Gå til innhold

Google OS viser muskler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er absolutt spennende å se at store partnere er med og har tro på dette. ITavisen tok litt av i går, han var hel-frelst den journalisten som hadde hørt om dette, men jeg tror absolutt dette har noe for seg. IT i dag består stort sett av leveranse av tjenster. Hvorfor ikke ta det steget videre å tilby applikasjoner og hva annet du måtte ønske via weben? Det er genialt og enkelt tenkt.

 

Allerede nå har vi sett rammen som Google kan tilby ved epost, picasa (bilder på nett og dele med andre), weboffice og en haug av andre nyttige og morsomme tjenester. Nå skal alt smies inn i en browser og tilby funksjonalitet som et OS, via web. Dette liker jeg.

 

Så, hva skal vi passe oss for? Personvern. Datakriminelle klør i hendene allerede ved tanken om sentralt plasserte tjenester som holder på massevis av informasjon om brukere. Dette er garantert en av de største utfordringene man har på denne plattformen.

 

Jeg vil tro at vi vil se flere konkurrerende løsninger i fremtiden hvor de alle prøver å "herme" etter Google eller spise inn forspranget. Utfordringen vil nok ligge i hva slags tjenester som kan tilbys av hvem og hvor mange plattformer man er avhengig av i den første tiden før ting er mer sømløst.

 

Fremtiden er trådløst - men er fremtiden sikker?

Lenke til kommentar
Som tidligere nevnt vil Google Chrome OS først og fremst være rettet mot nett-PC-er, men det utelukkes ikke at systemet også vil kunne kjøres på andre typer datamaskiner.

Siden maskinvaren på minibærbare, større bærbare, stasjonære PCer og servere (basert på x86) er fullstendig kompatibel med tanke på OS og programvare så vil det naturligvis kunne kjøres på andre PCer enn minibærbare. Det store spørsmålet er om det vil bli levert med andre typer PCer (i starten).

 

Som sagt i går får jeg bare ønske Google velkommen i konkurransen mellom Windows, OSX, Mint, Arch og mange andre.

Lenke til kommentar
Allerede nå har vi sett rammen som Google kan tilby ved epost, picasa (bilder på nett og dele med andre), weboffice og en haug av andre nyttige og morsomme tjenester. Nå skal alt smies inn i en browser og tilby funksjonalitet som et OS, via web. Dette liker jeg.

 

Google OS vil være et fullverdig OS bygd på Linux, og er i realiteten ikke annet enn et nytt GUI på linux. Men i motsetningen til Windows har Google et mål om å gjøre OS-et slankt og effektivt. Faktisk ser jeg Google OS i stor grad som en videreutvikling av Android mot PC-er.

 

Personlig regner jeg med at OpenOffice og en lang rekke annen programvare vil kjøre på dette mer eller mindre fra første dag. Så selv om Google tenker nettsentrisk, tror jeg dette også vil fungere bra med lokal lagring med mer. Men Google ønsker å tilby en helhetlig plattform med OS, kommunikasjon (Wave), dokumentbehandling etc.

Lenke til kommentar

OS'et blir antagelig superenkelt med minst mulig dilldall.

Chrome skal jo som sagt få en modul som kan kjøre x86 maskinkode.

Dette satt sammen så betyr det at man kan kjøre hvilket som helst program i en nettleser, rett fra web. Noen utfordringer er det jo...

 

Jeg liker det overhode ikke.

Friheten man har i en datamaskin, gjøre hva man vil, kjøre hva man vil, bruke hva man vil, blir truet.

 

Denne desentraliserte datakraften har vært hjørnesteinen på internett, og den står i fare for å forsvinne, og kan bli kommersialisert ihjel.

 

De store som Adobe, MS, musikk/film/spill-bransjen, og andre som lever av forbruksvarer ønsker et lukket og kontrollert nett velkommen. Fordelen med et lukket nett er at det er vanskelig for små aktører å lage en tjeneste, mens de store blir vernet.

Jeg vet om mange som har sin egen webserver på nett med hjemmelaget side/applikasjon - men jeg vet ikke om noen som har lagt en tjeneste i mobilnettet for å dra et eksempel. Mobilnettet er heller ikke innovativt. Ikke før de la inn kobling til internett at det begynte å ligne litt ... men enda tar de fett med penger pr MB.

