Gå til innhold

Test: Intel i7 975 Extreme Edition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm, litt galskap å kjøpe en cpu som koster omtrent like mye som en komplett pc...

Tror jeg hellerhadde gått for en i7 920 jeg, sammen med et ATi4890 og 6GB DDR3 1600mhz-ram og et økonomisk hovedkort. Kombinert med en Noctua cpu-kjøler kommer man nok ganske langt på vei da også.

Har tilogmed råd til et kabinett før jeg passerer prisen til denne prosessoren alene...

Lenke til kommentar

Høyeste stabile overklokk ved luftkjøling endte på 4.1 GHz, som er en respektabel frekvensøkning på 23 %.

Kjekt at man får til det samme gode 24/7 resultatet med en 920 C0 ;), og det også på luftkjøling. Det beste luftkjølte 24/7 HT:ON resultatet vi har med en 920 CO i klokketråden er 4.2GHz.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
+ God overklokker

Bedre enn Core i7 920? Når ikke den også relativt lett 4,1 GHz med +0,21V og ? I så fall: Hvis man først skal overklokke, hvorfor bruke 6000 kr mer på 975 enn på 920? Hva får man igjen for de 6000 kronene (etter overklokking)?

 

For de som ikke vil overklokke ser jeg i hvert fall litt poeng i å betale 4 ganger så mye for 25% høyere klokkehastighet, så fremt man er veldig opptatt av å beholde garantien og samtidig har stort behov for 25% høyere klokkehastighet.

 

Ellers så liker jeg å klassifisere testresultatene fra ulike programmer i tre kategorier:

 

1. Programmet går så raskt at det ville vært umerkbart om jeg kjøpte en billigere prosessor.

2. Programmet kjører bra med denne prosessoren men ikke så bra at en nedgradering ville vært umerkbart.

3. Programmet kjører så tregt at en raskere prosessor ville vært merkbart bedre.

 

En slik klassifisering synes jeg er mer jordnær enn stolpediagrammer som lett kan tolkes til at "mer = bedre", selv om man i praksis ikke ville merket forskjell.

 

Også synes jeg at programmer som man på forhånd vet havner i kategori 1 utelates for ofte. Programmer man bruker ofte og mye.

Lenke til kommentar
For de som ikke vil overklokke ser jeg i hvert fall litt poeng i å betale 4 ganger så mye for 25% høyere klokkehastighet, så fremt man er veldig opptatt av å beholde garantien og samtidig har stort behov for 25% høyere klokkehastighet.

 

Da kan man likesågodt kjøpe PC fra en forhandler som overklokker 920 for deg, 920 på 3,8ghz med garanti? Kjekt.

 

 

Hadde egentlig håpet på litt bedre kjøling siden det er en extreme edition, men det var egentlig bare drømmer :love:

 

Ellers en helt grei test. Atter en gang så koser eg meg med så mange tester, stå på!

Lenke til kommentar

Nei da, Extreme prossessorer er da oppnåelige? Bare gjør som meg. Vent et år eller to og kjøp den brukt :p Ellers lurte jeg på om ikke hardware.no kunne teste temperaturer ved overklokking? Jeg synes ikke det ville tatt så mye mer tid og ville gitt folk et lite hint om hva de skal forvente av temperatur ved forskjellige hastigheter (selvfølgelig ved bruk av en rå cpukjøler ;))

Endret av Sajkow
Lenke til kommentar

965 og 975 koster vel det samme også? (Intels listepris er 999 $, mens her i Norge koster de ca 8200 kr) Da er det ikke mye vits å gå for 965.

 

Ellers så er jo de nye LGA1156-prosessorene de mest spennende intel har å by på i nær framtid. Både de firekjernene som kommer i september og dobbeltkjernene som kommer etter nyttår.

Lenke til kommentar

Denne testen er tilnærmet ubrukelig på alle spillrelaterte tester. Alle prosessorene får naturligvis "samme" resultat siden skjermkortet holder igjen. Hvis man skal sammenligne prosessor i spilltester må man enten kjøre på en oppløsning som gjør at skjermkortet man har er "over the top", eller så må man ha et skikkelig kraftig skjermkort oppsett som faktisk klarer å få prosessoren til å bli en flaskehals.

 

Det er greit at anmelder skriver på deltestene at resultatet ikke kan brukes fordi skjermkortet holder igjen resten av systemet, men da kan man like greit droppe deltestene hvor dette skjer. Man får jo ingen nyttig informasjon ut av testen allikevel.

 

Hadde man hatt 2-3 stk GTX 285 kort, eller 2-3 HD4890 kort så hadde vi nok sett stor forskjell mellom de forskjellige prosessorene også.

 

Og hvor er temperaturene? Overklokking fra 3,3GHz -> 4,1GHz er en ting, men hvilken temperatur? Bortimot hvilken som helst 920 klarer også 4,1GHz, og den koster en brøkdel.. I enkelte tilfeller må man skru ned multiplieren uansett for å komme høyere, og kombinasjonen av høy multiplier og lav BCLK fører bare til at andre deler av systemet går tregere.. Burde heller skru ned multiplier til 20 eller noe, også heller kjøre høy BCLK, så kanskje man har kommet høyere enn 4,1GHz også.

 

De fleste vet jo allerede at det sjeldent lønner seg på noen måte å bruke disse EE prosessorene til overklokking på luft eller enkle former for vannkjøling. Som allerede nevnt, den eneste tenkelige situasjonen hvor 975 EE er bedre enn andre i7 må vel være hvis man av en eller annen grunn absolutt ikke skal klokke overhodet. Eller hvis man skal ekstremkjøle, men da leser man vel neppe test på HW.no for å finne ut hvilken prosessor man trenger.

Lenke til kommentar
Vi har planer om å oppgradere riggen med kraftigere skjermkort snart, men må finne et passende tidspunkt å gjøre dette på.  :)

 

Til da så kan dere gjøre som SilentNet sier og kjøre spill på alternativer som krever noe ut av prosessoren, mens skjermkortet ikke blir belastet til grensepunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...