjør en flott jobb, og bruker minimalt med resurser. Godt å se at de enda er gode.

 

En ting ang artikkelen; De fleste som tilbyr "gratis" antivirusprogrammer har jo også en betalfunksjon med flere funksjoner, mens gratisutgaven er helt basic. Likevel vil det være logisk at virusdefinisjonen for begge versjoner oppdateres like ofte, så at gratis antivirus oppdateres sjeldnere kjøper jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Avast er ulevelig, kanskje pga en aggressiv sanntids-beskyttelse?

Snodig. Min oppfatning er stikk motsatt. Jeg har installert Avast på stort sett alt, fra netbooks til gamle PCer til nye spill PCer. Har ikke klart å merke det på ytelsen på noen av de. Den er så snill på ressurser at jeg generelt anbefaler den for folk med svake PCer over mer eller mindre alt annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yJ8TyiQ9
Avast er ulevelig, kanskje pga en aggressiv sanntids-beskyttelse?

Snodig. Min oppfatning er stikk motsatt. Jeg har installert Avast på stort sett alt, fra netbooks til gamle PCer til nye spill PCer. Har ikke klart å merke det på ytelsen på noen av de. Den er så snill på ressurser at jeg generelt anbefaler den for folk med svake PCer over mer eller mindre alt annet.

 

Vel, jeg installerte Avast på en laptop med ca 300mb ram og en sempron 3000+ cpu. Den saktnet systemet mye mer enn det Avira gjorde. Du hørte at harddisken jobbet hardt hver gang jeg åpnet en fil, og ikonet snurret konstant rundt. Derfor trakk jeg den konklusjonen at Avast hadde en mer "aggressiv" sanntids skanning.

 

Kanskje vi har forskjellige definasjoner av svake pcer?

Lenke til kommentar
Sitter med Telenors Nis 2009 og etter denne opplevelsen blir det nok så jeg går tilbake til et annet gratis alternativ som noen av de som er nevnt i denne testen.

Norton er jo den sikkerhetspakken "alle" vet å holde seg unna. Den skaper ofte flere problemer enn den er designet for å forhindre. Noen ganger tror jeg eneste grunn til at Norton fremdeles eksisterer, er at Symantec klarer å få den bundlet inn på en haug med nye PCer og folk bare fortsetter å betale på den som kom preinstallert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...