Apple er eneste som jeg vet om som har lagt en tjeneste der "folk flest" kan lage en applikasjon til iphone, og få litt kronasje for dette. Men det er kun på iphone, et produkt som lenge var ekskludert fra norge.

 

Løsningen på de problem man har med data og internett idag kan løses enten ved å lukke nettet og nøye kontrollere det slik mange vil. Alternativet er å løse de gitte problemer på en fornuftig måte. Det er mange gode grunner til at det piratkopieres f.eks. Mangel på internasjonalt bank/betalinssystem som ikke tar 100kr for å overføre 50kr på en ekstrem komplisert måte. Ekstremt uforståelige lisensregler. Brukerfiendtlige avtaler mellom ymse parter. Manglende forbrukerrettigheter. Mye kriminalitet og lureri. Hindre utvikling. Overvåkning. etc etc.

 

Løsningen er ikke å lage en lukket sandbox. Diktatur er ikke et alternativ til frihet.

 

...og ja ... jeg bare elsker reklame ikke sant???? Brenn i helvete.

Lenke til kommentar
Allerede nå har vi sett rammen som Google kan tilby ved epost, picasa (bilder på nett og dele med andre), weboffice og en haug av andre nyttige og morsomme tjenester. Nå skal alt smies inn i en browser og tilby funksjonalitet som et OS, via web. Dette liker jeg.

 

Google OS vil være et fullverdig OS bygd på Linux, og er i realiteten ikke annet enn et nytt GUI på linux. Men i motsetningen til Windows har Google et mål om å gjøre OS-et slankt og effektivt. Faktisk ser jeg Google OS i stor grad som en videreutvikling av Android mot PC-er.

 

Personlig regner jeg med at OpenOffice og en lang rekke annen programvare vil kjøre på dette mer eller mindre fra første dag. Så selv om Google tenker nettsentrisk, tror jeg dette også vil fungere bra med lokal lagring med mer. Men Google ønsker å tilby en helhetlig plattform med OS, kommunikasjon (Wave), dokumentbehandling etc.

 

Enig! Dette blir garantert moro å følge med på. Google Wave vil nok bli sterkt implementert.

Lenke til kommentar

Det er lenge siden jeg har sett noen spore så av DarkSlayer. :p

 

Uten at jeg kjenner til detaljene rundt Google OS gjør jeg meg noen tanker om det hele. Jeg tror ikke poenget er å skape et diktatur og et lukket internett. De prøver bare å grabbe til seg mer og mer kundemasse ved å lage et slikt enkelt og forhåpentligvis kjapt operativsystem. Det er nok meninga at det skal brukes på små og lette PC-er, surfebrett osv., ikke på vanlige arbeidsstasjoner der man trenger mer kraft. De konkurrerer vel i netbook-markedet med dette her. Jeg synes det virker spennende, selv om jeg deler tvilen til folk om sikkerheten rundt det hele.

 

Reklame er ikke en dårlig ting så lenge det gjøres med måte. Små bannere her og der har jeg ikke noe imot, så lenge de holder seg unna metodikken til TVNorge og TV3. "Du vil se film ja? Jammen da skal du pokker meg se reklame hvert tiende minutt og helst akkurat når spenningen nesten når høydepunktet." Eventuelt: "Filmen er tilbake etter nyhetene og været..." Wtf!? (Jeg sporte kanskje også litt av.)

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg holder med DarkSlayer og er veldig skeptisk til dette. Det er flott at flere aktører utfordrer Microsoft men venter til å se det ferdige produktet før jeg roper hurra. Jeg ser dette personlig som en ulv i forkledning ettersom dette er et forsøk på å sentralisere tjenester og programmer og i essensen fjerner makta fra forbrukerne så lenge folk ikke kan lagre lokalt. Ser også for meg at maskinene vil bli lansert med lite lagringsplass (i form av SSD kanskje) som tvinger eller gir kjøperne en god grunn til å bruke nettbasert lagring. Jeg ser hvordan dette kan både vært en god og en dårlig ting, men generelt sett så er våre rettigheter under angrep fra flere hold og man må være varsom og skeptisk med sunn fornuft i bakhodet.

Lenke til kommentar
Men det er bedre med litt reklame, enn å måtte betale 1000,- + for et OS da....

 

Tror ikke det blir reklame på det viset, men av alt med verktøy linker videre til f.eks google sin søking der det er reklame.

Og vil du ha et fritt OG gratis OS allerede? Veldig mange Linux distroer som ligger der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...